Jump to content
Annons

USB Switchning kapar MIDIflödet

Recommended Posts

Horpe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hallåj!

Nu har jag och min polare kommit igång med vår nätverksstudio:

Varsin dator med Cubase SX3 (nätverkskopplade, fungerar bra).

En MIDI-keyboard som med USB går in i en USB Switcher (Hama).

USB OUT 1 på switchern går in i dator 1.

USB OUT 2 på switchern går in i dator 2.

Det är tänkt att man med knappen på switchern skall kunna välja vilken dator (sequenser) man skall skicka MIDI till.

Allt fungerar jättebra tills man switchar första gången, säg att jag har spelat in lite midi på dator 1 (eller två) . Jag switchar nu med knappen till tvåan (eller ettan). Switchern och även MIDI-keyboarden blinkar till ett ögonblick och ställer sen om sig.

När jag sedan skall spela in på dator två blir det inget alls! Om jag switchar tillbaka till 1:an fungerar inte den heller.

Om jag däremot startar om Cubase efter att jag har switchat funkar det igen...Men då har ju hela poängen gått förlorad. 🙂

Det verkar som att Cubase MÅSTE starta EFTER att en USB-enhet har anslutits.

För innan man switchar från 1 till 2, är ju 2 inte ansluten eller hur?

Här tror jag att det blir till att tränga ihop sig med en till MIDI-keyboard i alla fall, eller finns det någon walkaround? 😕

MVH

H.

Redigerat av Horpe
Annons
Postat

Om din MIDI keyboard har midiout och du har en midi in över på en av burkarna, så kanske du kan koppla in den där? Och då alltså få in midisignalerna i båda burkarna samtidigt?

Inte optimalt, kan bli störande moment då man råkar ha ett midi instrument aktiverat och midiingången aktiverad samtidigt som den andra börjar spela. Men man vänjer sig nog och kommer ihåg att avaktivera midi in när man inte använder det.

Postat (redigerat)

Jag har (ungefär) samma problem vilket jag postade den här tråden (https://www.studio.se/index.php?showtopic=27441) om för ett tag sen. Fick dessvärre ingen tillfredställande lösning då heller. Men men...ju fler som frågar.... 😕

I teorin är lösningen busenkel, nämligen den att drivrutinen säger till applikationen att prylen är ansluten/påslagen oavsett den är det eller ej, typ som en skrivare som ju inte försvinner från systemet för att du stänger av den.

Men vem har kunskapen att skriva nya/hacka usb-drivrutiner? 🙂

Om folk efterfrågar det borde ju dock tillverkarna själva börja ge den möjligheten, kan man tycka.

Redigerat av Linkowich
Horpe (oregistrerad)
Postat

Tack Jonte för ditt svar! Jag funderade faktiskt själv på det där, men vill försöka helt med USB först. Det känns lite "reserv" annars.

@ Linkowich 🙁

Ditt inlägg var ju ruskigt intressant och vi tycks sitta i samma båt, typ. Nu har jag vidarebefordrat vårt problem till ett forum för "datakunniga i kvadrat". Där brukar man kunna lösa det mesta ;-)

Jag tog mig friheten att citera dig (kallde dig för kollega) så att de skulle ha lite mer på fötterna. Hoppas att det är okej...? 🙁

Om du fortfarande är intresserad har du länken här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=609643

Nu är det bara att hålla tummarna...

Ha det bra!

*H

Postat (redigerat)

Det är ju sequencern som ska sköta detdär. Den ska få ett meddelande från kerneln att en ny USB-enhet har kopplats in, och då borde den också hålla reda på om det är samma som var inkopplad tidigare och mappa den likadant. Men det är möjligt att ASIO strular till det hela(när det gäller audio). Tycker dock inte att det borde vara en omöjlighet.

Så kontakta respektive sequensertillverkare istället. Kan tänka mig att Windows är ganska struligt med sånnt, dess USB-stack verkar inte vara den smartaste. Men omöjligt borde det inte vara, inte resurskrävande heller om eftersom det är kerneln jobb att övervaka det hela.

Redigerat av rainydays
Postat

Mina 2 ören.

Köp två midi-USB i stället. Koppla om midisignalen, eller som föreslagits låt den va inkopplad i bägge burkarna hela tiden. Inte nån stor kostnad (några hundralappar) och mindre problem.

Gunnar

Horpe (oregistrerad)
Postat

Menar du två usb-kablar som jag switchar mellan i MIDI-keyboarden?

I så fall har jag testat det och det blir samma resultat :-(

Cubase måste startas före anslutning till USB...

Eller menade du på något annat sätt?

H

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.