Jump to content
Annons

Liten jazzvals


VacUm

Recommended Posts

* LÅTNAMN: inget namn än

* ARTIST/GRUPP: jag

* GENRE: pianotriojazz

* LÅTLÄNGD: 2.50 typ

* KOMPOSITÖR: jag

* PRODUCENT: jag

* EV. MEDVERKANDE: jag

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 2.6mb

* STATUS: Färdig skiss.

I brist på riktiga sångare i gaderoben var jag tvungen att försöka mig på att yla lite själv. Ber om ursäkt för det i förväg. Hursomhelst tycker jag nog att själva låten kan bli ganska snygg om man spelar in den på riktigt och skriver en text med innehåll. Någon som vill sjunga?

melodi.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter himla gött säger jag som halv jazzmusiker... sången är ju go också. inget att ursäkta sig för. skitsnygga harmonier!

edit. för er som tittar in och tänker springa iväg igen så kan jag ju rekommendera att lyssna på låten! :rolleyes:

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl tur att pianot följer med i melodin emellanåt så man hör vilken ton jag i alla fall TÄNKT sjunga... Men tack för kritiken! Fick i alla fall till ett par räkor i solot som jag nästan är lite stolt över när jag lyssnar nu i efterhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag brukar gilla dina låtar och var väl ganska så säker på att denna skulle platsa lika bra...och det gjorde den ju!

Gillar när denna typ av musik är instrumental. Tycker att just sången blir så styrd på någotvis när varje ackord och sångslinga följer varann..

Dock tycker jag att du har gjort en bra sång till låten..ja du har en fin sångröst, så det är bara att spela in den igen med en text som du känner dig nöjd med.

Ja det är en mycket snygg låt!..har lyssnat några vändor.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna postade du förut fast utan sången? Tycker jag känner igen den, dock en aning omgjord.

Självklart blir det mycket bättre med sång även om den är en aning tillbakadragen. Det märks att du inte är jättevan sångare men det är ett bra inlägg ändå. Passar denna smakfulla låt väldigt bra.

1.18 till 1.31 var jäkla snyggt. Speciellt den upprepande frasen vid 1.25 typ. Gött!

Jag tyckte slutet var dåligt och abrupt, känns bara gjort för sakens skull. Kör ett mer passande slut och få en bättre helhet i denna härliga låt med så goa harmonier och rytmer. Jag tycker den är väldigt intressant och skön att vila öronen till. Du är allt duktig du!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valdez: hehe, tack. Själv är jag en sucker för sång. Kan man köpa duktiga ihopfällbara sångerskor som man kan packa upp vid behov och ställa framför mikrofonen. Jag skulle lätt pröjsa flera hundra spänn.

Johahl: Jo det är i stort sett samma låt. Stuvade om och förlängde temat lite bara. Bra att du tycker till om slutet!! Vet inte riktigt hur jag ska lösa. Ett alternativ vore att avsluta med samma grej som introt (som kommer strax innan slutklämmen där), men då blir jag ju av med slutklämmen och jag gillar idén fast den kanske inte ligger på rätt plats riktigt. Hade man ett instrument till kunde man ju ha ett solo över "introharmisarna" för att avsluta med en liten sånggrej fast med mer drag... Får testa lite olika där. Hehe, tack för uppmärksammandet av frasen i solot. Fast det var nog mest tur på nåt vis. Kniviga ackord att spela över faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt! Jag gillar det här, och jag tycker absolut att din sångröst håller. Det finns mycket känsla i den. Bra. Schysst. Eller hur säger man...Fett med nice?

Edit: Den här låten har rullat på ett bra tag nu.

Edit2: Ok...Nu måste jag fan stänga av :rolleyes:

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter trevligt!

Vad är det för kontrabas?

Från echochambers. Finns gratis att ladda ner som EXS instrument på nätet. Låter kanon faktiskt.

edit: Tänkte vara snäll o leta upp sidan men märker att den verkar vara borta. Det var nån tysk studio som gjorde massa EXSinstrument och la ut fria att ladda hem. Massa som var skitbra.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, detta var mysigt!

Är dock böjd att hålla med vem det nu var om att melodin följer musiken lite väl mycket. Kanske lite rakare melodi skulle göra hela låten mer avslappnad?

Sjukt snygg ljudbild iaf. Bra spelad är den också. 🙁

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp, detta var mysigt!

Är dock böjd att hålla med vem det nu var om att melodin följer musiken lite väl mycket. Kanske lite rakare melodi skulle göra hela låten mer avslappnad?

Sjukt snygg ljudbild iaf. Bra spelad är den också. 🙁

Bra jobbat!

Tack för feedback!

Melodin följer musiken? :rolleyes: Men det är ju så det ska va i genren. Däremot är det nog pianot som spelar lite väl tydligt mot slutet. Med en bra sångare eller sångerska skulle det nog inte låta lika ansträngt heller. Nu hörs det ju verkligen att jag får göra mitt yttersta för att träffa tonerna (i synnerhet dom viktiga tonerna som leder till nya modus). Men någon som kan på riktigt skulle melodiken kännas mer självklar. Tror jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina röstkvalitéer har diskuteras förrut och absolut inget fel på dom...låten i sig själv är kalas med den medryckande tretakten och många härliga modulationer och flygelljudet är kalas?.... så också nämda kontran.....verkligen vilsamt att lyssna på 😎:rolleyes: / karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina röstkvalitéer har diskuteras förrut och absolut inget fel på dom...låten i sig själv är kalas med den medryckande tretakten och många härliga modulationer och flygelljudet är kalas?.... så också nämda kontran.....verkligen vilsamt att lyssna på 😆😆 / karl

Lyfter på hatten. Roligt med Flygelljudet. Två lagers EXS-instrument som ensamt låter ganska torftigt, men ihop med andra instrument funkar den hur bra som helst. En kompis kompis som samplade mest på skoj för några år sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sjunger en del jazz...

Testa du! Lägg upp en länk här i tråden sen. Bifogar bakgrund.

kan du skicka med texten också?

Sjung det du hör. Det är ju bara massa ord som inte hänger ihop ändå. eller hitta på nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sjunger en del jazz...

Testa du! Lägg upp en länk här i tråden sen. Bifogar bakgrund.

kan du skicka med texten också?

Sjung det du hör. Det är ju bara massa ord som inte hänger ihop ändå. eller hitta på nåt annat.

HAHAHA. jag har en konstig känsla om att du inte är nöjd med texten? 😳

edit. det heter nöjd och inte nog

Redigerat av josie87
Link to comment
Dela på andra sajter

Härlig låt med mycket känsla... det känns som att sån här musik inte görs längre. Fast det görs det nog, det är väl bara svårt öfr den att finna utrymme i mediabruset. 5/5 från mig!

(Synd att basen inte finns kvar längre då, va! 😳 Det var j-t skönt ljud i den!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner ju igen detta och tycker den med din sång lyfts ytterligare från en redan hög nivå. Widmark brukar säga att han sparkat sig själv som sångare men det skall du absolut inte göra även om det vore kul att höra Josie eller Valdez på denna (skulle vilja att de sjöng på mina låtar också för den delen 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

(vadå) fanns ju ändå??

allt annat fanns ju ändå. (makes sense!? 😳 )

Equality: Tack & bock. Men jag är basist och inget annat. Du skulle bara veta hur många gånger jag fick köra igenom låten innan det blev som det låter nu. Dom första tagningarna är förmodligen farliga för hälsan om man råkar höra.

Det är fritt fram för vem som vill att gnälla in ett spår. Ska bli skitskoj o höra sen hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

yes! låter ju bra. Lite svagt mixad bara. Fram med kompressorn så du hörs.

men det är ju helt fel tonart för dig. Jag kan fixa en som ligger en ters över eller nåt om du vill? Allt är ju midi så det är snabbt ordnat.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

yes! låter ju bra. Lite svagt mixad bara. Fram med kompressorn så du hörs.

men det är ju helt fel tonart för dig. Jag kan fixa en som ligger en ters över eller nåt om du vill? Allt är ju midi så det är snabbt ordnat.

aaah, vore guld!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...