Jump to content
Annons

Preamp för sångmickning


DivineCo

Recommended Posts

Funderar på att köpa en ny preamp som är dedicerad till sång.

Dessa två verkar intressanta.

TF pro P4

D.A.V electronics Broadhurst Gardens No.1

Någon som har erfarenhet av dessa?

Eller som kan rekommendera någonting annat.

Edit.

Såg att det fanns en annan tråd som gav bra tips om preamps.

Men jag behåller tråden utifall det finns någon som har erfarenhet av ovannämda amps.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte ens om TF Pros röda burkar tillverkas längre. Ted Fletcher har lämnat budgetsegmentet och satsar på riktigt seriösa prylar numera. Vi har ÅF-deal med dem, har inte hunnit lägga upp prylarna i butiken än.

Jag hörde en sida-vid-sida jämförelse mellan DVA BG-1 och en Millenia HV-3. DVA lät klart snyggare i just det sammanhanget, HV-3 fick något lite väl aggressivt över det högre mellanregistret. Så det är definitivt en kvalitetsprodukt, som är mycket populär bland inspelningstekniker som jobbar med klassisk musik. Fast ska man ha det sådär rent tycker jag nästan att man lika gärna kan köpa LineAudio DMP.

Vill man ha lite mer kött och liv tycker jag att man bör titta på någon av de vintageinspirerade enheter som byggs med transformatorer. Exempel är svenske tillverkaren Vintage Design, som har några enkanals Nevekloner (M81 och M73) för cirka 8500 kr. Mer flexiblel (från ren till rejält mycket skit under naglarna) är Great River MP1-NV och Chandler Germanium Preamp. Den senare är mer av en effektburk, kan verkligen kröka till ljudet rejält.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
SingSing (oregistrerad)
Funderar på att köpa en ny preamp som är dedicerad till sång.

Dessa två verkar intressanta.

TF pro P4

D.A.V electronics Broadhurst Gardens No.1

Någon som har erfarenhet av dessa?

Eller som kan rekommendera någonting annat.

Edit.

Såg att det fanns en annan tråd som gav bra tips om preamps.

Men jag behåller tråden utifall det finns någon som har erfarenhet av ovannämda amps.

Sent omsider....

Har inte testat TF men jag har en kanalstrip som heter BG-5 från DAV Electronics och jag håller den mycket högt....mycket mycket högt. Personligen tycker jag att den är ett fantastiskt komplement till de mer kryddiga gamla tyska rörpreampsen jag har. Att den dessutom har en väldigt bra EQ och kompressor gör naturligtvis inte saken sämre. Trots att stripen i sin helhet drar åt det renare hållet så är den definitivt inte transparent. Den tillför något jag inte kan sätta fingret på vad det är exakt, men liksom många klassiker har den något som är mycket behagligt och eftersträvansvärt.

Lycka till....om du nu inte redan köpt något.

😏

SingSing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...