musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Hej! Jag har spelat in grunderna till en låt i mitt program, Cubase LE. Detta la jag på en cdr-skiva i wav-format och gav till kompis. Han öppnade den hemma och la in det stereospåret i sitt program, Pro Tools. Där spelade han in ytterligare ett instrument via mik. Sedan skickade han den nya versionen i mp3-format (inkl. det nyinspelade instrumentet) till en av mina andra mailadresser. Nu undrar jag: om jag öppnar den filen och på nåt sätt lyckas göra om mp3-filen till wav-format igen (Audacity nämner han för detta)... och jobbar klart låten i Cubase LE och sedan mastrar Wavelab LE, kommer jag att ha tappat ljudkvalitet på vägen i och med att den har gått en runda i mp3? Vore det bättre om han hade gett mig den nya versionen av låten på cdr, eller kanske ännu hellre bara det nya instrumentljudet på cdr, så att jag kunde lagt in bara det audiospåret (dvs. det nya instrumentet) i min låt i mitt program? Han har inte mitt program. Och säger att man inte kan skicka wav-filer i mail. Kan man göra på något annat sätt? Han vill kunna spela in sitt instrument närsomhelst när hans tid medger och inte att jag kommer på avtalad tid med inspelningsutrustningen ett visst klockslag. Hoppas man förstår min fråga. 😄 :musik
Linus Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Nu undrar jag: om jag öppnar den filen och på nåt sätt lyckas göra om mp3-filen till wav-format igen (Audacity nämner han för detta) Jag tror att du kan importera mp3-filen direkt i Cubase LE utan att använda Audacity. och jobbar klart låten i Cubase LE och sedan mastrar Wavelab LE, kommer jag att ha tappat ljudkvalitet på vägen i och med att den har gått en runda i mp3?Ja, kvaliteten blir sämre. Visst kan det bli helt okej med en mp3:a, men försämringen av ljudkvalitet finns där. kanske ännu hellre bara det nya instrumentljudet på cdr, så att jag kunde lagt in bara det audiospåret (dvs. det nya instrumentet) i min låt i mitt program?Han ska absolut skicka dig enbart hans nya instrumentspår utan din bakgrund. Sen mixar DU in hans instrumentspår med resten av din låt i Cubase LE. Och säger att man inte kan skicka wav-filer i mail.Han kan skicka wav-filen med www.yousendit.com istället för att bifoga filen i själva mailet. Så sammanfattningsvis, om han skickar dig en mp3:a är det okej. Däremot ska han inte skicka en hel mix med din bakgrund och hans instrument, för bakgrunden har du redan själv i hög ljudkvalitet.
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) Hej! Tack Linus! Då tror jag att det bästa är att han får en lyssningsversion av min låt och i lugn och ro får ta ut det som han får rätt fria händer att vilja lägga på. Sedan dyker jag upp en dag med laptopen och spelar in det direkt i Cubase, när han kan noterna i sömnen. Det verkar bäst. Jag kör med 24 bitar och till slut kanske 12-14 audiospår och inga midi. Klart! Den där länken ska jag säga till om - det var ju också ett väldigt bra alternativ. Men jag undrar om anmärkning om att man inte kan sända större filer härrör från det faktum att han har ett tröskverk till dator?! Jag menar, jag har ju en kapacitet på min mail på 1 GB och låten var 4.1 MB... Välkommen tillbaka från semestertiderna förresten!! :musik Redigerat 28 augusti 2006 av musik
Linus Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Sedan dyker jag upp en dag med laptopen och spelar in det direkt i Cubase Men om han redan har spelat in sitt instrument behöver du inte spela in igen? Han öppnar bara samma session som han gjorde i Pro Tools och sparar ut en ny wav-fil, men denna gång utan din bakgrund.
musik (oregistrerad) Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 (redigerat) Sedan dyker jag upp en dag med laptopen och spelar in det direkt i Cubase Men om han redan har spelat in sitt instrument behöver du inte spela in igen? Han öppnar bara samma session som han gjorde i Pro Tools och sparar ut en ny wav-fil, men denna gång utan din bakgrund. Ja just det ja, hehehe...tänkte fel. För jag kan alltså lägga in det audiospåret gjort i Pro Tools, in till mitt lilla enkla Cubase LE? Redigerat 28 augusti 2006 av musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.