Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har lyssnat alldeles för mycket pÄ Jan Johanssons Jazz pÄ svenska i mina dar och undrar om nÄgon har vÀrdefulla tips pÄ folkmusik som har det hÀr svenska vemodet som jan Johansson fÄngar sÄ fint?

Det Àr alltsÄ ingen folkmusik som nÀstan gÄr över i vÀrldsmusik eller hurtigt fiolspel som jag letar efter. Jag har bra koll pÄ redan nÀmna Jan och lika hans föregÄngare Lars Gullin sÄ jag söker andra musiker eller artister som pÄ nÄgot sÀtt fÄngar det svenska vemodet i sin musik.

/Mats

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Ta och lyssna pĂ„ min visa Om du Ă€lskar dĂ€r har du inte bara Vmod utan Ă€ven nĂ„n slags obegriplig ödesmĂ€ttad stĂ€mning 😉. Orginalet Ă€r lite kasst inspelat men det fĂ„r man stĂ„ ut med. Det finns oxĂ„ tvĂ„ worldmixvarianter av den bifogar en av dom.

Göran

Om du Àlskar

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1572436&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1572436&q=hi

Om du Älskar World mix

lo-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=lo

hi-fi URL: http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=2296441&q=hi

Postat

Har du kollat in "Svenska Landskap" med Jan Lundgrens Trio? Otroligt bra platta.

"Agram" med Lena Willemark och Ale Möller kanske ocksÄ kan vara nÄt, lite vemodigare Àn Frifot-plattorna.

Andra tips Àr Olle Lindwall, Sofia Karlssons "Folk Songs"...

PÄ rak arm sÄdÀr... Kommer sÀkert pÄ mer nÀr jag klickat pÄ Skicka.

Postat
NĂ€, svensk folkmusik

ÅssĂ„ gĂ„r du in pĂ„ en trĂ„d som heter "Folkmusik - Det svenska vemodet." đŸ˜±

NÀ men seriöst sÄ tror jag du har hört "fel" folkmusik isÄfall. Jag har otroligt svÄrt att se att man kan bli deppig av musik som Harv, Hoven Droven, Bazar BlÄ m.fl.

Det trÄkiga Àr att nÀr det ska spelas folkmusik i tv och radio sÄ Àr det vÀldigt ofta det vemodiga och finstÀmda som fÄr mest utrymme, vilket Àr trist tycker jag. Det ger lite fel bild av det utbud som faktiskt finns.

Detta i kombination med att mĂ„nga förvĂ€xlar folkmusik med gammeltjo (gammeldans) gör att det blir lite tokigt ibland. Men det kanske ordnar upp sig om vi som upptĂ€ckt den hĂ€r musiken pushar lite för den, vad vet jag... 😉

Postat

Tack för svaren alla.

Burnin Sven: Gillade din lÄt, finstÀmnd, men jag var kanske inte lika förtjust i Wolrdsmix.

Linkowich: Tack för dina tips. Försökt kolla upp alla och Sofia Karlsson och Jan Lundgrens trio verkar vÀldigt intressant. Försökte hitta lite mp3or pÄ deras hemsida (Bara Sofias hemsida som jag hittade) men hon var snÄl pÄ det. Vore kul att lyssna innan jag slÄr till pÄ nÄt.

Annars tycker jag nog svarare att det Ă€r en den tjo och tjim folkmusiken med tillhörande knĂ€toffsar som fĂ„tt mest utrymme i media. Det vet jag frĂ€mst frĂ„n dĂ„ jag bodde i Falun och Falu folkmusik festival var som störst. Ont om dyster folkmusik la Jan Johansson 😆

Postat (redigerat)

Sofia Karlsson har ju nÄgra lÄtar frÄn Dan Andersson-tribute skivan ute pÄ Myspace.com/sofiakarlsson . Om det Àr Jan Johansson-stilen du appeleras av kan jag vÀl rekommendera Gunnel Mauritzons första skiva...Sillhuette hette den tror jag. Lars Gullin-lÄtar som hon satt text till och arrat som lite mer "modern" folkmusik.

EDIT: För övrigt Àr ju Gunnels tvÄ andra skivor riktigt bra ocksÄ (bÀttre tycker jag)...

Redigerat av silkwood
Postat (redigerat)

Försök fÄ tag i ranarim, dom Àr riktigt bra och ganska dystra.

Och om nÄgon mÄnad sÄ kommer Preacher XŽs nya skiva ut och den rekommenderar jag starkt.

Redigerat av Desecrated
Postat (redigerat)

Sen har ju Nisse Landgren och Esbjörn Svensson gjort tvÄ skivor dÀr dom vandrar i grÀnslandet mellan jazz Ä folk, dÀr finns de mycke skönt vemod... Tror skivorna heter "Swedish folk modern" och "layers of light" ... Men du, kolla in forumets folkmusiktrÄd, pÄ första inlÀgget dÀr, sÄ finns det lÀnkar till en massa band...

Mvh/

Nyckelharpan@ingenknatofs.nu 😄

EDIT1:

Eller sÄ vÀntar du in min kommande duoplatta... Nyckelharpor och gitarr (6:a Ä 12:a) och Bozuki...

Spelas in nu under senhösten 😳

EDIT2:

LÀnken till den trÄden ser du i min signatur...

Redigerat av Umemagnus
Postat

[...]

Till exempel "Tennisbaronessan" frĂ„n plattan För vĂ€rlden Ă€lskar vad som Ă€r brokot. Det Ă€r en riktigt dyster och vemodig sak... 🙂

Postat

jag har ju en lÄt pÄ min 1:a skiva:

det blÄser en vind...

hela plattan pĂ„ Svenska och just denna lĂ„t Ă€r ju totalinspirerad av J.Johansson+ytterligare folklore Ă  la Sverige pĂ„ bĂ€sta och mest ödesmĂ€ttade vis, enda texten jag skrivit i mitt liv som liksom flöt i skön skaparanda utan krystade floskler---Ă€kta med andra ord---tyvĂ€rr har jag inte nĂ„gon lĂ€nk till den just nu men vill man och törs man sĂ„ köper man min debutplatta för 50:-!!! obs.endast för studioforumfĂ„rskallar 🙂😎😎 seriöst,det ÄR bra!!!

😎 maila pĂ„ bara om du Ă€r sugen pĂ„ stuket...

Postat

[...]

Till exempel "Tennisbaronessan" frĂ„n plattan För vĂ€rlden Ă€lskar vad som Ă€r brokot. Det Ă€r en riktigt dyster och vemodig sak... 😎

🙂 Jo jag skulle nog snarare kategorisera Ranarim som pigga och hurtiga, men bra...

Eftersom Umemagnus och Florian pushar sina egna alster fÄr jag vÀl ocksÄ göra det: Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sÄng men finlir pÄ nyckelharpa och mandola...

NĂ„gra lĂ„tar frĂ„n skivorna "Brand" och "Virek" finns HÄR

Postat (redigerat)
Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sÄng men finlir pÄ nyckelharpa och mandola...

đŸ˜± TvĂ„ kanonskivor som snurrar med jĂ€mna mellanrum, jĂ€drigt bra!!!

SÄ ni andra som inte har dom.Köp!

EDIT:

Silkwood, har Slatta slÀppt Ànnu?

Redigerat av Umemagnus
Postat

[...]

Till exempel "Tennisbaronessan" frĂ„n plattan För vĂ€rlden Ă€lskar vad som Ă€r brokot. Det Ă€r en riktigt dyster och vemodig sak... 😏

🙂 Jo jag skulle nog snarare kategorisera Ranarim som pigga och hurtiga, men bra...

Eftersom Umemagnus och Florian pushar sina egna alster fÄr jag vÀl ocksÄ göra det: Pettersson & Fredriksson spelar stundtals vemodigt vacker musik, ingen sÄng men finlir pÄ nyckelharpa och mandola...

Riktigt bra!

Postat
😳 TvĂ„ kanonskivor som snurrar med jĂ€mna mellanrum, jĂ€drigt bra!!!

SÄ ni andra som inte har dom.Köp!

EDIT:

Silkwood, har Slatta slÀppt Ànnu?

Yo. Tackar Mingus! NĂ€sta vecka, den 13:e ska det vara releaseparty i Medles rundloge för Slatta 2006 (som den kommer att heta). Och den 16:e rullar partyt vidare till Black Box pĂ„ Norrlandsoperan! Vi hoppas att vi har skivan fĂ€rdigtryckt tills dess...blev superbrĂ„ttom pĂ„ slutet, som vanligt... Och pĂ„ sluttampen fick vi veta att skivbolaget skickar skivorna till Österrike för tryckning. Puh. Men det ska nog gĂ„ bra...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.