Jump to content
Annons

Total nolla behöver teknikhjälp!


prinsviktor

Recommended Posts

Tjenna

Jag är i första hand förstås konstnär 😮 (vet inget om teknik) och behöver lite teknikhjälp för att spela in mina små alster.

Jag har ett EMU04 ljudkort och en VTB1 preamp. Ljudkortets analoga ingångar/utgångar är liksom i stereo med två av varje. Preampen har två utgångar, en Balanced out och en Line out. Vad det är för skillnad på dessa framgår inte. På något sätt ska jag koppla denna till ljudkortet, men har ingen aning om vad för kabel jag ska använda, men den måste alltså oavsett utmynna sterodelad till ljudkortet.

Sen har jag ett par hörlurar som ska till ljudkortets utgångar, men måste också vara delad. Antar att det finns någon adapter för detta som "delare"?

Är tacksam om någon kan reda ut detta åt mig. Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte säkert att ljudkortets utgångar klarar av att driva dina hörlurar, men om de gör det så finns det "delaradaptrar" att köpa. Vilken det är beror på om dina hörlurar har en minitele eller telekontakt. Men som sagt, långt ifrån säkert att det alls går, och att det låter bra.

Gällande ingången så eftersom vtb-1 bara har en kanal (bara en mikrofon, dvs mono) så får du stoppa i den i en av kanalerna in, förslagsvis vänster (den vita). Mitt bästa tips här är balanserad tele - tele, alltså en sån här.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att ljudkortets utgångar klarar av att driva dina hörlurar, men om de gör det så finns det "delaradaptrar" att köpa. Vilken det är beror på om dina hörlurar har en minitele eller telekontakt. Men som sagt, långt ifrån säkert att det alls går, och att det låter bra.

Tjenna, tack. Om du med tele/minitele menar om det är en stor eller liten kontakt är det så att den är liten men med en stor att sätta på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenna, tack. Om du med tele/minitele menar om det är en stor eller liten kontakt är det så att den är liten men med en stor att sätta på.

Ok. Då skulle man kunna tänka sig en sån här och en sån här i kombination, kanske. Om nu linjeutgången är stark nog vill säga. Annars får du köpa en separat hörlursförstärkare, tyvärr.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det funkar med obalanserade, vet inte om 0404 har balanserade ut/in gångar.

Balaserad kablar består av två ledare i en strumpa istället för en ledare och en strumpa.

Ljudet blir starkare, mindre brus men där det spelar störst roll är på längre sträckor. Tex på en konsert från scen till mixern, obalanserat där är inte att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...