Jump to content
Annons

jag har ett problem...


mange_andersson

Recommended Posts

det är så här...

jag har precis införskaffat mig en ny dator.. och med det så har jag tänkt göra lite förändringar i hemmet.

tidigare har jag suttigt i min klädkammare, (som jag har moddat lite) och gjort all inspelning. men där blir så vanisinngt varmt, + att det är trångt..

med min nya dator har jag tänkt göra så här:

ha kvar min gamla dator i klädkammarn, och fortsätta göra själva inspelningen där.

men flytta ut allt efterarbete så som mixning och bearbetning.

mitt problem:

om jag då har mitt ljudkort till den gamla datorn och spelar in, och sen vill lyssna på det genom den nya datorn ute i vardagsrummet.. måste jag då ha ett till ljudkort?

asså själva överföringen gör jag ju lätt med en nätverkskabel, men då kan jag ju inte spela upp det..?

finns det nån bra lösning på detta eller är det helt kört?

jag vill ju helst inte dra en massa kablar runt hela lägenheten..

edit. jag kan ju också flytta runt ljudkortet, men det är ju as jobbigt!

Redigerat av mange_andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge arbetsdatorn (d.v.s. inte inspelningsdatorn) har NÅGOT ljudkort så kommer det ju fungera bra att spela upp utan problem (så länge du inte använder en massa outboard, MIDI-sequencade hårdvarusynthar o.s.v.)

Den sequencermjukvara du använder för mixning o.s.v. på arbetsdatorn spelar ju ändå bara upp på en stereomain out (om du, som sagt, inte skickar specifika spår till outboard.)

Värt att notera om du använder Logic: Logic (eller CoreAudio) har en bug för ljudkort med fler än 12 ingångar, vilket gör att om du har fler ingångar vid inspelning men färre på arbetsdatorn och använder bussar vid inspelningen kan du stöta på problem. Fråga om du vill veta mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...