Jump to content
Annons

Alesis M1 MkII


VacUm

Recommended Posts

Hälsade på en kompis och hjälpte honom med hans dator idag och lyssnade samtidigt in mig på hans Alesis M1 monitorer. Lät ju kanon, men det var jäkligt rumligt nere i basen/lägsta miden (någonstans mellan 120hz till 300hz kan jag tänka mig). Nu stod ju pjäserna direkt på hans rangliga trä-skrivbord och misstänker att det var där problemet var och inte i själva högtalarna.

Alltså, någon som kör dessa monitorer och vet om det är ett allmänt faktum att det är lite oregerligt i dom låga registren eller var det pga hans placering? Annars låter dom ju jäkligt bra och verkar vara grymt lätta att mixa i och så vidare...

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter sannolikt att det skickas ner en massa muller i underlaget. Att placera en absorbent (exempelvis Auralex MoPads) mellan högtalaren och brrdsskivan kan göra en väldigt stor skillnad. En budgetlösning som fungerar ganska bra, är annars att klippa sönder ett liggunderlag och lägga några lager av det mellan högtalaren och underlaget... En annan sak som många gör fel, är att man placerar högtalaren för nära väggen bakom högtalarna eller nära sidoväggarna, eller rentav klämmer in högtalarna i ett hörn - situationer som också ger en förstärkning av basen.

Ta också en titt på tabellen här: http://www.barryrudolph.com/greg/note2.html - så kan du se vilka frekvenser som kan förväntas ställa till problem. Kolla våglängderna, som står längst ut till höger i tabellen. Värst brukar det bli vid halva våglängden, när det bildas en stående våg mellan två väggar eller mellan tak och golv. Om du exempelvis har ett rum med 2.3m till taket, så är det stor risk att frekvenser strax under 300HZ ger problem - men det gäller även multiplar av våglängden, så om du har ca 4.6m mellan två parallella väggar, så är det risk att du får problem med samma frekvens där (men inte lika kraftigt som vid 2.3m) - förutom att du självklart också kan få trassel omkring 146Hz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, men kör du själv på ett par sånna högtalare?? Är inte det minsta intresserad av att förbättra hans ljud utan funderar på att köpa mej ett par själv, och vad jag fortfarande vill veta är om Alesis M1Active MkII har en rumlig bas/lågmid eller inte. Är mycket väl medveten om hur ljud fungerar annars, men tack för informationen i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo det har jag kollat, men vill ha lite åsikter från folk som suttit och jobbat med dom hellre. Det ser ju jättefint ut på pappret, men det gör ju allting i stort sett, och speciellt när infon kommer från tillverkaren. 😎

[EDIT: Stavfel]

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

😎 ..presajs... tillverkaren vill ju bara åt våra pengar.. 🙂

Jag tänkte mer som att se karaktäristiken på papper och sen ställa en sannolikhetsteori på den om verkligen baslyftet borde vara där eller inte

edit: Vissa monitorer är ju rätt känsliga för minsta lilla närhet till andra ytor.. så även om pappret säger si..så kan det låta kladdkaka IRL..

Jag har däremot inte lyssnat på Alesis'en..jag bara drar ut på din tid.. 😉

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

😎 ..presajs... tillverkaren vill ju bara åt våra pengar.. 🙂

Jag tänkte mer som att se karaktäristiken på papper och sen ställa en sannolikhetsteori på den om verkligen baslyftet borde vara där eller inte

edit: Vissa monitorer är ju rätt känsliga för minsta lilla närhet till andra ytor.. så även om pappret säger si..så kan det låta kladdkaka IRL..

Jag har däremot inte lyssnat på Alesis'en..jag bara drar ut på din tid.. 😉

Nä specarna lovar en spikrak kurva över hela registret, men sånt vågar jag inte lita på. Får väl pysa in till musikbörsen en dag och provlyssna helt enkelt... Låter dom bra så blir det nog affär. Måste ju ha ett par monitorer!! Håller på att bli galen av dom där hemska lurarna jag sitter med nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ja, men kör du själv på ett par sånna högtalare?? Är inte det minsta intresserad av att förbättra hans ljud utan funderar på att köpa mej ett par själv, och vad jag fortfarande vill veta är om Alesis M1Active MkII har en rumlig bas/lågmid eller inte. Är mycket väl medveten om hur ljud fungerar annars, men tack för informationen i alla fall.

Nix - jag har inte kört med Alesis M1 själv. Jag hade Monitor One i många år och tyckte att de fungerade helt ok (tills jag bytte till mina nya, där jag hörde alla fel jag hade i mina gamla mixar - men de ligger i ett helt annat prisläge... 😎 ). Dock tar det nog lite tid att lyssna in sig på M1, precis som alla andra billiga monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...