Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

I en test nyligen i tidningen HiFi&Musik deltog följande högtalarmodeller i prisklassen 4-5 tusen:

Celestion F28

Dali Concept 6

Energy C-300

Gale 4400

Infinity Primus 360

Kav It2

Mission M-33

Vifa Blue Spark 2.5

Wharfedale Diamond 9.5

...och då var det en som ringde mig och undrade: är det någon som har erfarenhet av dessa golvare? Rekommendationer? Kanske nån annan i samma prisklass?

Själv är jag nöjd med mina.

😆

:musik

Annons
Posted

Dina vilka?

Själv köpte jag Celestion F30 för ett par år sedan, det visade sig vara ett lyckat och mkt prisvärt köp då dessa är precis så rena/raka som man kan önska sig för hifi-hemmabruk,ca 3000:- bäst i test osv...

Skall man ha något vettigt att gå efter kan man ju läsa folks åsikter/erfarenheter på olika forum, är ju bara att googla på önskad modell med reviews etc...sen skall man självklart lyssna med egna öron i ett avgörande skede!

Jag tippar att B&W´s golvhögtalare 603 för hemmabio samt deras stativmodeller 602 hör till det mest prisvärda man kan få för pengar idag när det gäller beg-marknaden!

Dali etc får inte samma lysande omdömen när det gäller rak frekvensgång samt ännu viktigare djupheten/klarheten/definitionen i stereoåtergivningen-på Engelska-soundstage... 😮

Sedan finns ju INO-piP som jag och ett par till här lovordat i sammanhanget, utmärkta som monitorer dessutom!

Posted
Dina vilka?

Mina högtalare. Inga av dem i testet...

Han var inne mest på Wharfedale, men så läste jag två omdömen på Nätet att de nästlade in ljudet lite mörkt och att Infinity Primus 360 var mycket mer öppna. Telefonören är och lyssnar nu. Tänkte jag skulle vänta med att delge frekvensomfången som jag hittat på Nätet, så inte det styr hans val. Han ringer nog sen och säger vad han tyckte... Wharfedale vann testet i HiFi&Musik, i konkurrens med Infinity, Energy och nån mer...

Wharfedale: 30-24 kHz (på en annan site stod: 18-25 kHz, också vid -3 dB), 3-vägs, 6 ohm. Biwire.

Energy C-300: 40-20 kHz

Mission M-33: 48-20 kHz, 2-vägs.

Infinity Primus 360: 38-20 kHz, 3-vägs basreflex.

😮

:musik