Jump to content
Annons

ljudkort med ADAT lightpipe?


now_continue

Recommended Posts

Annons

Eftersom A/D omvandlingen förmodligen sker i AKAI'en behöver du som "tur" är inte köpa alltför dyra grejer.

Annars hade ngt ur RME's sortiment varit att föredra, där just A/D omvandlarna utgör en stor del av prislappen.

Köp gärna ett kort som hängt med ett par tre år, med drivrutiner som inte är i "beta 0,109b"-stadiet.

Något från t.ex M-Audio, Presonus, Echo eller som sagt EMU.

Äh vafasen, mitt tips är nog ändå RME HDSP 9632 (med både lightpipe, midi I/O och analoga I/O) eller RME HDSP 9652 (med 3x lightpipe, wordclock etc. dock inga analoga I/O)

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta andra ljudkort med ADAT-anslutningar, brukar bara ha en ADAT I/O - så eftersom ljudkort med två ADAT I/O efterfrågades, så krymper antalet valmöjligheter drastiskt... :rolleyes:

Följande kommer jag på så här på rak arm:

RME HDSP9652 (PCI)

RME Fireface800 (Firewire)

RME Multiface (med antingen PCI-kort eller PCMCIA-kort)

MOTU 2408 mk3 (PCI)

Creamware Scope Home (PCI)

Creamware Scope Project (PCI)

Creamware Scope Professional (PCI)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så sant.

Jag hade i 99 fall av 100 rekommenderat RME över creamware men som sagt, A/D omvandlingen är ju redan löst av AKAI'en.

av de alternativ claes nämner är scope project ruggigt prisvärt!! du får med pluggar med kvalitet en bra bit över den normala sequencerstandarden PLUS ett gäng softsynthar som håller än idag!

jag har även för mig att man får med valfritt bonus paket med "scope project". typ fler synthar eller bra masteringsverktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också i första hand ta RME, eftersom de är väldigt stabila och bara kör på utan strul. RME:s Total Mix är också något i hästväg, som medger all tänkbar och otänkbar routing och mixning i ljudkortet. Kort sagt SKITBRA! 😛

DSP-delen i Creamwarekorten, där man även kan avlasta datorns CPU genom att köra vissa effekter eller syntar i kortet, är förstås också lockande... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

creamwares scope projekt har länge fascinerat mig, men är det tillgängligt för laptops? Sen om vi tar emus 1616m kort, så har den en adat ingång, är det här detsamma som lightpipe, alltså 8 separata audiospår genom en enda ingång? Och är audiospåren då i mono?

Link to comment
Dela på andra sajter

creamwares scope projekt har länge fascinerat mig, men är det tillgängligt för laptops? Sen om vi tar emus 1616m kort, så har den en adat ingång, är det här detsamma som lightpipe, alltså 8 separata audiospår genom en enda ingång? Och är audiospåren då i mono?

Creamwares Scope-kort är enbart PCI. Om du ska ha det till laptop, så är det RME Fireface eller Multiface+cardbuskort som gäller.

Alla ADAT-I/O är samma standard, så det är 8 monospår i en fiberkabel, med upp till 24-bit och upp till 48kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
creamwares scope projekt har länge fascinerat mig, men är det tillgängligt för laptops? Sen om vi tar emus 1616m kort, så har den en adat ingång, är det här detsamma som lightpipe, alltså 8 separata audiospår genom en enda ingång? Och är audiospåren då i mono?

här har du en rackare med många adatI/O: http://www.m-audio.com/products/en_us/ProF...ridge-main.html

8 separata spår i 16, 20 eller 24 bit i 44,1 eller 48 kHz, mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Men om man bara vill ha ett lightpipe I/O och inte bryr sig om AD-DA något alls? Finns det någon firewire/ eller PCMCIA-lösning?

Det är inte många som gör rena digitalkort som helt saknar analoga I/O. De jag känner till är RME Digiface (tillsammans med sitt PCMCIA-kort) och RME HDSP9652 (men det ä rju PCI...). RME MADI också försås - men då springer vi iväg lite till... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Pär! Tack!! Det kortet för det priset med de specsen är precis vad jag har letat efter för min lilla station.

=)

Kanonelisuperduperbra!

;-)

//Petter

Köpte du det kortet sedan, och vad är dina erfarenheter av det? Funderar själv på att skaffa ett sådant då jag kan bygga ut det med tiden eftersom den har så många digitala in & utgångar för att kunna välja precis vad jag vill ha anslutet.

/Linus aka Limpan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta kapningen, men finns det fler tips?

Jag kom precis på att jag tappar ju "direct-monitoring" - funktionen om jag skaffar M-audio Profire lightbridge...

Nä, nu lutar det åt ett beggat digi 002 eller nått, den har väl nån funktion för direktlyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)
Ursäkta kapningen, men finns det fler tips?

Jag kom precis på att jag tappar ju "direct-monitoring" - funktionen om jag skaffar M-audio Profire lightbridge...

Nä, nu lutar det åt ett beggat digi 002 eller nått, den har väl nån funktion för direktlyssning?

Kanske M-Audio Profire 2626 vore nått? Dubbla ADAT samt 8 analoga in/ut med preamps och sånt där lull-lull 😉

Jag kör ett sånt och är mycket nöjd.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske M-Audio Profire 2626 vore nått? Dubbla ADAT samt 8 analoga in/ut med preamps och sånt där lull-lull :rolleyes:

Jag kör ett sånt och är mycket nöjd.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

Det lutar åt ett sådant. Dock måste ja ju skaffa M-powered oxå när jag redan har LE med m-boxen, men det blir ju ändå billigare än att köpa ett 003...

Hur tycker du preamp'sen låter? M-audio Octane Preamps va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)
Det lutar åt ett sådant. Dock måste ja ju skaffa M-powered oxå när jag redan har LE med m-boxen, men det blir ju ändå billigare än att köpa ett 003...

Hur tycker du preamp'sen låter? M-audio Octane Preamps va?

M-Audio påstår ju Octane-teknologi i preamparna, vad nu det betyder 🙂

Men ja, de låter, hm, jaa du, ganska transparenta kanske man kan säga? Möjligtvis lite ljusa i sin karaktär, det finns skapligt med gain att ta till, tillräckligt för de flesta mikrofoner utom de mest krävande. Siffrorna de angett känns lite i överkant mot verkligheten.

Jag har inte märkt av något brus eller så, dock bör väl tilläggas att jag bara har kört trummor med de inbyggda preamparna. Jag kör med en Octane via ena lightpipen som får ta hand om resten, mest för att min installation med trummor och grejer är ganska fast, det flyttas aldrig några mickar så de har fått sitta kvar i ljudkortet.

Dock så anser jag att för sin prislapp är preamparna riktigt bra men för seriösare inspelningar, sång framför allt kanske, använder man väl ändå något annat. Allt som allt är det är bra interface med bra I/O-möjligheter.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio påstår ju Octane-teknologi i preamparna, vad nu det betyder 😎

Men ja, de låter, hm, jaa du, ganska transparenta kanske man kan säga? Möjligtvis lite ljusa i sin karaktär, det finns skapligt med gain att ta till, tillräckligt för de flesta mikrofoner utom de mest krävande. Siffrorna de angett känns lite i överkant mot verkligheten.

Jag har inte märkt av något brus eller så, dock bör väl tilläggas att jag bara har kört trummor med de inbyggda preamparna. Jag kör med en Octane via ena lightpipen som får ta hand om resten, mest för att min installation med trummor och grejer är ganska fast, det flyttas aldrig några mickar så de har fått sitta kvar i ljudkortet.

Dock så anser jag att för sin prislapp är preamparna riktigt bra men för seriösare inspelningar, sång framför allt kanske, använder man väl ändå något annat. Allt som allt är det är bra interface med bra I/O-möjligheter.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar i alla fall 🙂

Tack för infon;

Fråga, Har den någon "direct monitoring"-funktion? Dvs att kunna skicka ingångssignalen direkt ut i någon av utgångarna/phones?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)
Tack för infon;

Fråga, Har den någon "direct monitoring"-funktion? Dvs att kunna skicka ingångssignalen direkt ut i någon av utgångarna/phones?

Japp, det finns en inbyggd mixer där du kan sätta upp egna aux-sendar som du assignar till valfri utgång för monitormixar osv.

Du kan också ställa vilka signalpar (software/DAW, aux, ingångskanaler) som ska gå till vilka utgångar, flexibelt var ordet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det finns en inbyggd mixer där du kan sätta upp egna aux-sendar som du assignar till valfri utgång för monitormixar osv.

Du kan också ställa vilka signalpar (software/DAW, aux, ingångskanaler) som ska gå till vilka utgångar, flexibelt var ordet 🙂

Ah underbart!

Det är så jag vill ha det. =) Ska bara se till å få råd att skaffa den oxå haha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...