Jump to content
Annons

Tips på producentutbildningar?


KRIS_O (oregistrerad)

Recommended Posts

Hehe, jamen du hörde väl vad som "avslöjades" igår? Att hittils har Liu examinerat TVÅ musikproducenter. Det finns nog en anledning till det. Hur seriöst är det med typ 10 lektioner i gitarr, med en elev som lärare, och den svåraste gruppen får spela bluestolvor?

Lärare som är korkade, outbildade, inkompetenta, sär skrivande. Lokaler som är ett skämt. Jag menar, kolla våra arbetsstationer (eller specialdesignade vad-det-nu-var, som ITN vill kalla dom), mitt badrum är bättre anpassat för ljudproduktion. Den nya studion har blivit underkänd och måste byggas om innan den ens har tagits i bruk. Akutsikkursen som typ alla torskade finns bara för att utbildningen ska få klassas som en teknisk utbildning...

Ärligt talat, jag rekomenderar ingen att gå den utbildningen.

😳😆 :lol:

jag håller verkligen med..!!

6 st PC o 4 st. mac.. varav pc:na funkar ibland..

ingen mac är ikopplad..

o den nya "studion" har "flytande golv".. med det menas att man lägger jättemkt pengar på golvet, o sen så bygger man väggarna i kontakt med golvet.. men gör så att flytlighetens egenskaper försvinner.. 😄 :D

det är ett skämt hela programmet.. 😄

edit: måste väl påpeka att dom har Pro Tools HD system med många fina mickar i studion!!!

iofs låter rummen skit!

Tycker det är så tragiskt när pengar slösas. Men om de har utrustning och pro tools hd system. Prata med dem, ge er inte. Förklara vad som är dåligt och varför, samtidigt som ni ger förklaring till hur det ska vara. Grundat på tillförlitliga källor.

Eller är det som att tala med en vägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hehe, jamen du hörde väl vad som "avslöjades" igår? Att hittils har Liu examinerat TVÅ musikproducenter. Det finns nog en anledning till det. Hur seriöst är det med typ 10 lektioner i gitarr, med en elev som lärare, och den svåraste gruppen får spela bluestolvor?

Lärare som är korkade, outbildade, inkompetenta, sär skrivande. Lokaler som är ett skämt. Jag menar, kolla våra arbetsstationer (eller specialdesignade vad-det-nu-var, som ITN vill kalla dom), mitt badrum är bättre anpassat för ljudproduktion. Den nya studion har blivit underkänd och måste byggas om innan den ens har tagits i bruk. Akutsikkursen som typ alla torskade finns bara för att utbildningen ska få klassas som en teknisk utbildning...

Ärligt talat, jag rekomenderar ingen att gå den utbildningen.

😲😉 ;)

jag håller verkligen med..!!

6 st PC o 4 st. mac.. varav pc:na funkar ibland..

ingen mac är ikopplad..

o den nya "studion" har "flytande golv".. med det menas att man lägger jättemkt pengar på golvet, o sen så bygger man väggarna i kontakt med golvet.. men gör så att flytlighetens egenskaper försvinner.. 😎🙂

det är ett skämt hela programmet.. 😄

edit: måste väl påpeka att dom har Pro Tools HD system med många fina mickar i studion!!!

iofs låter rummen skit!

Tycker det är så tragiskt när pengar slösas. Men om de har utrustning och pro tools hd system. Prata med dem, ge er inte. Förklara vad som är dåligt och varför, samtidigt som ni ger förklaring till hur det ska vara. Grundat på tillförlitliga källor.

Eller är det som att tala med en vägg?

Vi pratar med vår sektionsstyrelse(bestående av mina klasskamrater) som i sin tur går hårt på de över osv. vi har tjatat som tusan, och det händer saker för fullt.. men som det ser ut nu, så e det inge överdrivet bra !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju rekomendera alchemea i London där jag går... har haft minst 100 timmar vid ett ssl 4000g bord och många hundra timmar med ett euphonix cs 3000 och tja så många timmar med PT HD att jag inte kan ha uppfattning.. plus att man kan gå alla PT kurser.....

kostar det så smakar det..... plus att london är oslagbart..... 😲

Redigerat av Bobogura
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju rekomendera alchemea i London där jag går... har haft minst 100 timmar vid ett ssl 4000g bord och många hundra timmar med ett euphonix cs 3000 och tja så många timmar med PT HD att jag inte kan ha uppfattning.. plus att man kan gå alla PT kurser.....

kostar det så smakar det..... plus att london är oslagbart..... 😉

ja e fortfarande avis.. jag vill gå där me.. fast som sagt kostar det ju en hel jävla del.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Högskolan Dalarna har ett 3-årigt Ljudproduktionsprogram, vilket helt enkelt betyder ljudtekniker/musikproducent. Rekommenderas! Prylarna (det är ju så viktigt här) ligger i topp i Sverige, en av de finaste studiorna akustiskt sätt (designad av Lennart Nilsson) med valbar akustik!! Sen är allt annat finint, dom har mest ProTools i Sverige nu.

Har du nån mer info om den utbildningen och vilka prylar dom har? Fanns inte så jättemycket info på sidan...

Ett stort, högt (5m höjd) studiorum med valbar akustik på ALLA väggar (diffusor, reflektor, absorbent), flytande golv och väggar, allt tjafs.

Tre kontrollrum (möjligt att spela in i alla tre samtidigt):

K1: Yamaha DM2000 bord, Genelec 1038B, Logic, Digital Performer & ProTools HD3. Outboard: Universal Audio, TC. Electronis MS2000, MS3000 & Finalizer, Focusrite fet kompressor (den röda i stereo), DBX silvriga analogmonster + nått annat analogtjafs.

K2: Analogt Mackie 32*8 Bus, Genelec 1032, lite halvkassa analogeffekter. Digital Performer & Logic.

K3: 5.1 rummet, ProTools 7, HD3, Digidesign Control24 kontrollyta, FEM ST Genelec 1031 + Genelec 7070A sub.

Mac G5 i alla rum inkl. Waves Platinum pluggar.

Mikrofoner:

Neumann M147, TLM103(x2), U87(x2), KM184(x2), KM185(x2). AKG 414(x2)

Shure Beta 58, 57, tjugo st typ. Shure baskaggemickar och så vidare. Mycket fler kondensatormikrofoner, orkar inte nu. Några billiga ADK mickar också..!

Utöver det finns det ett trumset för 35 000, en Fender combo och en Marshall DSL2000 stack.

Sen finns det 8st produktionsrum med MBox, Mac G5, nån kontrollyta och Wavespluggar. Protools, Logic & Digitalperformer i alla rum. Här gör man mycket redigeringsarbete och förmixning.

Sen finns det 20 (JA: TJUGO!) iMac med Mbox i ett annat klassrum. Det finns Genelec 1029 i alla normala klassrum för redovisning.

En PA rig med 24 kanals inspelningsmöjlighet. Nej två inspelningsriggar finns det.

Sen finns det ett till Mackie 32*Bus bord med Geneleclyssning, ProTools och G5:a, men det är mer för dom som läser bildproduktion.

Angående resten..Det är mycket fritt arbete och MYCKET att skriva rapporter (för att det är just en Högskola så måste sånt förekomma, och det är också därför dom har pengar till allt ovanstående!). Bra & lite dåliga lärare, det är extremt mycket upp till en själv. Fråga mer om du är intresserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
muziq (oregistrerad)

SAE har ju en som heter electronic music prod.

det är snack om nån ny utbildning också

det verkar som det händer grejer där

😉

Redigerat av muziq
Link to comment
Dela på andra sajter

// sammanslaget med tråd i existerane ämne /admin

i bought the studio magazine cubase special edition, this summer, in it i found two very interresting education options for music production, the one was SAE, the other i can't remember, if anyone has this edition, please look it up for me,

kind reagrds

UncleMac

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

// sammanslaget med tråd i existerande ämne /admin

Hejsan svejsan

Jag ska sälja lite aktier och kommer då få en del kosing som jag funderar på att använda till att utbilda mig halvt på allvar, halvt för att jag känner att jag vill tillbaka till skolbänken, på nån sån därn privatgrej i Stockholm, men jag vet inte så mycket om vilka alternativ som finns. Enda jag känner till är typ Orca, men det känns dumt att lägga x antal tiotusenlappar på första bästa utbildning, så det vore kul om folk kunde tipsa om vad som finns och om erfarenheten finns gärna berätta om hur pass "bra" utbildningarna är!

Gäller alltså musikproduktion. 😄

Tack på förhand!

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är det som plopparupp i mitt huvvud. Efter mina nuvarande studier skall jag nog plugga där.

Gå på öppethus varje onsdag tror jag det var, så kan du kika lite.

Men det e lite dyrt, men SCN är så snälla så!

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är det som plopparupp i mitt huvvud. Efter mina nuvarande studier skall jag nog plugga där.

Gå på öppethus varje onsdag tror jag det var, så kan du kika lite.

Men det e lite dyrt, men SCN är så snälla så!

Men inte tillräckligt snälla! Det täcker inte riktigt hela avgiften. Dessutom måste du i så fall ha en extra inkomst, eftersom precis alla CSNpengar går till skolan...

Just det, du kan inte göra det på halvtid, då får du inga cash av CSN.

Link to comment
Dela på andra sajter

// sammanslaget med tråd i existerande ämne /admin

Hejsan, jag undrar om det finns någon riktigt bra studioutbildning (tekniker, producent, mixning, akustikkunskap, osv osv) i Sverige som ger hög behörighet till jobb osv?

Mvh Joakim

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

ja i sverige finns det väl hur mycket som helst, läste just igår här på forumet om nån som gick nånstans elelr skulle nånstans eller nåt.. Annat skulle du vara om du sku bo i Finland, här finns int en jäkla musikutbildning vad jag vet 😕 du kan typ bli musiklärare eller liknande. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett gäng studioutbildningar runtom i landet. De flesta finns om du söker på arbetsförmedlingens hemsida.

Bl.a finns en producentutbildning i Norrköping, och i Stockholm finns flera stycken som jag dock är osäker på vad de heter (Culturama och Studio Blue?? Heter de så?)

Dyra utbildningar, men dom ska tydligen vara bra.

Behörighet till jobb?? Låter som om du tror att du bara behöver gå utbildningen så är det fixat. Riktigt så funkar det inte, vad jag har lärt mig iaf... Kontakter och erfarenheter är det som ger jobb, oftast inte utbildningar.

Men är man nybörjare så är det bra med en utbildning i ryggen. Är man erfaren och vill bättra på sina kunskaper är utbildningar också bra. Men bara en utbildning i sig ger inget jobb.

Möjligen kontakterna du skaffar genom utbildningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är det som plopparupp i mitt huvvud. Efter mina nuvarande studier skall jag nog plugga där.

Gå på öppethus varje onsdag tror jag det var, så kan du kika lite.

Men det e lite dyrt, men SCN är så snälla så!

Men inte tillräckligt snälla! Det täcker inte riktigt hela avgiften. Dessutom måste du i så fall ha en extra inkomst, eftersom precis alla CSNpengar går till skolan...

Just det, du kan inte göra det på halvtid, då får du inga cash av CSN.

Avgiften tänker jag betala direkt har jag tänkt (om det går), eftersom jag har ärvt aktier i Scania som är värda runtikring 47000 spänn, och vad ska man med aktier och pengar till om inte göra av med dem? 😠

Vet inte heller om CSN tycker så bra om mig efter att jag bara tog 7 av de 15 poäng som krävs för att fortsätta få studielån/bidrag sist jag pluggade. Kanske går att betala tillbaka dock. 😠

SAE ser intressant ut iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

SAE är det som plopparupp i mitt huvvud. Efter mina nuvarande studier skall jag nog plugga där.

Gå på öppethus varje onsdag tror jag det var, så kan du kika lite.

Men det e lite dyrt, men SCN är så snälla så!

Men inte tillräckligt snälla! Det täcker inte riktigt hela avgiften. Dessutom måste du i så fall ha en extra inkomst, eftersom precis alla CSNpengar går till skolan...

Just det, du kan inte göra det på halvtid, då får du inga cash av CSN.

Avgiften tänker jag betala direkt har jag tänkt (om det går), eftersom jag har ärvt aktier i Scania som är värda runtikring 47000 spänn, och vad ska man med aktier och pengar till om inte göra av med dem? 🙂

Vet inte heller om CSN tycker så bra om mig efter att jag bara tog 7 av de 15 poäng som krävs för att fortsätta få studielån/bidrag sist jag pluggade. Kanske går att betala tillbaka dock. 😕

SAE ser intressant ut iaf...

go po deras oppethus so for du lite info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket omtyckt Cubase/Logic/producent kurs i Gbg. (Helg)

Om någon vill ha en försmak av hur det är att jobba med musik och värdefulla tips och råd om cubase/logic och vad man ska fokusera på om man vill producera musik eller bli producent så går det en mycket populär och omtyckt helgkurs i Gbg. Kurserna hålls i en nybyggd studio mitt i stan i mediacentrat Brewhouse, Gårda och leds av musikförlaget Berkely Square's producenter. Berkely jobbar med många stora svenska och utländska artister och producenter. Längre utbildningar är oxå på gång så hör av dig om du har några funderingar.

mvh

Andreas

PaoMusic

andreas@paomusic.se

www.paomusic.se

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hello there. Sorry for making an old topic new, but it was very useful to me and I was wondering if anyone could help me out a little.

I am currently a student in Chicago, in the US, but am very interested in studying sound production/ music production / audio engineering in Sweden.

If anyone knows of any schools that have courses or programmes taught in english that focus on music sound or audio please let me know, any help is greatly appreciated. Thank you!

Regards

Link to comment
Dela på andra sajter

Den känsla jag fått av utbildningar överlag, är att det är ett eller två, kanske tree ämnen som man själv ser som kärnbetydelsen ... som man verkligen vill lära sig. Det viktigaste jag kan se där, är att snoka reda på var någonstans det riktigt riktigt bra lärarna i just de ämnena finns någonstans och göra precis allt för att komma in där.

Det är tyvärr så att en utbilning motsvarar inte dess prestigevärde. Ackis är nog ibland de mer prestigefulla i svedala, men jag kan säga rakt av (utan att ha gått där) att människor är människor, och lärare är olika på samma sätt, och att en skola är prestigefull brukar så gott som aldrig vara baserad på faktiska premisser. Folk betalar ju miljarder för unga människor som gått Oxford, Yale eller Harvard, men man märker ganska fort att dom inte är specillt mer begåvad eller kunnig än någon annan. Är dom det, så var dom lagd åt det hållet även innan med. Skolorna hänger ofta på lärarkåren, och där är folk som folk är. Dom prioriterar inte välutbildade elever i första hand. Det finns inget läroverk som gör det, eftersom det har ingen större inverkan på hur skolan anses i samhället.

Så min rekommendation vore att efterforska till förbannelse, och hitta de bästa lärarna man kan finna i de 2-3 kärnämnena man vill lära sig, och söka dit där dom 2-3 lärarna finns.

Ska man jobba i orkesterföreningar, eller som musiklärare eller i musikvård, då kan examenspapper spela roll, precis som jobb på finansinstitut kan främjas av examenspapper från t.ex. LSE. Men i den utövande musikvärlden så gäller faktisk kapacitet. Det är ingen slump att man säker till musikutbildningar genom uppspelaningsprov - att visa upp faktisk kapacitet. Jag har träffat på folk som gått musikhögskola i åtta år och knappt håller för mycket alls. Så studier i sig är ingen garanti för faktisk kapacitet, och har man gått en utbhildning i 3-4 år och förstår i efterhand att det man fick lära sig inte var så bra alls i jämförelse med andra ... då är dom åren borta och man kan inte få igen det. Så planera väl 😉

Hello there. Sorry for making an old topic new, but it was very useful to me and I was wondering if anyone could help me out a little.

I am currently a student in Chicago, in the US, but am very interested in studying sound production/ music production / audio engineering in Sweden.

If anyone knows of any schools that have courses or programmes taught in english that focus on music sound or audio please let me know, any help is greatly appreciated. Thank you!

I would suggest that the arguably most prestigious audio engineer program in sweden is the "Experience Production program", run by the Department of Music and Media at Luleå University of Technology. It's a college program, and it also accepts exchange students. The facilities are impeccably equipped and sometimes accepts commercial recording session as well. The music college program there is also prestigious and works hand-in-hand with the audio program.

If the Luleå bar is too high, there is another education about 1 hour away (by car). It's a folk high school (non academic) called Sverige-Finska Folkhögskolan located in Haparanda, which also houses a music education (based solely on afro-american music) and a well equipped audio engineering education of one year. A few of the teachers at Luleå lectures at Haparanda as well. Because of that, Haparanda is sometimes seen is a gateway into Luleå, for those who are not accepted at Luleå at first. There are students from Finland, Norway, Russia as well, entering the programs of Sverige-Finska Folkhögskolan.

There are other places as well. The Music universities in Stockholm, Gotherburg and Malmö also contains audio education programs, as well as our SAE installations and a few more. Hope this provides a starting point 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Den känsla jag fått av utbildningar överlag, är att det är ett eller två, kanske tree ämnen som man själv ser som kärnbetydelsen ... som man verkligen vill lära sig. Det viktigaste jag kan se där, är att snoka reda på var någonstans det riktigt riktigt bra lärarna i just de ämnena finns någonstans och göra precis allt för att komma in där.

Det är tyvärr så att en utbilning motsvarar inte dess prestigevärde. Ackis är nog ibland de mer prestigefulla i svedala, men jag kan säga rakt av (utan att ha gått där) att människor är människor, och lärare är olika på samma sätt, och att en skola är prestigefull brukar så gott som aldrig vara baserad på faktiska premisser. Folk betalar ju miljarder för unga människor som gått Oxford, Yale eller Harvard, men man märker ganska fort att dom inte är specillt mer begåvad eller kunnig än någon annan. Är dom det, så var dom lagd åt det hållet även innan med. Skolorna hänger ofta på lärarkåren, och där är folk som folk är. Dom prioriterar inte välutbildade elever i första hand. Det finns inget läroverk som gör det, eftersom det har ingen större inverkan på hur skolan anses i samhället.

Så min rekommendation vore att efterforska till förbannelse, och hitta de bästa lärarna man kan finna i de 2-3 kärnämnena man vill lära sig, och söka dit där dom 2-3 lärarna finns.

Ska man jobba i orkesterföreningar, eller som musiklärare eller i musikvård, då kan examenspapper spela roll, precis som jobb på finansinstitut kan främjas av examenspapper från t.ex. LSE. Men i den utövande musikvärlden så gäller faktisk kapacitet. Det är ingen slump att man säker till musikutbildningar genom uppspelaningsprov - att visa upp faktisk kapacitet. Jag har träffat på folk som gått musikhögskola i åtta år och knappt håller för mycket alls. Så studier i sig är ingen garanti för faktisk kapacitet, och har man gått en utbhildning i 3-4 år och förstår i efterhand att det man fick lära sig inte var så bra alls i jämförelse med andra ... då är dom åren borta och man kan inte få igen det. Så planera väl 🙂

Hello there. Sorry for making an old topic new, but it was very useful to me and I was wondering if anyone could help me out a little.

I am currently a student in Chicago, in the US, but am very interested in studying sound production/ music production / audio engineering in Sweden.

If anyone knows of any schools that have courses or programmes taught in english that focus on music sound or audio please let me know, any help is greatly appreciated. Thank you!

I would suggest that the arguably most prestigious audio engineer program in sweden is the "Experience Production program", run by the Department of Music and Media at Luleå University of Technology. It's a college program, and it also accepts exchange students. The facilities are impeccably equipped and sometimes accepts commercial recording session as well. The music college program there is also prestigious and works hand-in-hand with the audio program.

If the Luleå bar is too high, there is another education about 1 hour away (by car). It's a folk high school (non academic) called Sverige-Finska Folkhögskolan located in Haparanda, which also houses a music education (based solely on afro-american music) and a well equipped audio engineering education of one year. A few of the teachers at Luleå lectures at Haparanda as well. Because of that, Haparanda is sometimes seen is a gateway into Luleå, for those who are not accepted at Luleå at first. There are students from Finland, Norway, Russia as well, entering the programs of Sverige-Finska Folkhögskolan.

There are other places as well. The Music universities in Stockholm, Gotherburg and Malmö also contains audio education programs, as well as our SAE installations and a few more. Hope this provides a starting point 🙂

Thanks a lot for the help , I will definitely check those out.

I think some of them have classes that are more centered towards audio in the sense of classical music or instrumentation, where I am looking for more production/recording centered classes, might even say electronic, if this makes sense. But those 2 schools look like great possibilities, hopefully they have classes I could attend.

Also, if you know anymore that teach in English let me know, or any suggestions. Any help is greatly appreciated. Thanks.

Tack så mycket för den hjälp jag kommer definitivt att kontrollera dem ut.

Jag tror att vissa av dem har klasser som är mer centrerad till ljud i form av klassisk musik eller instrument, där jag letar efter mer produktion / inspelning centrerad klasser, skulle kunna säga elektroniska, om detta är vettigt. Men de 2 skolor ser ut som stora möjligheter, förhoppningsvis de klasser jag kunde närvara.

Dessutom, om du vet längre att undervisa på engelska tala om det för mig, eller några förslag. Någon hjälp är mycket uppskattat. Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...