Jump to content
Annons

När man är lite ensam


SirAlex

Recommended Posts

Häj. Har spelat gitarr i ca sex år, men har bara lirat i ett seriöst band i snart ett år (vilket är en betydlig skillnad enligt mig). Jag är ensam gitarrist i både det här (rock)bandet och ett nystartat metalband.

Att vara ensam gitarrist tycker jag är en enorm frihet i.o.m. att jag i princip gör vad jag vill och vad jag, och naturligtvis mina bandkamrater, tycker är bra. En dominerande roll helt enkelt. Och med det "ansvaret" utvecklades jag enormt det första halvåret.

Men nu har det domnat av litegrann. Jag känner att jag skriver bra låtar, men utvecklas inte på det individuella planet särskilt mycket. Har heller ingen likasinnad gitarrist i närheten som man kan bolla idéer med och hyva inspiration fram och tillbaka.

Någon som känner igen sig och kanske har några sköna tips? Tidningar och böcker och grejer känns inte så aktuell, för det är inte skalor och dylik teori jag vill åt, utan mer åt det "andliga" (undra om nån förstår vad jag menar 😳)

Tack för ordet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Och med det "ansvaret" utvecklades jag enormt det första halvåret.

Men nu har det domnat av litegrann.

Jag tror helt enkelt att du får acceptera att det är så. För så funkar det med i stort sett allt man gör. Man lär sig massa och utvecklas mycket på kort tid i början men sedan trappas det av och går allt trögare.

Men som surikatmamma var inne på, testa nya musikstilar. Men framförallt försök hitta nytt folk att jamma lite med. Det ger ganska mycket faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med surikatmamma, att lyssna på "annan" musik är det mest influerande som finns. Försök att lära dig saxlinjer, cellofraser osv.

Försök att lyssna mycket på icke gitarrmusik och tänk hur du skulle gjort samma grej på gitarr. Och prova gärna nya stämmningar, tex öppet G, D C6 mmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, det var bra tips, tack.

Att hitta nån att jamma med är ju jävligt sjyst (och det jag saknar mest), men ack så svårt när man bor i hockeyorten Timrå. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stämma om gitarren i nån ny stämning, det kan ge nya infallsvinklar.

Jag spelade sax under nått år och slutade med gitarren under tiden. När jag tog upp den igen var jag en bättre gitarrist utan att ha spelat gitarr.... 🙂

Mm, det var bra tips, tack.

Att hitta nån att jamma med är ju jävligt sjyst (och det jag saknar mest), men ack så svårt när man bor i hockeyorten Timrå. 😱

Du kan ju alltid jamma till ny "okänd" musik på platta. Ibland sitter jag och spelar och ser på tv samtidigt, det kan vara nån film, musikprogram eller vad som helst.

Låt hjärnan få nya intryck samtidigt som man jammar! 🙂

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...