Jump to content
Annons

Kan man ha olika monitorer?


red_house_painter

Recommended Posts

Har just nu en viewsonic 17" som jag känner är lite för liten. Får inte plats med allt. Hade därför tänkt ha en 19" skärm då också. Är det möjligt att kombinera dom två? Mitt grafikkort kan ta emot 3skärmar.

Den andra skärmen jag är sugen på är en 19" samsung. Kan det bli fel när man använder olika fabrikat? Något att tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Du kommer att få huvudvärk och koncentrationssvårigheter pga olika storlekar på ikoner, olika färgbalanser etc. etc. Du blir psyko med andra ord på en kort tid vid datorn.

Men tekniskt sett är det inga problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tag körde jag med en 17" CRT och en 15" TFT. Det var nästan samma storlek - men det där "NÄSTAN", var j-t irriterande. När priserna gick ner lite till, så gjorde jag av med min 15" TFT och skaffade en 17" TFT. Då blev det ännu mer fel och jag pensionerade min 17" CRT i förtid och skaffade en 17" TFT till. Inte förrän efter det, kändes det riktigt bra med hela klabbet. Jag rekommenderar alltså två monitorer med samma upplösning. Om jag bestämde mig för att gå upp i storlek, så hade jag inte tvekat en sekund, utan jag hade tagit den extra kostnaden och köpt två likadana direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm frågan är bara hur långt man kommer med en 19" widescreen. Kanske räcker helt och hållet? Just de jag tittar på har en upplösning på 1400 något pixel. Men just nu är 1200 något.. Så det kanske räcker?

Då har jag alltid 17" redo för min nya internetdator ananrs. det är ju smart.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Widescreen är ju liksom marketingbullshit. Exempel: 4:3 monitorn har 1280x1024, så gör dom en widscreen av skräpet, kan öka tumtalet i broschyren, och vips, du har en monitor som ger ut 1280x768 - wide!

Bara för att det blir brett betyder inte att det blir bra. Förutom om du huvudsakligen skallse på DVD-filmer. Vilket inte lär vara ditt mål?

Titta inte på hur många tum skärmen är, koncentrera dig totalt på hurudan resolution/upplösning de har. Och räkna ut med räknare hur många pixel skärmen ger totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en skärm på 20 tum (tror jag :rolleyes: ) och en på sjutton. Den större är inställd på 1280*1024 punkter och den mindre på 1024*768, det gör att alla ikoner och annat är precis lika stora i båda skärmarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapar den här tråden lite eftersom jag funtar på att köpa en till skärm. Har hittat en på komplett för 1995 men tror inte att mitt grafikkort har två utgångar (har inte kollat...), så jag skulle uppskatta om någon hårdvarukunnig kunde rekommendera ett kort som lämpar sig för studiobruk med två utgångar. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapar den här tråden lite eftersom jag funtar på att köpa en till skärm. Har hittat en på komplett för 1995 men tror inte att mitt grafikkort har två utgångar (har inte kollat...), så jag skulle uppskatta om någon hårdvarukunnig kunde rekommendera ett kort som lämpar sig för studiobruk med två utgångar. 🙂

Ange lite information 😛

Ska du ha AGP eller PCIe?

Vad är det för skärmar? VGA-kontakt? DVI-kontakt? HDMI-kontakt? :rolleyes:

Och behöver du nån "enklare" 3D-acceleration? Dvs. Nvidia/ATI eller Matrox?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ange lite information 😛

Ska du ha AGP eller PCIe?

Vad är det för skärmar? VGA-kontakt? DVI-kontakt? HDMI-kontakt? 🙁

Och behöver du nån "enklare" 3D-acceleration? Dvs. Nvidia/ATI eller Matrox?

PCIe får det bli. Resten alltså... den skärmen jag tittat på är denna, och det verkar ju vara vga-kontakt. Lite 3d-acceleration kan det få vara, men jag planerar inte direkt att spela nästa generations pc-spel på den (eller förra generationens heller för den delen), så om priset blir jättemycket högre så klarar jag mig utan. 32 eller 64 mb grafikminne borde man väl klara sig jättebra med för att hålla på med enbart musikproduktion?

På min nuvarande skärm är den en såndär kontakt som man kan koppla midigrejer och joysticks med också, en avlång grej med massa hål i och så kan man skruva fast den. Som sagt, jag har noll koll. : 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha två olika skärmar beror mest på hur tålig man är. Själv har man väl genom åren blandat både det ena och det andra. För tillfället sitter jag på två identiska eizo 17" TFT skärmar, men det känns egentligen lika illa som att blanda en 17" TFT med en 19" CRT. Anledningen är att dessa är billiga och med rätt stor skillnad, trots att det är samma modell och nästan tillverkade efter varandra.

Skulle jag köpa nya skärmar idag skulle jag köpt något dyrare med högre betraktningsvinkel, för det är mycket där mina skärmar spökar och ger avvikelser i färg, kontrast samt ljusstyrka. Dessa fenomen, bortsett från betrakningsvinkeln, upplevs ännu tydligare mellan TFT och CRT kombination.

Alternativet att köpa widescreen upplever jag mest som intressant om man även tittar på film på samma dator. Ytmässigt tappar man ungefär en halv skärm. Vidare kan det dock vara skönt att slippa en fysisk delning mitt i bilden. Alternativt att det ger ett estetiskt snyggare skrivbord 😉

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...