Jump to content
Annons

stereo bredda


SuperViza

Recommended Posts

Tjena jag och en polare håller på med en låt men vi vill att sången skall vara mer bred. för just nu när vi tittar i en sound analyser så är allt ljud nästan rakt på finner ingen vidare stereo bredd på det

vi har gjort så att alla sång/guitarr spår som varit i mono har vi kopierat och panorerat höger/vänster och sedan gjort om dom till ett stereo spåår men inget händer. har även testat att lägga på en stereo expander men händer knappt nått alls.

några förslök/tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Om du sätter två identiska monospår hårt vänster höger är det fortfarande mono, endast 6dB högre. Stereoeffekten blir till då det finns en skillnad i ljuden i de olika kanalerna. Kör olika eq eller olika delay på de olika kanalerna så för du skillnad. Flytta på det ena spåret lite framåt eller bakåt i tiden (några millisekunder) och lyssna på skillnaden. Kör spåren som separata mono, att "köra ihop" dom till en stereotrack är bara slöseri av tid.

Vill du ha riktigt stereoig bild, bandar du in samma sak två gånger. Eftersom du aldrig spelar exakt lika två gånger, blir resultatet brett och fett.

Finns en mängd metoder till förstås, men börja med det här. Att köra "stereoexpander", alltså en M/S-grunka på monomaterial har ingensomhelst betydelse.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det leadsång så skall den väl ligga i mitten?

Kopierar ni ut den fullt vänster o höger o har en i mitten så är det väl fortfarande mono?

Däremot om ni har tex reverb på sången som ligger på en stereokanal så kan det hända saker om ni stereoexpandar!

Om jag nu förstått rätt vill säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tar ett monospår, kopierar, pannar ut åt varsitt håll och gör till stereo? :rolleyes: Då får du ju ändå samma ljud i båda hörlurarna, dvs det blir precis som innan, om jag inte missförstod vad du menade...

Finns många sätt att få sång stereobred, det bästa är kanske att spela in den två ggr (dubba) och panna isär. Ett annat sätt är panna isär samma tagning och använda en bra pitchshifter på varje sida och stämma om några få cent åt olika håll.

Tänk bara på att det ibland kan vara förvirrande att ha rejäl stereobredd på leaden, konventionen säger att leaden ofta är ganska centrerad medans körer osv har mer bredd/djup.

EDIT: Pah, typiskt, folk hann skriva allt jag skrev medans jag skrev.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men just om man lyssnar på en referens låt så låter deras sång mycket fetare.

men säg att jag tar ena spåret lägger reverb på och sen det andra låter jag vara helt vanligt inga effekter. är det så du menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
men säg att jag tar ena spåret lägger reverb på och sen det andra låter jag vara helt vanligt inga effekter. är det så du menar?

Eftersom reverbet troligen är en stereo-send, kommer detta inte att ge önskad effekt. Om du inte panorerar reverbet ut i ena kanalen alltså. Detta kallas "intressant" effekt. Troligen inte vad du är ute efter, men värt att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men just om man lyssnar på en referens låt så låter deras sång mycket fetare.

Det beror på en massa faktorer och knappast stereobreddning.

De "stora" grabbarna vet exakt hur de skall jobba med Kompressr , EQ, Reverb/Delayer etc.

Förmodligen är det inspelat i mycket bra rum med bra mickar, preampar , ad/da omvandlare osv..

Men främst så har de förmodligen en hel del kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag håller käft, de här svaren hittar man med att läsa på forumet om stereo och dubbning etc. ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

testade att lägga på en pitch fix det löste sig riktigt bra faktisk på gitarr sången är hopplös pga av sångaren hehe 😮 nä eller så kan det vap å killen som mixar :rolleyes: vem vet vem vet. nä för det är just det när man lyssnar på vissas mixar så på t.ex körsång att dom ligger en bra bit utanför den vanliga sången och har inte fått till det utan det bler typ kaka på kaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...