Jump to content
Annons

För att kunna se videos / höra mp3 direkt

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Egentligen förklarade jag allt i frågeställningen redan. Jag är trött på att hela tiden behöva starta om musikvideos och i många fall även mp3-filer om de ligger på sidor som myspace eller mela t.ex. och alltså startar direkt. Om jag laddat ned dem först så funkar det.

Jag undrar alltså därför: Vad krävs för Internetuppkopplingshastighet för att man ska klara de kraven? Har idag "Hastighet 100 Mbit/s" står det när jag klickar på ikonen.

😉

:musik

Annons
Postat (redigerat)

Humm. Jag har 0.5 mbit/s och för mej går mp3filer så gott som alltid att spela upp "omedelbart" (en kortikortkort laddningstid blir det ju alltid, men den laddar snabbare än jag lyssnar s a s)... om inte så beror det nästan alltid att filen ligger på nån trög server.

Video är det lite annorlunda med, brukar ofta behöva vänta lite, särskilt med rena videofiler som t ex mov, mpeg, etc. I de fallen är det allt som oftast så att jag tittar snabbare än den laddat. Med Google Video, youtube m fl slipper jag det, men den behöver stå och buffra ett par sekunder först. Tror att de sidorna anpassar storleken på streamen till min uppkoppling?

Anyway, om du har 100mbit/s så borde definitivt funka (typ) omedelbart. Annars är det datorn som segar? EDIT: eller servern du laddar från.

Redigerat av tbruce
musik (oregistrerad)
Postat

Jag fattar inte varför det står 100 Mbit/s när man går till ikonen, för jag har långsammaste ComHem-varianten. Tror det stod att det var 128 kb/sek i talongen när jag beställde. Alltså en fjärdedel av din Nätprestanda. 99 spänn i måna'n.

Jämförde idag på nån sida och kom fram till att det gick ungefär lite snabbare än dubbla telefonmodemhastigheten.

😏

:musik

Postat
Jag fattar inte varför det står 100 Mbit/s när man går till ikonen

Därför att ditt nätverkskort stödjer 100Mbit. Så det är ju den hastigheten du kan få på ditt LAN (förutsatt att annan utrustning är tillräckligt snabb). Men utåt får du ju fortfarande bara 128kbps. Vilket i teroin borde vara tillräckligt för att streama det mesta, iaf audio, men uppenbarligen är det nån flaskhals.

• 2 veckor senare...
Postat

Och för att krångla till det, så är det inte säkert att det alltid hjälper. Det kan vara så att om en server som streamar video till 100 pers redan ska börja streama video till dig också, så kanske den inte riktigt orkar med. Och då blir resultatet att det inte går så snabbt som din internetuppkoppling är, och så hackar det ändå.

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.