Jump to content
Annons

Windows OEM slutade att funka för mig.


k9 (oregistrerad)

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Köpte ett XP oem förra fredagen. Hade frågat på den lokala databutiken vad som krävdes för att man skulle få köra OEM på sin dator och fått svaret att det räckte om man köpte valfri hårdvara samtidigt som ett XP oem. Så jag köpte hårdvara och programmet. Jag kände mig tvungen att lägga om XP pga ett virus som jag inte vart av med. Hade tidigare haft samma problem och fått rådet av F-Secure att göra det.

Installera XP och aktiverade det över nätet. Men efter som jag hade krångel fortfarande så lade jag om operativet några gånger samt att jag flyttade hårdvaran i på moderbordet och på chassit. Mellan varven så åter aktiverade jag mitt XP.

Jag köpte ytligare en DVD-läsare i dag och installerade den. Då ville XP att jag skulle aktiverad över nätet igen för att jag hade ändrat hårdvaran så mycket. Men det fick jag inte.

Jag missade att man inte fick aktivera det eller änns ominstallera hårdvaran i datorn för många gånger. Jag har inte bytt hårdvara men jag har flyttat på den och ominstallerat den mycket. .

Och eftersom jag öppnat förpackningen så har jag godkänt licens avtalet som man måste öppna förpackningen för att kunna läsa! 😆

Så nu är min produktnyckel förbrukad

Fan! vad surt. Vill inte Microsoft att man ska köpa deras produkter, eller?

Det slutar väl med att jag får Cracka mitt XP som jag köpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Det är bara att ringa dem och få en aktiveringsnyckel mot ditt licensnummer, jag har gjort detta flera ggr åt kunder som man behövt installera om deras datorer och då även när det har bytts hårdvara och vid flera ggr samma dator som av nån anledning inte ville regga sig över nätet, så länge licensnyckeln är din och den inte hamnat i orätta händer och därmed hamnat i deras listor över nummer som då anses vara pirat! Ja det är din sak att se till att din licens inte hamnar hos nån annan eller lämnas ut, (säger inte att det är så i ditt fall men så du vet) annars har de aldrig bråkat när man kontaktat dem utan varit trevliga och hjälpsamma...

Så ring och var bara trevlig så ska du se att de är det tillbaka och det hela löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Microsofts licensregler är väl hårda. Om jag köper en windowslicens borde jag åtminstone kunna använda det obegränsat på min egen dator utan att behöva krångla med aktiveringar och sånt. Men jag förstår ju också varför det blivit så här, när piratkopiering mer eller mindre ses som en rättighet hos gemene man.

Nåja. Själv är jag lite för lat för att orka hålla på med det där så jag bytte till Ubuntu Linux som man får använda hur man vill helt gratis och utan licensnummer eller produktnycklar. Nackdelen är ju förstås att utbudet av musikprogram är betydligt mer begränsat men för mig har det funkat skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att höra detta. MS är skit på licenspunkten. Nuff said. De enda som är värre är Dell, HP, Lenovo och compani som inte ens skickar med skivor utan bara skapar en partition som återställer datorn i OEM skick. Vem fan vill egentligen ha tillbaka all skitmjukvara OEM tillverkarna stoppar i datorerna? 🥰

K9: Försök att få kontakt med mupparna på MS. Du har deras produkt laglit så det skriker om det och då ska du ha support på det. Detta är helt klart något galet på deras sida. Jag föreslår att du försöker slå dig fram via telefon. Har sett exempel på automatiserade svar hos MS support som bollar runt mail bland olika instanser. Inget kul.

Att cracka är sista alternativet även om det ibland är det enda som återstår.

OT: Dell mfl tvingar en att pirata för att få bort deras skit. 😠 OT

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma situation.

Min produktnyckel har aktiverats "för många gånger" enligt Microsoft så jag måste plocka upp telefonen varje gång jag gjort en nyinstallation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma situation.

Min produktnyckel har aktiverats "för många gånger" enligt Microsoft så jag måste plocka upp telefonen varje gång jag gjort en nyinstallation.

Precis som jag...

Det är inga problem alls med det, men det är ju lite irriterande om man har installerat om mitt i natten, när det inte går att ringa till dem (varför blir det alltid mitt i natten förresten...? 🙂 )...

De kan se på koden man uppger, att det är samma moderkort och CPU etc - så det är bara att säga vad du har gjort för några förändringar så får man en ny aktiveringskod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma situation.

Min produktnyckel har aktiverats "för många gånger" enligt Microsoft så jag måste plocka upp telefonen varje gång jag gjort en nyinstallation.

Precis som jag...

Det är inga problem alls med det, men det är ju lite irriterande om man har installerat om mitt i natten, när det inte går att ringa till dem (varför blir det alltid mitt i natten förresten...? :rolleyes: )...

De kan se på koden man uppger, att det är samma moderkort och CPU etc - så det är bara att säga vad du har gjort för några förändringar så får man en ny aktiveringskod.

Men vaddå, om jag byter MB eller CPU måste jag väl inte köpa nytt OS? Det här är precis vad som har hänt mig nyligen nämligen... Jag har bytt massa grejer i datorn, och kan förstås inte aktivera mitt Windowsexemplar. Det är inte OEM heller, så jag borde väl få byta som jag vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit i samma situation.

Min produktnyckel har aktiverats "för många gånger" enligt Microsoft så jag måste plocka upp telefonen varje gång jag gjort en nyinstallation.

Precis som jag...

Det är inga problem alls med det, men det är ju lite irriterande om man har installerat om mitt i natten, när det inte går att ringa till dem (varför blir det alltid mitt i natten förresten...? :rolleyes: )...

De kan se på koden man uppger, att det är samma moderkort och CPU etc - så det är bara att säga vad du har gjort för några förändringar så får man en ny aktiveringskod.

Men vaddå, om jag byter MB eller CPU måste jag väl inte köpa nytt OS? Det här är precis vad som har hänt mig nyligen nämligen... Jag har bytt massa grejer i datorn, och kan förstås inte aktivera mitt Windowsexemplar. Det är inte OEM heller, så jag borde väl få byta som jag vill?

Om du byter saker i datorn, så får du en ny aktiveringskod om du ringer. Min kommentar angående moderkort och CPU, var mest om något skiter sig under installationen, så att man måste installera en gång till utan att ha bytt ut något...

De kan kolla genom koden som man uppger, om det har skett några förändringar - så om du försöker använda samma licens till 2 olika datorer, ifrågasätter de garanterat vad du sysslar med, men om det är samma prylar, så är det inga problem.

Enligt OEM-bestämmelserna ska licensen följa med maskinen, så egentligen ska man köpa en ny OEM-licens om man byter ut alla delar och bygger en ny maskin (köper man en Retail-licens, så får man däremot flytta med sig den hur som helst) - men jag har också hört att licensuppgifterna sparas i 4 månader - och att det därför inte ska bli några problem om det dröjer längre än så mellan de stora uppgraderingarna...

Det är bara att ringa det numret som står angivet när man får upp koden som ska uppges, så får du en aktiveringskod - antingen med automatsvar där du knappar in koden, eller så får du prata med en telefonist som ger dig aktiveringskoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...