Jump to content
Annons

Tips till ljudkort


Johan- (oregistrerad)

Recommended Posts

Johan^ (oregistrerad)

Har tittat lite på E-mu 1820 , M-audio fast track pro , Mbox 2, audiophile 2496, firewire 410, presonus firebox -> vad rekomenderas ? ja behöver inte så många kanaler just nu,

tänk på priserna också 😏

tacksam för svar 😉

Redigerat av Johan^
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har precis byggt en ny burk efter att blixten slog ut min gamla. Passade på att köpa ett EMU 1820M eftersom priset sänkts till 4495:-. Snålade lite och köpte ett 1212M förra gången, men kände till slut att två in/två ut blev för lite. Köper du ett 1820M såhar du att växa i (och så låter det riktigt bra också).

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan^ (oregistrerad)

Tack för svaren , har Terratec Phase X24 FW tror ja de hette :rolleyes:.. har de ett fint ljud ? ja behöver inte mer så de e bara ljudet .. är den ända skillnaden på 1820m och 1820 synth kortet ? är 1820 helt externt ? bara fortsätt mala på med tips i like it 😳 :blink:

Redigerat av Johan^
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren , har Terratec Phase X24 FW tror ja de hette 😛.. har de ett fint ljud ? ja behöver inte mer så de e bara ljudet .. är den ända skillnaden på 1820m och 1820 synth kortet ? är 1820 helt externt ? bara fortsätt mala på med tips i like it 😉 ;)

1820 har inte synkkortet (som man nog bara har nytta av om man kör en massa annan extern utrustning) och något enklare omvandlare (har ju pratats mycket om att 1820M har samma omvandlare som ProToolsHD). Men in alles är det ett väldigt bra kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan tänkta dig att lägga ut upp till 4' papp så skulle jag rekomendera

att spara ihop mer till t ex MOTU:s Motu UltraLite eller ett 2408 MK II eller III begandad. Det kommer du att tjäna på i längden. Det är först när man köpt ett kort för 2' att man upptäcker, f-n det här räcker inte, och så är man på ruta noll igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan tänkta dig att lägga ut upp till 4' papp så skulle jag rekomendera

att spara ihop mer till t ex MOTU:s Motu UltraLite eller ett 2408 MK II eller III begandad. Det kommer du att tjäna på i längden. Det är först när man köpt ett kort för 2' att man upptäcker, f-n det här räcker inte, och så är man på ruta noll igen.

Mitt första (och nuvarande) ljudinterface är ett Motu 828mkII. Grym overkill i/o-mässigt för tillfället, måste jag erkänna, men det känns bättre med något rejält på något sätt. Dessutom är det ju skönt att ha många in och ut exempelvis om man vill loopkoppla externa effekter i sequencern, eller slippa patcha fram och tillbaka när man ska spela in från en ny källa, o.s.v. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan^ (oregistrerad)

Kul med åsikter.. ja förstår de me köpa något rejält ...just nu är de terratecen , Presonus firebox .. lr något rejält men ja vill ha ett externt kort högst 4000 kr ?

fortsätt tips och skriv om ni har nån erfaranhet av korten ..

Redigerat av Johan^
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör stationärt ...fördelar med PCI ?

Stabilare och suger mindre kraft av datorn. I vissa fall billigare alternativ också, men det beror ju på vilka ljudkort du kollar på.

Jag kan inte så mycket om olika märken mer än vad jag använder (har använt) själv så det får andra uttala sig om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan^ (oregistrerad)

En helt annan sak ,, ja måste använda familjens data för att få ihop de, kommer ja sabba allt o göra så den hänger sej ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
En helt annan sak ,, ja måste använda familjens data för att få ihop de, kommer ja sabba allt o göra så den hänger sej ?

Det bästa är alltid att ha en dedikerad musikdator men den största risken är nog att någon av dom sabbar för dig.

Kör en egen "inloggning" endast för musik kanske är en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...