Jump to content
Annons

Koppla mixern till datorn


Masse

Recommended Posts

Hej!

Ännu en förvirrad amatör som inte behärskar tekniken 😄 Har skaffat en 16-kanals mixer (Behringer Eurorack UB1832FX) och vill koppla den till mitt ljudkort (ST Audio DSP24 Value) och aktiva Tannoymonitorer. Jag har aldrig jobbat med en mixer och tycker det är ett virrvarr av knappar, rattar och in/utgångar. Manualen gör mig inte mycket klokare. Inga förslag på kopplingsschema. Finns det nån vänlig själ som kan ge mig lite tips eller vet något bra ställe på nätet där jag kan hitta information? Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ännu en förvirrad amatör som inte behärskar tekniken 😉 Har skaffat en 16-kanals mixer (Behringer Eurorack UB1832FX) och vill koppla den till mitt ljudkort (ST Audio DSP24 Value) och aktiva Tannoymonitorer. Jag har aldrig jobbat med en mixer och tycker det är ett virrvarr av knappar, rattar och in/utgångar. Manualen gör mig inte mycket klokare. Inga förslag på kopplingsschema. Finns det nån vänlig själ som kan ge mig lite tips eller vet något bra ställe på nätet där jag kan hitta information? Tack på förhand!

Control room out från din mixer till tannoyerna. Main outputs mixer till line in på ljukortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Jag hittade en hel del matnyttigt på Behringers hemsida. Kopplade main out till ingångarna på ljudkortet. Finns även insertingångar (6 st) så att jag kan separera de olika kanalerna (från tex 6 ingångar på ett ljudkort). Får inte ut ljudet i högtalarna när jag kopplar på det sättet (men det funkar med main out).

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skulle du göra med insert:arna och ljukortsingångar? det där har du nog fått lite om bakfoten...

Inte nödvändigtvis... Inserterna kan även användas som Direct out om man vill det.

I de flesta fall använder man dock Inserterna för att koppla in en kompressor/limiter i signalkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tex vill spela in ett trumset och vill ha pukorna på separata kanaler måste jag väl använda insert:arna? Om jag använder main-out så blir det ju en stereomix av det hela.

Funderar på att köpa ett ljudkort med breakout-box istället och fimpa mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tex vill spela in ett trumset och vill ha pukorna på separata kanaler måste jag väl använda insert:arna? Om jag använder main-out så blir det ju en stereomix av det hela.

Funderar på att köpa ett ljudkort med breakout-box istället och fimpa mixern.

Håll dig till rätt terminologi, så undviker du missförstånd. Även om du använder samma kontakter som Insert, så är det Direct Out som är rätt benämning när du plockar ut signalen där. Om du säger att du plockar ut signalen från Inserten, så är det lätt att någon missförstår vad du menar... 😄

Ett ljudkort med flera ingångar och micpreamps kan vara en bättre lösning för dig än att spela in genom en mixer. Det beror på hur du vill jobba med systemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så bevandrad i inspelningstermer 😉 Men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Jag funderar på ett Maudio-kort. Delta 66 kanske. Synd bara att det inte finns midi, men det finns iof att köpa till. Annars verkar Omni studio vara en bra lösning. Hur bra är egentligen preamp:arna i ljudkorten? Ska man satsa på att köpa en bättre, fristående preamp? Är lite besviken på preamp:arna i Behringer-mixern så jag vill ha en bättre lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...