Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Måhända en dum, men väldigt snabb fråga. Jag använder mig av SAE Colleges bilder på hur man kan få upp en fin och bred stereobild med två overheadmickar, men visst fasiken måste mickarna panoreras ut till varsin sida för att det skall få en effekt? Och isåfall, är det full panorering vi pratar om, eller bara lite för att bredda det?

Kit%208.gif

Annons
Postat

Panorera tills du tycker det låter bra helt enkelt. Beror ju på hur pass brett du vill ha det. Panorerar du för mycket finns det risk för att det låter onaturligt.

Postat

OH-mikar tar ju ofta upp så mycket av setet (höger mik tar upp virveln och hi-haten också, trots att den hänger på andra sidan) så att panorera fullt gör inget, är min erfarenhet, eftersom man så att säga drar med sig hela stereobilden åt höger när man panorerar en OH åt höger, inte bara de delar av kitet som står till höger.

Förstår man vad jag precis menade? 😆

Postat

Javafan, det är bara att bredda ut. Oftast tycker jag dock att man får bredare effekt med ett par ambiensmickar. Sällan jag kör OH´t så starkt att hela settet följer med ut.

Postat

Om du jobbar efter den principen med en mittlinje, som bilden du infogat, så är tanken att virveln kommer att hamna i mitten. Om du inte panorerar så finns det ingen större anledning att använda två mickar eftersom du garanterat kommer få fasfel annars. Jag panorerar ofta fullt på OH och det är inte lika kritiskt som att tex panorera en närmickad puka fullt ut. Lyssna efter en rimlig balans så är det lugnt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.