Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska först nÀmnas att den enda regelrÀtta musikutbilding jag har fÄtt var nÀr jag lirade cello för snart tio Är sen.

Hursom, trillade över guitarr tabs och undrar vad det Àr för nÄt? Hur funkar det? Kan nÄgon förlara eller lÀnka?

Kan jag konvertera ackorden sÄ att jag kan lira pÄ tex. keyboard?

Tack pÄ förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Tabs funkar som sÄ att lÄga e-strÀngen pÄ en gitarr Àr lÀngst ner, siffran representerar vilket band du ska trycka pÄ.

Du mÄste kunna spela gitarr för att kunna tyda dem. men pÄ mÄnga stÄr ju ackorden över taben. Solo och liknande fÄr du klura pÄ.

EDIT: dÄligt förklarat pga. fylla

Redigerat av Mossman
Postat

Sex streck, ett för varje strÀng.

Sifrorna pÄ strecken visar vilket band som skall tryckas ner.

StÄr det noll sÄ skall lös strÀng slÄs an.

AlltsÄ

------------

-----5-----

------------

------------

----------0-

------------

Man lÀser frÄn vÀnster till höger

I taben ovanför ska man knÀppa pÄ andra strÀngen ( rÀknat frÄn den tunnaste pÄ gitarren ljusa e ) och hÄlla ner pÄ 5:e bandet pÄ den strÀngen.

Sen skall man spela lös 5:e strÀng.

AlltsÄ tonerna E och A

Sen finns det en massa symbolar som visar om man skall tex glida mellan strÀnger eller anvÀnda andra speltekniker som pulloff och hammer on.

StÄr siffrorna under varandra sÄ skall dom spelas samtidigt.

Om man kan göra om det till piano. Klart det gÄr men det kÀnns inte som att det Àr vÀrt besvÀret.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.