Jump to content
Annons

Bossanova, Samba, Rhumba, Cha Cha

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ska göra låt #4 på skivan. Kommer bara inte på nåt bra sätt att få trummorna att svänga á la Bossanova. Minns att jag lånade en bok på Biblioteket en gång med en massa olika exempel på trummaskinsmönster. Knackade in ett 30-tal som jag lagrade det året. Använde dem dock aldrig till någon låt rakt av. Men fick en del inspiration, tror jag.

Hur får man till ett bossanovasväng?

Bom kna kna sho sho....

🙂

blodpudding//:musik

Annons
Postat (redigerat)

Lyssna in dig på Nicola Conte. Låtar som "Forma 2000", "Bossa per due" och "Il Cherchio Rosso". Tror han jobbar mest med samplingar, men satan vad det svänger!

Nicola Conte - Bossa per due på Amazon

Edit:

Kan bjuda på en klassisk kompmodell också:

BD: o..oo..oo..oo..o

SD: o..o..o...o..o..

HH: ..o...o...o...o.

🙂

Redigerat av jarlo
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack, men helst skulle jag vilja ha en hänvisning till någon bra bok med trummaskinmönster.

Claves har jag, både med mindre dimension i jakaranda och med större dimension i mahogny. Plus bongos, kastanjetter, shaker, maracas, vibra slap, tamburin, güiro...

Fasen, kanske ska slopa trummaskin och köra själv live...?

Tillägg: Tack för länken, tbruce! Och tack för länken, jarlo! Såg dem nu. Ska spana in!!

🙂

:musik

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jarlo... vilken dassig ljudkvalitet. Lät verkligen 50-tal om honom. Fast, det är ju upplösningen de valt på mp3-filen... Men helt klart bra!! Il Chercio Rosso var kalas, liksom den där Mambon. Tvärflöjt, elpiano och hela paketet...

🙂😄

Såg enkla trumkompet nu. Tack! Funderar på att köra bara en sidestick från trummaskinen och sedan köra allt live med olika percussioninstrument. Får se vad det blir här idag.

Redigerat av musik
Postat
Claves har jag, både med mindre dimension i jakaranda och med större dimension i mahogny.

Menar rytmfiguren clave, inte instrumentet claves. 😉

Postat
Jarlo... vilken dassig ljudkvalitet. Lät verkligen 50-tal om honom. Fast, det är ju upplösningen de valt på mp3-filen... Men helt klart bra!! Il Chercio Rosso var kalas, liksom den där Mambon. Tvärflöjt, elpiano och hela paketet...

😉😄

Såg enkla trumkompet nu. Tack! Funderar på att köra bara en sidestick från trummaskinen och sedan köra allt live med olika percussioninstrument. Får se vad det blir här idag.

Jo alltså, Amazon har ju dragit ner ljudkvaliteten som fan. Du får tank... köpa skivan istället 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.