Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har tänkt att försäkra min Nord Stage och frågade igår min bror som har flera försäkringar hur man ska gå till väga. Han sa att man inte längre kan skaffa en vanlig instrumentförsäkring hos t.ex. Folksam utan man måste vara med i SMF, Svenska Musikerförbundet, för att kunna skaffa en instrumentförsäkring. Och då måste man även lägga ut månadsavgift på någon hundring per månad för att först kunna bli medlem.

Är det så sjukt att man måste bli medlem hos SMF för att kunna skaffa en instrumentförsäkring? Kanske finns det fördelar? Men för mig låter det bara som om man får lägga ut mer pengar :rolleyes:

(Vet inte om det är rätt plats i forumet för denna fråga, men det handlar ju ändå om instrument?)

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Det stämmer. Man måste vara medlem.

http://www.folksam.se/forsakring/facket/musikerindex.htm

Månadavgiften beror på inkomst samt ålder, etc.

Genom SMF så finns det också studioförsäkring, mm mm.

At vara medlem i SMF innebär en hel del bra t.ex gratis juridisk expertis i kontraktskrivning, upphovrättsliga frågor, arrangörer som vägrar betala, mm.

I mitt tycke så borde alla musiker vara medlem i SMF (eller Symf om man är klassisk musiker).

Kolla mer här.

Postat
  Claes sa:
Om prylarna inte används utanför hemmet, så går de annars på hemförsäkringen - men se till att ha tillräckligt högt lösöresbelopp...

Jo hemförsäkring har jag ju, men eftersom jag har spelningar lite då och då så vore det bra med en instrumentförsäkring.

Postat

Ok - då måste du tyvärr ha instrumentförsäkringen. Det är skitdåligt att de inte erbjuder instrumentförsäkringen till alla, utan att man måste vara medlem i ett fackförbund som man egentligen inte har någon glädje av om man inte lever på att vara ute och spela. 🙂

Den försäkringen har funnits tillgänglig för alla tidigare - och det var kanonbra. Man betalade 4% av det försäkrade beloppet per år - och sedan var självrisken bara på 200:- - så det var t o m lönt att ta en försvunnen eller söndertrampad kabel på försäkringen. Misstänker att villkoren har försämrats en del numera... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.