Jump to content
Annons

Osäker på EATX12V strömkontakt

Recommended Posts

Guest thrinithan
Posted

Jag har ett Hiper 480W Type-R nätagg som har en 4pin ATX12V strömkontakt men moderkortet jag har beställt har en 8pin EATX12V kontakt. I manualen till moderkortet (ASUS P5B Deluxe WiFi-AP) står det såhär:

Make sure to remove the cap on the EATX12V connector before connecting an 8pin EPS +12V power plug.

Use only either a 4pin ATX12V or an 8pin EPS +12V power plug for the EATX12V connector.

Det borde väl rimligen betyda att moderkortet utan problem klarar sig med den 4pin strömkontakten som mitt nätagg har?

Om så är fallet, vad är det i så fall för skillnad på 4pin 12V ström och 8pin 12V ström?

Annons
Posted

Skillnaden är att strömmen delas upp på fler ledningsbanor på kretskortet.

Om man har extremt strömkrävande grafikkort som saknar egen strömförsörjningskontakt, så är alltså 8-pin lämpligare - men i de flesta fall spelar det ingen roll.

Guest thrinithan
Posted

ok... Jag ska köra med ett Asus GeForce 7300GT 256MB DDR2, Silent, PCI-Express och det är så vitt jag vet inte direkt strömkrävande. Kommentar på det?

Tack för snabbt svar!