Jump to content
Annons

Folkmusik - Det svenska vemodet.


mats_udd

Recommended Posts

Har lyssnat alldeles för mycket på Jan Johanssons Jazz på svenska i mina dar och undrar om någon har värdefulla tips på folkmusik som har det här svenska vemodet som jan Johansson fångar så fint?

Det är alltså ingen folkmusik som nästan går över i världsmusik eller hurtigt fiolspel som jag letar efter. Jag har bra koll på redan nämna Jan och lika hans föregångare Lars Gullin så jag söker andra musiker eller artister som på något sätt fångar det svenska vemodet i sin musik.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Ta och lyssna på min visa Om du älskar där har du inte bara Vmod utan även nån slags obegriplig ödesmättad stämning 😉. Orginalet är lite kasst inspelat men det får man stå ut med. Det finns oxå två worldmixvarianter av den bifogar en av dom.

Göran

Om du älskar

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1572436&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1572436&q=hi

Om du Älskar World mix

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=hi

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat in "Svenska Landskap" med Jan Lundgrens Trio? Otroligt bra platta.

"Agram" med Lena Willemark och Ale Möller kanske också kan vara nåt, lite vemodigare än Frifot-plattorna.

Andra tips är Olle Lindwall, Sofia Karlssons "Folk Songs"...

På rak arm sådär... Kommer säkert på mer när jag klickat på Skicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, svensk folkmusik

Åsså går du in på en tråd som heter "Folkmusik - Det svenska vemodet." 😱

Nä men seriöst så tror jag du har hört "fel" folkmusik isåfall. Jag har otroligt svårt att se att man kan bli deppig av musik som Harv, Hoven Droven, Bazar Blå m.fl.

Det tråkiga är att när det ska spelas folkmusik i tv och radio så är det väldigt ofta det vemodiga och finstämda som får mest utrymme, vilket är trist tycker jag. Det ger lite fel bild av det utbud som faktiskt finns.

Detta i kombination med att många förväxlar folkmusik med gammeltjo (gammeldans) gör att det blir lite tokigt ibland. Men det kanske ordnar upp sig om vi som upptäckt den här musiken pushar lite för den, vad vet jag... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren alla.

Burnin Sven: Gillade din låt, finstämnd, men jag var kanske inte lika förtjust i Wolrdsmix.

Linkowich: Tack för dina tips. Försökt kolla upp alla och Sofia Karlsson och Jan Lundgrens trio verkar väldigt intressant. Försökte hitta lite mp3or på deras hemsida (Bara Sofias hemsida som jag hittade) men hon var snål på det. Vore kul att lyssna innan jag slår till på nåt.

Annars tycker jag nog svarare att det är en den tjo och tjim folkmusiken med tillhörande knätoffsar som fått mest utrymme i media. Det vet jag främst från då jag bodde i Falun och Falu folkmusik festival var som störst. Ont om dyster folkmusik la Jan Johansson 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sofia Karlsson har ju några låtar från Dan Andersson-tribute skivan ute på Myspace.com/sofiakarlsson . Om det är Jan Johansson-stilen du appeleras av kan jag väl rekommendera Gunnel Mauritzons första skiva...Sillhuette hette den tror jag. Lars Gullin-låtar som hon satt text till och arrat som lite mer "modern" folkmusik.

EDIT: För övrigt är ju Gunnels två andra skivor riktigt bra också (bättre tycker jag)...

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har ju Nisse Landgren och Esbjörn Svensson gjort två skivor där dom vandrar i gränslandet mellan jazz å folk, där finns de mycke skönt vemod... Tror skivorna heter "Swedish folk modern" och "layers of light" ... Men du, kolla in forumets folkmusiktråd, på första inlägget där, så finns det länkar till en massa band...

Mvh/

Nyckelharpan@ingenknatofs.nu 😄

EDIT1:

Eller så väntar du in min kommande duoplatta... Nyckelharpor och gitarr (6:a å 12:a) och Bozuki...

Spelas in nu under senhösten 😳

EDIT2:

Länken till den tråden ser du i min signatur...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ju en låt på min 1:a skiva:

det blåser en vind...

hela plattan på Svenska och just denna låt är ju totalinspirerad av J.Johansson+ytterligare folklore à la Sverige på bästa och mest ödesmättade vis, enda texten jag skrivit i mitt liv som liksom flöt i skön skaparanda utan krystade floskler---äkta med andra ord---tyvärr har jag inte någon länk till den just nu men vill man och törs man så köper man min debutplatta för 50:-!!! obs.endast för studioforumfårskallar 🙂😎😎 seriöst,det ÄR bra!!!

😎 maila på bara om du är sugen på stuket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök få tag i ranarim, dom är riktigt bra och ganska dystra.

[...]

Till exempel "Tennisbaronessan" från plattan För världen älskar vad som är brokot. Det är en riktigt dyster och vemodig sak... 😎

🙂 Jo jag skulle nog snarare kategorisera Ranarim som pigga och hurtiga, men bra...

Eftersom Umemagnus och Florian pushar sina egna alster får jag väl också göra det: Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sång men finlir på nyckelharpa och mandola...

Några låtar från skivorna "Brand" och "Virek" finns HÄR

Link to comment
Dela på andra sajter

Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sång men finlir på nyckelharpa och mandola...

Några låtar från skivorna "Brand" och "Virek" finns HÄR

😱 Två kanonskivor som snurrar med jämna mellanrum, jädrigt bra!!!

Så ni andra som inte har dom.Köp!

EDIT:

Silkwood, har Slatta släppt ännu?

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Försök få tag i ranarim, dom är riktigt bra och ganska dystra.

[...]

Till exempel "Tennisbaronessan" från plattan För världen älskar vad som är brokot. Det är en riktigt dyster och vemodig sak... 😏

🙂 Jo jag skulle nog snarare kategorisera Ranarim som pigga och hurtiga, men bra...

Eftersom Umemagnus och Florian pushar sina egna alster får jag väl också göra det: Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sång men finlir på nyckelharpa och mandola...

Några låtar från skivorna "Brand" och "Virek" finns HÄR

Riktigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Två kanonskivor som snurrar med jämna mellanrum, jädrigt bra!!!

Så ni andra som inte har dom.Köp!

EDIT:

Silkwood, har Slatta släppt ännu?

Yo. Tackar Mingus! Nästa vecka, den 13:e ska det vara releaseparty i Medles rundloge för Slatta 2006 (som den kommer att heta). Och den 16:e rullar partyt vidare till Black Box på Norrlandsoperan! Vi hoppas att vi har skivan färdigtryckt tills dess...blev superbråttom på slutet, som vanligt... Och på sluttampen fick vi veta att skivbolaget skickar skivorna till Österrike för tryckning. Puh. Men det ska nog gå bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...