Jump to content
Annons

Vad behöver jag?

VirrehSito

Recommended Posts

Hej, jag är nybörjare till det här med röstinspelning..

Har lite frågor..

jag har ljudkortet FireWire Solo M-AUDIO

Det är ett externt ljudkort, är det bra?

Nu när det är externt så vill jag också ha lite bättre ljud i högtalarna måste jag köpe ett nytt internt ljudkort då?

Jag har en mic, ADK Mikrofon.

Alltså jag måste alltid köra Stereo flip (jag använder cubase) för att få min röst i alla högtalare. Med min gamla ruttna mikrofon blev det automatiskt att jag fick rösten i alla högtalare..

På detta ljudkort finns det et annat hål(vet inte vad det heter) som heter guitar..

Om det inte skulle finnas skulle det bara vara ett hål för micen och är det det som beror på att det kommer på ena sidan? Är ljudkortet gjort så?

Det är frustrerande att göra det hela tiden(stereo flip)

Sen när jag stereo flippar ser jag att vågorna blir mindre när ja splittar det till båda sidorna. Skulle det inte vara så om det blev på båda automatiskt?

Vad mer ska jag ha för grejer?

Mixerboard? Kompressor? EQ?

Vad gör dessa 3 grejer?

Är det dom 3 viktigaste? Finns det bara i programmen eller även som varor i verkligheten? På detta ljudkort finns också lite skruvar för att öka ljudet på inspelning..

Behöver jag en mikrofonförstärkare eller inte?

Vad gör Mixerboardet? Vad gör kompressor? Vad gör EQ?

Vad betyder Mastering/Mixing?

Vad ska jag göra för att få min röst i högre volym utan att det blir distorsion?

Jätte många frågor men skulle vara så himla tacksam om nån kunde svara!

Tack, MVH

Vincent~

Redigerat av VirrehSito
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag är nybörjare till det här med röstinspelning..

Har lite frågor..

jag har ljudkortet FireWire Solo M-AUDIO

Det är ett externt ljudkort, är det bra?

Jag har inte testat detta men det ser bra ut för en nybörjare.

Nu när det är externt så vill jag också ha lite bättre ljud i högtalarna måste jag köpe ett nytt internt ljudkort då?

Nej det är bara att koppla högtalarna till line output på baksidan

Jag har en mic, ADK Mikrofon.

Alltså jag måste alltid köra Stereo flip (jag använder cubase) för att få min röst i alla högtalare. Med min gamla ruttna mikrofon blev det automatiskt att jag fick rösten i alla högtalare..

På detta ljudkort finns det ett annat hål(vet inte vad det heter) som heter guitar..

Om det inte skulle finnas skulle det bara vara ett hål för micen och är det det som beror på att det kommer på ena sidan? Är ljudkortet gjort så?

Det är meningen att man ska kunna koppla in en mic och ett instrument och sen spela in dessa på var sin kanal direkt.

Det är frustrerande att göra det hela tiden(stereo flip)

Sen när jag stereo flippar ser jag att vågorna blir mindre när ja splittar det till båda sidorna. Skulle det inte vara så om det blev på båda automatiskt?

Jag kan inte cubase så jag vet ej. Men om du spelar in på en monokanal så får du ljudet i båda högtalare.

Vad mer ska jag ha för grejer?

Mixerboard? Kompressor? EQ?

Vad gör dessa 3 grejer?

Mixerbord kan vara bra att ha om du vill spela in fler än fyra saker samtidigt. Men det kommer forfarande att vara fyra kanaler in till cubase eftersom ditt ljudkort inte stöder fler. Jag tycker inte du behöver det, fyra kanaler räcker gott för en nybörjare. Och vill du ha fler kanaler så köp hellre ett bättre ljudkort.

Med en kompressor kan du höja volymen på ett spår utan att det distar. Det går till så att de allra högsta ljuden sänks och sedan höjs hela spåret. Vilket gör att de höga ljuden sänks och det tysta ljuden höjs.

I en EQ (equalizer) så kan du höja och sänka olika frekvenser i ett ljudmaterial. T.ex. höja basen eller sänka diskanten och allt där imellan.

Är det dom 3 viktigaste? Finns det bara i programmen eller även som varor i verkligheten?

EQ och kompressor är de viktigaste verktygen inom mixning. De brukar följa med inpelningsprogrammet. De finns även som varor i verkligheten 😉 men dessa är oftast dyra och det är inte säkert att de låter bättre för det.

På detta ljudkort finns också lite skruvar för att öka ljudet på inspelning..

Behöver jag en mikrofonförstärkare eller inte?

Du har en mikrofonförstärkare i ljudkortet. Den där gain ratten, det är mikrofonförstärkaren.

Vad betyder Mastering/Mixing?

Mixning börjar när allt är färdiginspelat. Det är när man lägger på effekter, höjer och sänker volymen på grejer. Höjer sången lite kanske, lägger en kompressor på gitarren etc.

Mastering är när all mixning är klar och man lagt ihop allt till ett stereospår (left och right). Då gör man den sista finishen. Sänker basen lite kanske, lägger en kompressor på allt för att få upp volymen etc.

Vad ska jag göra för att få min röst i högre volym utan att det blir distorsion?
När du spelar in så höj gain ratten så högt du kan utan att det distar. När du har spelat in så gör du en "normalize" i cubase. vill du ha upp ännu mer så är det kompressor som gäller.

/Jens

Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om ljudkortet är externt eller internt, sålänge det funkar till det du ska ha det, vilket det onekligen gör.

Om du vill ha bättre ljud i högtalarna måste du nog snarare köpa nya högtalare än ett nytt ljudkort. Jämför med en låt som någon annan har gjort och se om dina nuvarande högtalare duger.

solo är gjort på så sätt att allt ljud som kommer in på mikrofon-uttaget hamnar på vänster sida och allt som kommer in på guitar-uttaget hamnar på höger sida.

Jag förstår dock inte varför du ska behöva stereo-flippa en mono-signal.

ett mixerbord är ett ställe där du kan fixa volymen på alla ljudspår i förhållande till varandra.

kompressorer är ett plugin som sänker volymen på dom högsta delarna i en ljudfil. Om man använder en kompressor i samband med en limiter så kan man pressa volymen så mycket som möjligt.

En EQ tar bort (eller lägger till, men det ska du undvika) frekvenser, så om du tycker att en låt har för mycket bas, kan du skära bort den.

Mastering är när man använder sig av mixning, kompressorer och eq för att finslipa låten när den är klar.

Hoppas det hjälpte

Dela på andra sajter

Vet du vad?

Jag är dunder chochad över hur erfarna ni är.

Jag vet inte hur jag ska tacka mer än att säga tack faktiskt, jag fick mer information än vad jag hade tänkt mig.. 😆

Men har lite "fortsättningsfrågor" av era svar också heh

Nå asså på mina högtalare, Dom e bra, det e Logitech 😆 jag tkr dom e bra iaf. det e 5.1 Surround Sound eller vara heter. alltså en bas, 4 små hötalare och center högtalare. Men deras sladdar är 3 sånna där små, grön, röd och svart och det finns ej sånna på det externa ljudkortet. Hur gör jag? finns det adapter typ eller vare heter

Aa det funkar på cubase nu men det blir bara 1 linje inte 2 linjer för högre och vänster 🙁 På ljudet i kanalen heter det tror jag.. Kanalerna ere dom där raderna som man spelar in på?

Vad e analogt mixerbord och digitalt mixerbord?

Vad är Kondensor mic och Uhm.. va heter den andra? Och vad e membrans ?:S

Aa iallafall vad ere för skillnad på dom?

Hur får man det te höger och vänster spår , i 2 stereo filer eller varu sa det man gjorde på slutet?

Men om man gör så då blire då kan man inte ändra om det sen på alla separata som man spelat in på t.ex. Introt som gömt sig i spåren man kan ju inte ta bort eller ändra det sen eller? Förstår du/ni?

Sen när man mixar det med grejer på riktigt hur gör man? asså hur vet man när det ändras? trycker man play och mixar för att höra? fattar inte 😛

Mvh, Tack.

Redigerat av VirrehSito
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.