Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har suttit lite med WaveLab och mastrat lite hemma hos en kompis. Jag testade funktionen 3D Frequncy Analysis och det kom upp lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. Vad säger denna analys mer detaljerat om musiken i sig?

2. Kan jag utläsa information från en riktigt bra mastrad låt och sedan överföra detta till ett eget demoprojekt? För att på så sätt få det att efterlikna en bra mastring(rent Eq-mässigt, förutsatt att material och genre är relativt lika)?

3. Hur gör jag för att i så fall överföra dessa "detaljer" på smidigast sätt till ett eget projekt?

4. Finns det någon VST-plugg där jag kan analysera frekvensomfånget på en bra mastrad låt och sedan använda Eq-informationen på ett eget projekt?`

MVh

/Pelle

😉

Annons
Postat

Det finns ett program som heter AAMS (Auto audio mastering system) Där kan du analysera en proffsmastring och föra över det på din egen låt, dvs den ändrar eq och volym på din låt för att matcha den proffsmastrade låten EXAKT. Tror att det är ett gratisprogram. 😮

Postat

Det verkar ju värdelöst på en hel mix, om man inte råkar ha exakt samma typ av arr... säg att du har en extra diskantig hihat som ligger och dominerar högt uppe, som de inte har, då kommer ju din hihat låta kasst överst?

Postat

Har heller aldrig förstått vitsen med denna funktion.. kan förstå att man kanske vill matcha(inverterat tex) när man mixar mellan olika instrument mm men skulle aldrig någonsin ens överväga att göra det på en slutmix.

Postat

Alltså det kan ju säkert vara superbra om man t ex har två sångtagningar som är gjorda vid olika tillfällen och som råkar ha lite lite olika ljud... men annars vetefan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.