Jump to content
Annons

Bästa en/två-kanals preampen runt 5000kr ?


Dashboard

Recommended Posts

Har bestämt att preampen jag ska köpa ska kosta runt 5000 kr, och jag har ögonen på en FMR Audio RNP 8380 just nu. Vad tror ni om det, är det ett bra köp för pengarna, eller finns det något bättre för dom pengarna?

Jag behöver bara en mickingång egentligen, men det verkar inte finnas? Ska bara spela in sång och gitarr, en i taget.

Redigerat av Dashboard
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lite utanför 5k-gränsen men den måste nämnas ändå...

http://www.summitaudio.com/2ba-221-mic-line-module.htm

Bästa preamp jag hört för rimliga pengar. Deras "mini"-kompressor TLA-50 är också den mumma 😉

kan hålla med. 2BA-221 låter snuskigt bra.

TLA-50 har jag länge haft mina lystna ögon på, men aldrig köpt.

Kanske är dags nu....

Redigerat av herwhisper
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt att preampen jag ska köpa ska kosta runt 5000 kr, och jag har ögonen på en FMR Audio RNP 8380 just nu. Vad tror ni om det, är det ett bra köp för pengarna, eller finns det något bättre för dom pengarna?

Jag behöver bara en mickingång egentligen, men det verkar inte finnas? Ska bara spela in sång och gitarr, en i taget.

Jag har inte testat RNP själv - men en mycket tillförlitlig källa har testat den och tycker att den inte alls lever upp till vad man väntar sig efter att ha testat FMR:s kompressorer. Svenska Line Audio Design DMP (som numera heter 2MP... 😱 ) är ett betydligt bättre val i så fall. Behöver du kunna linea gitarren, så får du lägga till en ADIB (aktiv DI-box) också, eftersom 2MP bara har mikrofoningångar. Transparent och lågbrusig - och väldigt prisvärd! 😆

Summit 2BA-221 är också en mycket trevlig preamp som ger ett riktigt härligt sound. Somliga tycker att den är lite brusig, men det är ingen alarmerande brusnivå.

True Systems P-Solo är också en riktigt bra preamp - men listpriset på den är 7495:- - så den kanske blir lite i häftigaste laget...?

Du kan också titta på Joemeek OneQ eller SixQ - eller Toft EC-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Jag är sugen på en TL Audio 5050 Ivory II

Länk!

Sen om den är någe bra för det priset vet jag inte... den kostar 4900:- från thomann.de

Nu vet jag inte om 5050 innehåller samma preamp som 5051, men jag blev ganska besviken på 5051an när jag prövade den (sång, akustisk gitarr, bas). Den hade varken trevlig botten eller diskant och då koncentrerar man sig mest på mellanregistret, om man gillar tydligt (nedre)mellanregister kanske 5051 kan vara nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

den här är ju nästintill gratis.. har kört bas genom en sån o det låter faktiskt riktigt bra.. körde gitarr genom en sån igår för att se hur det blev.. det låter lajnat, men med ett delay tänker man inte på det..!!!
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att RNP är en utmärkt preamp men att LineAudio DMP/2MP är mer prisvärd. RNP har ju två kanaler DI, stegad gain, insertpunkt och lite sådant lull-lull, men rent ljudmässigt är skillnaden ganska liten. RNP har lite mer karaktär och kan kännas lite mer rock'n'roll i ljudet. Men som sagt, det är ganska subtil skillnad.

Summit är fin, definitivt den billigaste rörpreamp jag skulle rekommendera någon att använda. Personligen skulle jag hellre satsa på Vintage Design M81D. Vi har några ex av den tidigare varianten (utan DI) som vi kan släppa för 6100 kr (normalpris 8900 kr). Då har du en preamp du inte växer ur resten av ditt liv.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...