Jump to content
Annons

direktdriven vinylspelare


Impey

Recommended Posts

är ute efter en direktdriven vinylspelare och eventuellt en djmixer. För Lyssning, sampling och scratch men har inte så mycket pengar. Undrar vad ni anser är bra köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)

Bara Technics 1200/1210;

kostnadseffektiv (du kan alltid hitta reservdelar när nåt går sönder, och det gör det sällan), bra begagnatpriser (och kvalitén håller minst ett par ägare..) och ett gediget bygge (till skillnad från många kopior).

Mixer; skit i den och köp en förförstärkare för 200 spänn.

eller nej, om du ska scratcha ska du väl ha nåt med transformerswitchar/knappar? Köp billigaste mixern du hittar, lite brus gör inget.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

"Technics technics technics bla bla bla". Visst de är standard överallt och de håller för evigt, jag har själv ett par 1210or. Men därmed inte sagt att man inte kan hitta något billigare som är helt okej. Gemini gör svinbilliga decks som faktiskt är schyssta att spela på, kolla om du kan hitta ett par sådana bättre begagnade om du inte vill hosta upp med technics-pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

För hemma/studiobruk verkar det som om du bara behöver en spelare & en liten dj-mixer typ scratchmixer. Finns hur mycket som helst begagnat. När det gäller direktdrivna tables i lägsta prisklassen så är det egentligen ingen idé att snöa in på märken. De flesta är i princip lika lättanvända. Jag har testat både Numarks, Stantons & Geminis budgetspelare. Självklart så matchar dom inte Technics eller Vestax mellan/tungviktare men är helt dugliga till studiobruk. Så kolla på vendolin eller blocket & köp det som passar din plånbok bäst. Personligen så är jag helt insnöad på Vestax PDX A2s, den som alltid används i battleposition, men den går nog på 8-10000 begagnad. Det är en fördel vid scratch om spelaren kan vändas till battleposition.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Numarken är bra. Nybörjarspelare men som sagt, helt duglig för studiobruket. Köp den om du hittar den billigt. Använder den själv i studion & den har ju ovan nämda battlepositionknappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
vizay (oregistrerad)

om du ska kunna scratcha så vette tusan om en 1650 är ett bra val.

Jag har en sådan själv och jag har noterat att armen är otroligt lätt jämfört med andra armar (såsom dom på techs t.ex.)

tänkte bara varna så du är beredd på det 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
om du ska kunna scratcha så vette tusan om en 1650 är ett bra val.

Jag har en sådan själv och jag har noterat att armen är otroligt lätt jämfört med andra armar (såsom dom på techs t.ex.)

tänkte bara varna så du är beredd på det 😱

Jodå.

Men du vet väl vad "50 cent" tog sitt namn ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska kunna scratcha så vette tusan om en 1650 är ett bra val.

Jag har en sådan själv och jag har noterat att armen är otroligt lätt jämfört med andra armar (såsom dom på techs t.ex.)

tänkte bara varna så du är beredd på det 😉

Jodå.

Men du vet väl vad "50 cent" tog sitt namn ifrån?

Berätta

Link to comment
Dela på andra sajter

Con-bah (oregistrerad)

1650:n funkar ju. Borde du kunna hitta begagnad för 1500-2000 :- i gott skick

Men de här med tonarmen kan som sagt bli ett problem, även om jag inte sratchar så har jag känt av att tonarmen e lite vek..

Den e ändå helt ok, lite plastig och stel men man får ju vad man betalar för 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

äh vadå?

"om du ska skivspelaren i studion räcker det med en vestax eller stanton" fan heller, det som gäller är technics. Om det kommer en duktig DJ och ska lägga en gnugg så blir han säkert mörkrädd om det är någon billig skitspelare som hoppar efter första försöket. Det är ungefär samma sak som att ge en grym trummis 2 glasspinnar och sedan säga: - spela nu bandet rullar. fun_84.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
äh vadå?

"om du ska skivspelaren i studion räcker det med en vestax eller stanton" fan heller, det som gäller är technics. Om det kommer en duktig DJ och ska lägga en gnugg så blir han säkert mörkrädd om det är någon billig skitspelare som hoppar efter första försöket. Det är ungefär samma sak som att ge en grym trummis 2 glasspinnar och sedan säga: - spela nu bandet rullar. fun_84.gif

"om det kommer en duktig DJ"

Spelaren är inte det viktiga utan tekniken, kompis. Jag gör fantastisk livescratch på min remdrivna som står i studion.

Vestax & Stantons bästa spelare är inte sämre än Technics. Jag har testat alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
basochdiskant (oregistrerad)
någon som vet något om dessa?

NUMARK TT-1650

Stanton STR8-30

Stanton STR8-60

Ja jag har två str8-30's av stanton. de är bra tycker jag går å scratcha med och de är stabila direktdrivna. Men om man gämför med tex 1210 så är den svagare i motor det gör att det inte går lika lätt att scratcha med. Så om det är en proffessinell hip hop dj så funkar den nog inte men för mixning är den bra. Begagnade kostar de väl typ 1900 eller nåt. Str8-60 är en aning starkare i motorn.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Kolla efter begagnade, läs manualen och kolla runt lite övrig information om märket.

Själv hittade jag en skön Numark TT1910 med mixer för under 2000 lappen med frakt inräknat. Jag är inte besviken och den dagen jag känner att jag vill ha nya grejer kan jag sälja Numarken utan att behöva ta till nå speciella försäljningsknep 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...