Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
MÄste skaffa en vettig patchbay. NÄgon som har nÄgot att rekomendera?

Jag funderar ocksĂ„ pĂ„ patchbay sĂ„ jag har kollat upp en hel del. Även om jag inte har köpt nĂ„got Ă€n sĂ„ kan jag sĂ€kert komma med lite rekommendationer...

Vad Àr det för typ du ska ha? Balanserad eller obalanserad? Har du koll pÄ skillnaden mellan normalled, half-normalled och straight-through? Annars förklarar jag gÀrna!

Vanligast i hemstudios Àr vÀl 1/4" TRS A-Gague (vanliga stereotele) och dÄ tror jag starkt pÄ Neutriks NYS-SPP-L. NYS Àr neutriks kinaproduktlinje, som alltsÄ produceras billigt och dÀrför kan sÀljas billigt. De kostar omkring tusenlappen hÀr men under femhundringen pÄ thomann. Neutrik brukar ju förknippas med kvalitet och sÄ Àven deras kinaprylar. Varje jack pÄ NYS-SPP-L Àr balanserat och har en garanterad livslÀngd pÄ 5000 inpluggningar/utdragningar. Den Àr Àven vÀldigt funktionell dÄ den stödjer bÄde normalled, half-normalled och straight-trough/paralell funktionalitet.

Grymt prisvÀrd helt enkelt!

SjĂ€lv Ă€r jag lite sugen pĂ„ lödstift pĂ„ baksidan, men de flesta lödstiftspatchbays som sĂ€ljs Ă€r inte 1/4" TRS A-gauge utan bantam eller B-gauge*, vilket blir sjukt dyrt i kablagevĂ€g istĂ€llet. Det Ă€r en svĂ„r avvĂ€gning i vilken jag inte riktigt tagit stĂ€llning Ă€n 🙂

*B-gauge Ă€r en 1/4"-kontakt som i sjĂ€lva verket verkligen ÄR en fjĂ€rdedels tum. Vanliga 1/4" som brukar kallas stereotele Ă€r i sjĂ€lva verket lite mindre. Även formen skiljer de tvĂ„ Ă„t nĂ„gorlunda.

Redigerat av Richard Olsson
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Neutrikens billigaste patchbay Àr just billig. PlugghÄlena Àr lösa skramlande moduler och den Àr ful. Jag har en REAN (tror det Àr sÄ?) som skiljer sig sÄÄÄÄ mycket i anvÀndbarhet just pga det ovannÀmnda.

Men neutriken fungerar, inget tal om det.

Postat
cf1-bantam.jpg

😆😆😆

bantampatchvĂ€xlar Ă€r skitbra.. smĂ„ som fan, sĂ„ man fĂ„r plats med en mindre förmögenhet! 😉

😆

• 1 mĂ„nad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.