Jump to content
Annons

Behringerbord


SirAlex

Recommended Posts

Hör mycket om nedåtpekande prat om Behringerbord, så jag tänkte kolla varför.

Färgrar dem ljudet eller är det mest brus?

Bra att veta såhär inför ett mixerköp :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gjorde ett test av micpreamps i vinter, testade ungefär 12 olika bords micpreamps, har faktist int så mycket negativt att säga om behringer, men de va nog i sämmre klassen ändå, men mest var det nog bruset som var mycket högre än övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, med Behringer får du en hel del för pengarna. Det är det som är saken.

Folk har alldeles för lätt att jämföra Behringers produkter med sånt som kostar det dubbla, eller mer.

Säg så här. Om en pryl kostar 10000 och Behringers kostar 2000, innebär inte det per automatik att kvaliteten på Behringers prylar är 1/5 så bra..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. så om jag vill ha ett 12-kanalers med 8 direct out och inte vill lägga ut mer än 2,5k är alltså Behringer rätt alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. så om jag vill ha ett 12-kanalers med 8 direct out och inte vill lägga ut mer än 2,5k är alltså Behringer rätt alternativ?

Helt klart, som instegsbord iaf. Detta är din första studio som du håller på att bygga, vad jag förstått? Och du bygger den i en källare med en ganska pressad budget? Självklart ska du satsa på Behringer!

Behringer är inte kasst, men det är inte samma kvalitetsgaranti som lite dyrare grejer. Det är typiskt budgetmärken. Men det är inte dåligt för det. Det finns självklart behringerexemplar som lever mycket längre än betydligt dyrare märkens produkter, men det finns också de som dör med en gång. Det är lite där risken ligger med att köpa billiga saker.

Oroa dig inte dock, ett behringerbord ska nog fungera alldeles utmärkt! De är ju prisvärda, helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej. så om jag vill ha ett 12-kanalers med 8 direct out och inte vill lägga ut mer än 2,5k är alltså Behringer rätt alternativ?

Vad hade du tänkt köpa för ljudkort till? Antar att det är det som du är ute efter eftersom du vill ha åtta direct out...kan ju vara bra om de matchar varandra någorlunda kvalitetsmässigt, så du inte kastar pengar i sjön...

Ett annat alternativ om du nu vill ha flerkanalsinspelning är att titta på Alesis eller Phonic's firewiremixrar, som jag gissar ligger ungefär på samma kvalitetsnivå (fast det kanske andra kan hjälpa till med att svara på, om de gör?).

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan dock INTE så någon anledning att köpa en kass analogmixer om man bara ska använda preampsen och sedan mixa i datorn. Köp en 8kanalig preamp tex Line Audios OMP. Jag köpte en sån ny för ett par år sen för 4500:- och då får man grejer man kan stå för ett bra tag. Att köpa en mixer så får man ju betala för en massa skit man inte heller behöver, istill med eq's osv. Onödigt i ovan givet fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med Kryckan. Fundera på om du verkligen behöver en mixer...

Kanske är det bättre att skaffa ett ljudkort med tillräckligt många in- och utgångar - och externa preamps i lagom mängd till det...?

Så kör i alla fall jag numera. 😉

En OMP (eller DMP, om det räcker med 2 kanaler) från Line Audio Design kommer du inte att behöva byta ut på väldigt, väldigt länge, utan den hänger med kvalitetsmässigt i betydligt dyrare sällskap också.

I övrigt kan jag hålla med en del synpunkter på att Behringer har ett lite oförtjänt dåligt rykte som delvis bygger på hörsägen och inte på personliga erfarenheter.

Eftersom jag har kört med högvis av Behringerprylar genom åren, så kan jag bekräfta att de ger mycket för pengarna och är en bra instegsnivå, men också att det finns brister och att man därför oftast vill byta ut prylarna när man har kommit lite längre och börjar lyssna på hur det verkligen låter. Ett lysande stjärnskott på den Behringerka himlen, är deras digitalmixer - som är en riktig höjdare för ett nästan löjligt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de är ju som sagt helt okej instegsbord och många tycker nog dom låter helt okej vilket oftast beror på avsaknad av erfarenhet. Har man en gång jobbat med riktigt bra grejer så känns det inte aktuellt att köpa billiga produkter eftersom man vet hur det kan låta om man lägger ner lite mer pengar på sitt köp.

Jag håller med de i denna tråd som tipsat om Line Audios grejer eftersom en mixer oftast är nåt man tror sig behöva men en stor majoritet av användarna som använder billiga mixers inte vet bättre. Bättre att satsa på bra preamps och lösa lyssningen separat med ett av de många alternativen som finns på marknaden.

Sen tar det ju mindre plats också vilket är bra 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägare av både en Behringer 2442FX Pro (med 8 direct out) och ett Delta 1010LT kort kan jag nog hålla med tidigare talare. Behringer är inte katastrofdåligt, det är mycket funktioner för pengarna. Mitt bord har egenskaper som dyra mackie-bord, men kostar en bråkdel. Ja, jag har brus och sus i mitt bord, men inte mer än jag förväntar mig för pengarna.

Hade jag varit i din sits idag hade jag med stor sannolikhet köpt en Line Audio OMP tillsammans med 1010LT kortet eller om pengar finns kanske en firewire lösning.

.Lui

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Har dom någon med separat volymkontroll för både monitorer och hörlurar och vad kostar en sån isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Har dom någon med separat volymkontroll för både monitorer och hörlurar och vad kostar en sån isf?

Volymkontroll för både lurar och monitorer? Vill du ha något som är riktigt bra och prisvärt där, så föreslår jag SM Pro Audio M-Patch 2, som har ett listpris på 1595:-. Då får du en suveränt bra passiv volymkontroll (påverkar inte ljudet som en aktiv förstärkare gör) till monitorerna och dessutom en hörlursförstärkare. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Har dom någon med separat volymkontroll för både monitorer och hörlurar och vad kostar en sån isf?

Volymkontroll för både lurar och monitorer? Vill du ha något som är riktigt bra och prisvärt där, så föreslår jag SM Pro Audio M-Patch 2, som har ett listpris på 1595:-. Då får du en suveränt bra passiv volymkontroll (påverkar inte ljudet som en aktiv förstärkare gör) till monitorerna och dessutom en hörlursförstärkare. 😮

Tänkte mest på alla på forumet som blir tipsade om att skippa mixern å köpa en extern preamp istället tillsammans med sitt 0404 och sen upptäcker att det blir svårt med lyssningen. Denna lilla pik är absolut inte riktad enbart mot dig Claes 😄, tycker mest att det borde nämnas i större utsträckning att det kan behövas en hörlurlsförstärkare eller dylikt då man väljer att skippa mixern.

Själv kör jag med en Presonus Firebox så jag har allt i en liten låda och den har funkat finemang hittills, låter väldigt bra utan brus. Vore dock skoj med en riktigt bra channelstrip i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Har dom någon med separat volymkontroll för både monitorer och hörlurar och vad kostar en sån isf?

Volymkontroll för både lurar och monitorer? Vill du ha något som är riktigt bra och prisvärt där, så föreslår jag SM Pro Audio M-Patch 2, som har ett listpris på 1595:-. Då får du en suveränt bra passiv volymkontroll (påverkar inte ljudet som en aktiv förstärkare gör) till monitorerna och dessutom en hörlursförstärkare. 😮

Tänkte mest på alla på forumet som blir tipsade om att skippa mixern å köpa en extern preamp istället tillsammans med sitt 0404 och sen upptäcker att det blir svårt med lyssningen. Denna lilla pik är absolut inte riktad enbart mot dig Claes 😄, tycker mest att det borde nämnas i större utsträckning att det kan behövas en hörlurlsförstärkare eller dylikt då man väljer att skippa mixern.

Själv kör jag med en Presonus Firebox så jag har allt i en liten låda och den har funkat finemang hittills, låter väldigt bra utan brus. Vore dock skoj med en riktigt bra channelstrip i framtiden.

Det förekommer ju också många ljudkort som har hörlursförstärkare inbyggd, exempelvis Echo-korten och många andra - så det är inte alla som kräver att man skaffar hörlursförstärkare, men som du säger, så är det en viktig sak att tänka på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter man lyssningen med ett 1010LT och en Line Audio OMP Claes?

Med en hörlursförstärkare kopplad till någon av ljudkortets utgångar...? Kanske en billig Behringermodell...? 🙂

Har dom någon med separat volymkontroll för både monitorer och hörlurar och vad kostar en sån isf?

Volymkontroll för både lurar och monitorer? Vill du ha något som är riktigt bra och prisvärt där, så föreslår jag SM Pro Audio M-Patch 2, som har ett listpris på 1595:-. Då får du en suveränt bra passiv volymkontroll (påverkar inte ljudet som en aktiv förstärkare gör) till monitorerna och dessutom en hörlursförstärkare. 😮

Tänkte mest på alla på forumet som blir tipsade om att skippa mixern å köpa en extern preamp istället tillsammans med sitt 0404 och sen upptäcker att det blir svårt med lyssningen. Denna lilla pik är absolut inte riktad enbart mot dig Claes 😄, tycker mest att det borde nämnas i större utsträckning att det kan behövas en hörlurlsförstärkare eller dylikt då man väljer att skippa mixern.

Själv kör jag med en Presonus Firebox så jag har allt i en liten låda och den har funkat finemang hittills, låter väldigt bra utan brus. Vore dock skoj med en riktigt bra channelstrip i framtiden.

Det förekommer ju också många ljudkort som har hörlursförstärkare inbyggd, exempelvis Echo-korten och många andra - så det är inte alla som kräver att man skaffar hörlursförstärkare, men som du säger, så är det en viktig sak att tänka på...

Jag tänkte mest på alla som blir tipsade att köpa Emu 0404->SP VTB1->SP B1 i tron att det är allt som behövs. Sen undrar de var de ska koppla in hörlurarna.

Tror att det kan bli tydligare där, att fler nämner att en hörlursförstärkare kan vara bra att skaffa också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var uppenbarligen nyttigt att ha startat denna tråd. Blir en omöjlighet att trotsa detta samfund 🙂

Lite synd, för man vill ju ha det där pillet på rattarna (erkänn, det är jävligt charmigt med ett mixerbord), men är det inte den bästa lösningen så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite funderingar dock.

Kan dock INTE så någon anledning att köpa en kass analogmixer om man bara ska använda preampsen och sedan mixa i datorn. Köp en 8kanalig preamp tex Line Audios OMP. Jag köpte en sån ny för ett par år sen för 4500:- och då får man grejer man kan stå för ett bra tag. Att köpa en mixer så får man ju betala för en massa skit man inte heller behöver, istill med eq's osv. Onödigt i ovan givet fall!

Den största anledningen här måste vara att bordet skulle kosta en tredjedel av OMP:n (vilket är mycket i min ekonomi).

Detta ser jag inte som en anledning, men har hört att många inte gillar att mixa helt på datorn, dvs digital eq 100%.

Och NÄR ska man egentligen ha en mixer? När man köper en som är tillräckligt bra? Isf skulle man ju få ett jävligt sjyst beggat bort för pengarna en OMP kostar.

Måste reflektera lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har ett litet Behringer bord för lyssning till monitorer och hörlur.

Jag kör en micken i en pre amp som jag kör direkt på ljudkortet. Men jag splittar signalen till mixern och får noll latencylyssning för tex sång på det viset. När man trackar körer så behöver jag inte slå på monitor lyssning i Cubase varje gång jag lägger en ny stämma. Jädrigt skönt att bara trycka på record knappen och köra stämmorna snabb följd utan en massa extra knapptryckningar. Bekvämt.

Att välja ett mixerbord för mixning eller tracking innebär att man måste ha en massa outboards kopplat till bordet så jag ser egentligen ingen meningen med detta om man inte är ute efter en bra analogstudio och då kostar det fläsk.

Bra preamps i mixerbord = dyrt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och NÄR ska man egentligen ha en mixer? När man köper en som är tillräckligt bra? Isf skulle man ju få ett jävligt sjyst beggat bort för pengarna en OMP kostar.

När det finns behov för en. Billiga mixrar funkar bra i replokalen och på mindre spelningar, men för inspelning känns det ganska omotiverat med tanke på att mjukvaran i datorn låter så mycket bättre.

Hursomhelst tycker jag Behringer ADA8000 är ett riktigt vettigt köp om man är i behov av 8 preamps och inte har så mycket pengar. Lätt bättre än en behringermixer i samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och NÄR ska man egentligen ha en mixer? När man köper en som är tillräckligt bra? Isf skulle man ju få ett jävligt sjyst beggat bort för pengarna en OMP kostar.

När det finns behov för en. Billiga mixrar funkar bra i replokalen och på mindre spelningar, men för inspelning känns det ganska omotiverat med tanke på att mjukvaran i datorn låter så mycket bättre.

Hursomhelst tycker jag Behringer ADA8000 är ett riktigt vettigt köp om man är i behov av 8 preamps och inte har så mycket pengar. Lätt bättre än en behringermixer i samma prisklass.

dagens sanning!! dessutom har man ju ADAT in/ut så man koppla vidare om man vill senare så man har analoga plus 8digitala till. blev konstigt men you see!! 😎

ananrs har ju M-Audiogjort en 8kanals preamp, som heter... springer o kollar:

M-Audio Octane Micpreamp. kostar dessvärre 5356:- på macoteket. men den ska vara ytterst bra. dessutom ADAT in/ut.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hursomhelst tycker jag Behringer ADA8000 är ett riktigt vettigt köp om man är i behov av 8 preamps och inte har så mycket pengar. Lätt bättre än en behringermixer i samma prisklass.

För att kunna använda ADA8000 måste du ha ett ADAT interface till din dator och det kommer att kosta dig en slant!

Dessutom har ADA8000 Behringers "IMP Mic Pre-amps" dvs exakt samma som sitter i deras billiga mixrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna använda ADA8000 måste du ha ett ADAT interface till din dator och det kommer att kosta dig en slant!

Dessutom har ADA8000 Behringers "IMP Mic Pre-amps" dvs exakt samma som sitter i deras billiga mixrar.

Nej, det är bara att loopa adat-kopplingen på baksidan så funkar utgångarna därbak som direct out. Och ett ljudkort med lightpipe går att hitta rätt billigt nuförtiden.

Angående preampsen så vågar jag inte svara på om det är samma som i mixrarna eftersom jag inte öppnat en och kikat, "IMP Mic Pre-amps" är ju ingen modellbeteckning precis, men det skulle inte förvåna mig om det är samma. I vilket fall som helst är det betydligt mindre brus i den burken, förmodligen på grund av att den är strippad på allt annat tjafs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, håller med om ADA 8000 preampen eftersom jag själv har en sådan. Däremot så fick jag byta ut den första jag fick eftersom den brusade otroligt mycket. Det ordnade dom snällt på Jam åt mig. Den andra jag fick har fungerat mycket fint, med helt ok ljud.

Jag kan ju tänka mig att det inte är säkert att kvalitén är jämn på alla budgetgrejjor utan man måste se till att det exemplaret man får är bra.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var uppenbarligen nyttigt att ha startat denna tråd. Blir en omöjlighet att trotsa detta samfund :rolleyes:

Lite synd, för man vill ju ha det där pillet på rattarna (erkänn, det är jävligt charmigt med ett mixerbord), men är det inte den bästa lösningen så är det inte.

Du är inte den enda som skulle vilja ha ett bord att slutmixa genom, men här har du lite att tänka på:

Om du ska slutmixa via ditt mixerbord ser jag två huvudsakliga sätt att lösa det:

ALLT MED OUTBOARDS

Du skickar ut signalen direkt ur din mjukvara, till varje utgång på ditt ljudkort och direkt till line in på bordet. Detta innebär att så fort du vill ha effekter på ett spår måste du inserta externa effekter där.

MJUKVARUEFFEKTER

Du lägger kompressorer etc på dina spår i mjukvaran, och leder sedan ut varje spårs signal till en ljudkortsutgång och in i din mixer. På så sätt kan du bara ställa nivåer utanför datorn, alla effekter måste redigeras i datorn.

Oavsett vilken av ovanstående metoder som används kommer följande problem:

Jag har sällan en låt på färre än 20-25 kanaler, vilket innebär att jag måste ha ett ljudkort med minst 20 ut, gärna av samma typ eller analogt + ADAT. S/PDIF och sånt är ju ganska meningslöst i sammanhanget.

Få ljudkort har så många ut, utan man kan behöva antingen köpa ett ADAT-datorinterface och 3-4 stycken AD/DA-konverterare med ADAT lightpipe, eller använda ljudkort som man kan utöka med tiden, exempelvis MOTU 24I/O som kanske räcker i början, men man kan behöva två så man inte står där med 30 spår på datorn och inte vet vad man ska göra.

När vi nu lyckats få ut massvis med kanaler ur datorn, så måste de in i ett mixerbord med massvis med kanaler. 8 kanaler är inte så mycket på ett mixerbord, helt plötsligt.

Ibland måste man såklart kompromissa, och exempelvis mixa de tre körsångerskorna i datorn och lägga dem på en subgrupp in i en av mixerbordets kanaler, så att man sedan bara kan reglera körvolymen, inte varje enskild sångerska.

Varje gång jag längtar efter ett mixerbord för mixdown tar jag detta i åtanke och då kan jag genast med gott samvete skjuta upp mina planer på mixerbord 😆

Redigerat av Richard Olsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...