Jump to content
Annons

Laptop för livebruk


dbd

Recommended Posts

Tänkte köpa en bättre begagnad laptop att ha till live-spelningar. Så jag undrar om det finns några som har en laptop och kör Ableton Live, och har lite erfarenheter att dela med er av? I sådant fall får ni gärna skriva prestandan på er laptop, och hur bra det fungerar med Ableton Live. Och allt annat som kan vara bra att veta när man väljer laptop 🙂 Om det finns några märken ni vet att man ska undvika osv.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vet tyvärr inte om Ableton finns till mac, men annars rekommenderar jag faktiskt en bärbar G4'a eller G3'a. Kostar en del, men funkar fint (vet folk som haft strul me G3orna och macosx iofs).

Ja jag funderade på en G4 innan faktiskt, men sedan kom det fram att Ableton Live är mycket stabilare och snabbare på WinXP än på MacOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfasen. Nä då vet jag inte. Dom nyare pc-laptopparna ska väl va rätt bra över lag vad jag förstår. Passa dej för dom gamla me P3or i bara. Har uteslutande dåliga erfarenheter av detdär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åfasen. Nä då vet jag inte. Dom nyare pc-laptopparna ska väl va rätt bra över lag vad jag förstår. Passa dej för dom gamla me P3or i bara. Har uteslutande dåliga erfarenheter av detdär.

Allrajt. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan borde ju inte vara ngt problem så länge du köper en P4 2-3GHz med generöst med RAM. Däremot de inbyggda ljudkorten i laptoparna brukar ju vara sisådär... eller har du nåt externt USB/Firewire kort du tänker köra?

edit: ehrm... upptäckte nu att du skrev "begagnad"... vad är din budget?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Prestandan borde ju inte vara ngt problem så länge du köper en P4 2-3GHz med generöst med RAM. Däremot de inbyggda ljudkorten i laptoparna brukar ju vara sisådär... eller har du nåt externt USB/Firewire kort du tänker köra?

edit: ehrm... upptäckte nu att du skrev "begagnad"... vad är din budget?

Tänkte mig runt 6-7 papp för lappen, sedan kör jag nog ett Echo Indigo DJ-PCMCIA ljudkort med AISO-stöd. Enda riktiga kravet är att den har USB 2.0, så man kan köra en extern Lacie-disk om den interna skulle vara slö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet tyvärr inte om Ableton finns till mac, men annars rekommenderar jag faktiskt en bärbar G4'a eller G3'a. Kostar en del, men funkar fint (vet folk som haft strul me G3orna och macosx iofs).

Ja jag funderade på en G4 innan faktiskt, men sedan kom det fram att Ableton Live är mycket stabilare och snabbare på WinXP än på MacOS.

Nya 4:an ska vara mycket mer optimerad för Mac. F.ö. har Live 3 aldrig (förutom som ReWire host) krashat på varken min stationära G4:a eller min bärbara G4:a.

Samt så är det ju snyggare med en Mac på scen. 😄

Prestandan borde ju inte vara ngt problem så länge du köper en P4 2-3GHz med generöst med RAM. Däremot de inbyggda ljudkorten i laptoparna brukar ju vara sisådär... eller har du nåt externt USB/Firewire kort du tänker köra?

edit: ehrm... upptäckte nu att du skrev "begagnad"... vad är din budget?

Tänkte mig runt 6-7 papp för lappen, sedan kör jag nog ett Echo Indigo DJ-PCMCIA ljudkort med AISO-stöd. Enda riktiga kravet är att den har USB 2.0, så man kan köra en extern Lacie-disk om den interna skulle vara slö.

USB 2.0 finns inte på Mac. G3:orna har bara USB 1.0 och G4:orna USB 1.0 och FireWire 400 (de nya har FireWire 800) men prestandan på disken ska inte vara något problem. Eventuellt finns det säkert något kort eller någon adapter du kan köpa till.

Men ska du ha en någorlunda burk så får du nog gå upp lite i pris. Smakar det så kostar det.

Du får väl sälja en av 1210:orna. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du får väl sälja en av 1210:orna. 😄

Nej! Men tack för svaret 🙂

Förresten laslo, vad är det för bärbar G4 du kör? Och hur bra rullar Ableton Live på den?

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en G4 1ghz (och det finns usb 2.0) och live 3.02 funkar super det är lite mer strul med 3.04

Och jag brukar köra två apps uppe samtidigt för att köra live mixning.

Nu har jag inget ljudkort så det kan rulla lite segt men håller på att opitimerar mej

Och kan ni förklar när ni pratar att ena är mer optimerat än detta andra. HUR MÄTTER NI OCH HUR VETENSKAPLIGT ÄR DET! Jag vet inte hur du ska använda live men skulle rekomendera om det är för live mixning at ha 2 laps.

Redigerat av Lars Norén
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Lite tveksamt är det om du kan få med USB 2 om du inte vill lägga ut mer än 6-7k. Det är väl i skarven mellan generationskiftet där från usb 1 till 2,det du kan få för pengarna , var eventuellt beredd att skaffa ett externt USB 2 kort i PCMCIA format, kostar bara några hundra.

Har själv Ableton live till min Dell C840 Laptop (P4m , 1,6 Ghz,768Ram)

Vill du manipulera samplingar är det inga problem, det är effekterna som hakas på som slukar CPU.

Hårdiskinspelning är bara att glömma i 24 bitar på den inbyggda hårdisken (Alldeles för slö) funkar bättre i 16 bitar.

Dell´s priser börjar på 8700:- för en flång ny lapp, fast då är den utrustad med en celeron, 1000 spänn mer så får du en Pentium istället. Då susar det på i 2,4 Ghz med en 20GB hårddisk. USB 2 Platser och 14`skärm.

Har du is i magen så köper du en fin begagnat istället från någon som måste ha semesterpengar, här kan man fynda.

Köpte min under sommarsäsongen begagnat från någon som haft den i 3 månader och som jag fick köpa för exakt halva nypriset :-), enda jag behövde göra är att köpa mer minne, som förresten är en mycket god idee med Ableton Live därför att man meddelst en knapp i samplingseditorn kan skicka samples in i RAM istället för att det ska läsas från HD hela tiden, Ableton har tänkt på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten laslo, vad är det för bärbar G4 du kör?

667 MHz. 512 MB RAM. M-Audio FireWire 410.

Perfekt med 8 utgångar från ljudkortet till en liten mixer så slipper man klicka med musen så mycket.

Och hur bra rullar Ableton Live på den?

Rullar bra som en boll. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...