Jump to content
Annons

lågbudget monitorer


Impey

Recommended Posts

vad bör man tänka på när man ska gå in och lyssna på de olika monitorerna?

har tänkt gå in å checka dessa.

FOSTEX Monitor Aktiv PM-01

Högtalare ESI nEar 05

Högtalare ALESIS M1ACTIVE

FOSTEX Monitor Aktiv PM-2

Någon som har erfarenhet av dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Plocka med en CD som du "kan". Har själv ett par ESI nEar och kan inte klaga (för det priset). Har lyssnat på en del andra i samma prisklass och snäppet högre (Tannoy, Alesis, PM-01 etc) men kan inte riktigt motivera merkostnaden. Så mycket bättre låter det helt enkelt inte i mina öron. Skillnad - och habegär - dyker upp först i klassen runt 10 000:- 😆 Okej, det är ju lite olika men det är den allmäna känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk också på att huvudsyftet inte är att det skall låta bra i monitorerna. Meningen är att det skall låta illa när du gör en dålig mix. Det finns högtalare som låter himla bra men som inte ger någon hjälp alls för allt låter lika himla fint. Såna är rätt värdelösa för mixning.

Så ta med ett par bra CD med sån musik som du själv vill göra, och gärna en egen mix som du gjort själv. Lyssna efter att detaljerna hörs och att stereobilden är tydlig. Hör efter att din egen mix låter skräp i jämförelse (mina gör det i alla fall).

Om det över huvud taget går, låna hem grejorna innan du köper, det kommer låta helt annorlunda hemma hos dig.

Å andra sidan, man kan lära sig mixa med i stort sett vad som helst, så någon himla stor skillnad lär det inte göra vilken du väljer.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Så ta med ett par bra CD med sån musik som du själv vill göra, och gärna en egen mix som du gjort själv. Lyssna efter att detaljerna hörs och att stereobilden är tydlig. Hör efter att din egen mix låter skräp i jämförelse (mina gör det i alla fall).

Av egen erfarenhet så är det inte så många försäljare som är intresserade av att hjälpa till en massa om man kommer dit och säger: "Jag vill köpa billiga monitorer och jag har en hög CD-skivor jag vill testa på era modeller innan jag köper dom". Men det är bara vad jag tror. Särskilt inte om du går till JAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har du för ljudkort, tycker att man ska se vad ljudkortet kan leverera i form av ljudkvalitet/kvantitet och anpassar sig efter det....men å andra sidan kan man investera i ett bra par för framtiden om man ska byta ljudkort, svårt o väljer kanske.....?!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av egen erfarenhet så är det inte så många försäljare som är intresserade av att hjälpa till en massa om man kommer dit och säger: "Jag vill köpa billiga monitorer och jag har en hög CD-skivor jag vill testa på era modeller innan jag köper dom". Men det är bara vad jag tror. Särskilt inte om du går till JAM.

Det gäller INTE Jam i Göteborg enligt min erfarenhet. Däremot köpcentrat Musikbörsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAM i Göteborg har ju de sämsta försäljarna i världen. Vet man inte exakt vad man vill ha så orkar dom inte hjälpa en. Särskilt inte om man vill ha nått budgetalternativ. Det är vad jag har fått erfara.

Andreasson Musik (i gbg) tycker jag däremot har bra service och tar sig tid att snakka med en.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAM i Göteborg har ju de sämsta försäljarna i världen. Vet man inte exakt vad man vill ha så orkar dom inte hjälpa en. Särskilt inte om man vill ha nått budgetalternativ. Det är vad jag har fått erfara.

Andreasson Musik (i gbg) tycker jag däremot har bra service och tar sig tid att snakka med en.

Har lite dålig erfarenhet från JAM i Göteborg jag med.

Skulle köpa nya AKG lurar och försäljaren tittade lite undrande på mig och frågade, vad är det för nåt?

Kunnig personal? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Av egen erfarenhet så är det inte så många försäljare som är intresserade av att hjälpa till en massa om man kommer dit och säger: "Jag vill köpa billiga monitorer och jag har en hög CD-skivor jag vill testa på era modeller innan jag köper dom". Men det är bara vad jag tror. Särskilt inte om du går till JAM.

JAM i stockholm har redan massa monitorer uppkopplade på øvervåningen och uppmanar att man ska komma och testa, och ta med egna skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad bör man tänka på när man ska gå in och lyssna på de olika monitorerna?

har tänkt gå in å checka dessa.

FOSTEX Monitor Aktiv PM-01 

Högtalare ESI nEar 05 

Högtalare ALESIS M1ACTIVE

FOSTEX Monitor Aktiv PM-2 

Någon som har erfarenhet av dom?

Hej, jag har ett par ESI nEar 05 som fungerar utmärkt.

Jag blev tipsad om någon test (i Studio?) som tydligen sa att dom var kassa

jämfört med andra högtalare (Mackies budget-alternativ?) i liknande prisklass, men jag följde plånboken och köpte ESI.

-Jag har upplevt dom som ärliga (och det är väl meningen med monitorer?)

-Jag lyssnar ändå alltid i en tre/fyra andra grejjer innan jag bestämmer mej...

(bilstereo, liten kasset-cd-spelare, hemmabiosystemet och via en gammal rör-radio-högtalare)

-tänk på att din mix ska låta bra i alla möjliga system...sånt här kan få mej helnojjig!

mvh/Hwagang

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Trombonisten påpekar ska monitorer inte låta "någonting", dom ska återge musiken ganska neutralt, utan att försköna eller färga ljudet nämvärt bara för att man inte ska kompensera med EQ åt något håll... sen är det ju så att många monitorer har karaktärer som tilltalar vissas lyssningsideal än andra, och där är det ju en smaksak hur man vill att ens egen mix ska låta i slutänden...

Och själv har jag märkt att om man har flera lyssningsalternativ till monitorer är det 100 gånger lättare att höra hur och när monitorerna spelar "neutralt", alltså inte har för mycket av någon frekvens.

Mina KrK har en liten låg-mid-aktig karaktär när det låter bra i hemmastereon såväl som i ett par datorhögtalare... och det kom jag fram till när jag lyssnade just i datorhögtalare...

Så jag dubblar andras tips att ta med favoritmusiken och lite eget material till musikaffären..

Nu är den här tråden nån vecka gammal så du kanske redan varit o kollat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av egen erfarenhet så är det inte så många försäljare som är intresserade av att hjälpa till en massa om man kommer dit och säger: "Jag vill köpa billiga monitorer och jag har en hög CD-skivor jag vill testa på era modeller innan jag köper dom". Men det är bara vad jag tror. Särskilt inte om du går till JAM.

Det gäller INTE Jam i Göteborg enligt min erfarenhet. Däremot köpcentrat Musikbörsen.

Var inne på Musikbörsen i Göteborg och provlyssnade ett par Fostex PM-1, och det var inga som helst problem.. 😠 (kanske ett unikt tillfälle?)

Mvh / Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...