Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är lite grön på digital inspelningsteknik och kanske är frågan busenkel för er, men tips/råd uppskattas verkligen...

Jag har en låt som jag spelar in i Cubase SX2 och vill lägga en sequense/pumpande bas, om det nu är rätt begrepp. Det finns massor av låtar som använder det men kommer just nu bara på "Why can't this be love" med Van Halen som exempel.

Gör jag detta i Cubase (typ med arpeggiate eller vad det heter) eller med mjukvarusynth?

Jag har bland annat CV-80 men har inte använt den alls ännu och så har jag Native FM7 där jag endast använt presets än så länge.

Tacksam för tips hur jag kommer vidare!

Annons
MrPhil (oregistrerad)
Postat
Hej!

Är lite grön på digital inspelningsteknik och kanske är frågan busenkel för er, men tips/råd uppskattas verkligen...

Jag har en låt som jag spelar in i Cubase SX2 och vill lägga en sequense/pumpande bas, om det nu är rätt begrepp. Det finns massor av låtar som använder det men kommer just nu bara på "Why can't this be love" med Van Halen som exempel.

Gör jag detta i Cubase (typ med arpeggiate eller vad det heter) eller med mjukvarusynth?

Jag har bland annat CV-80 men har inte använt den alls ännu och så har jag Native FM7 där jag endast använt presets än så länge.

Tacksam för tips hur jag kommer vidare!

I Van Halen- låten är det väl helt enkelt en synth som pumpar bastoner i sextondelar. Är väl bara att spela. 😉

Postat

Du kan ju ta ett maffigt basljud från CV80 tex och spela in i midi. Sen kan du lattja lite med Legato för att få till ett juste häng. Om du spelar in som midi kan du ju ändra det mesta efteråt. Fixa qvantisering och volym på toner med mera.

Ska man ha en arpeggio-liknande bas kan det ju vara bra att kunna gå in och justera vissa saker.

Postat

Tack för tips/svar.

Tja... att "pumpa" med MIDI har slått mig, men blir det inte väl "statiskt"?

Vill man inte att det skall bli mer "svep" i soundet och "liv" i pumpandet än bara t.ex. 16-delars qvantiserade MIDI?

Eller krånglar jag bara till det med mina funderingar?

Jag är inte ute efter "arpeggio" i olika toner upp och ner, utan en jämn pulserande bas med ev lite svep så att inte varje tillslag låter för statisk även om det skall vara hyffsat jämt och så...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.