Jump to content
Annons

Instrumental electrogrej - NU MED SÅNG


Recommended Posts

!! EDIT: Ny version med sång finns ett par inlägg ner

LÅTNAMN: Nja inte än, men kom gärna med förslag

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Uppåttjack

LÅTLÄNGD: 3:40

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: Nu i förmiddags

FORMAT: .mp3

STORLEK: 5.3 mb

STATUS: Beror på vad ni säger om den. 😎

Såhär glatt kan det bli när man sitter trött och bakfull och blippar på datorn i ett par timmar. Alla synpunkter är varmt välkomna. 🙂 Särskilt saker om mixen.

Vad tycker ni om svänget, att allt ligger i shuffle utom trummorna? Gruvar det eller blir det bara bajsnödigt?

Namnförslag tas även emot och begrundas.

EDIT: Justja, gitarren skulle ju helst läggas "på riktigt", nån som har lust?

EDIT: Borttaget.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Basen svänger tillsammans med trummorna, men melodisynthen som kommer in sen känns lite konstlad. Du kan definitivt jobba vidare på det här, kan bli bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Vet inte om det hör genren till men för min del känns låten melodi- och rytmmässigt urvattnad. Letar efter kvalitéer, kanske någon slags spontan känsla.

Ska försöka vara konkret. Arrangemanget är förutsägbart, när det bara byggs på eller plockas bort bitar i samma ackordbyten och takt. Och melodin är fattig. Kanske mest därför att den upprepas om och om igen. Men samtidigt är den även känslolös.

Jag brukar kunna hitta saker att gilla i det mesta men det här föll pladask. Men du vet, potatis, tomater. hoppas du fortsätter slipa. 😄

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenta K: Okej... 😳 är det positivt eller negativt? 😆

mornel: Dessvärre verkar detta vara den typen av melodi som det tar ett (lite för långt) tag att få grepp om... märkte det när jag hade gjort en paus på ett par timmar och lyssnade igenom igen, tog flera genomlyssningar innan jag riktigt "fattade" melodin igen. Vilket ju är lite olyckligt. 😄 Men nu när jag fått ihop den igen så känns den hur självklar och medryckande som helst... kanske det betyder att den växer istället för krymper när man lyssnar på den flera gånger? 😄 (ja man får ju se det positiva 😉 hmm 😕 ) Låten började med basgången, så den är väl det centrala och kanske därför den känns mest naturlig. Kanske ska börja om från den och ändra i melodin osv?

TordA: Hmm, vet inte. 😲

maxmaxmax: Ah, tror jag förstår vad du menar... den är ju rätt klyschig på sätt och vis. Och kanske saknar den lite finess... särskilt i kombination med att melodin, som jag skrev ovan, kanske inte går fram med en gång. Synd att du inte gillade den, men uppskattar verkligen att du beskriver utförligt vad du tycker, det är till hjälp. 🙂

Hmm, kanske borde strippa låten på det mesta utom trummor och bas och försöka bygga nåt nytt utifrån det.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! håller faktiskt inte med max och hans svar. Tycker inte melodin är fattig utan istället sådär skönt naiv a´la slagsmålsklubben. Däremot kanske arret är lite tunt men lägger du bara ner lite mer tid så jävlar. Kul låt, får en känsla att jag skulle vilja ha ett par tokintensiva akustiska trummor som brakar igång runt 1.25 å bara öser på. Skulle kunna bli skitcoolt. Kassera inte det här utan gör nåt med det. Väntar förväntansfullt!

MVH

Adde

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Trevligt att ni tycker om det, conan och Batch. Fortsatte med låten, skrev text till melodin och spelade in mej sluddrandes i en mick...

LÅTNAMN: Antideluxe

ARTIST/GRUPP: Jag

GENRE: Vetefan

LÅTLÄNGD: 3:43

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: .mp3

STORLEK: 4.6 mb

STATUS: Slarvmixat

Hör redan att sången är helt felmixad men det får gå som en skiss, har bara tillgång till hörlurar såhär dags. Min mick är så kass att jag alltid måste dölja det hemska ljudet med antingen dist eller vocoder, här använde jag lite båda. 😆 Kombinationen vocoder + "cleant" är lite inspirerat av Uffie.

Ska nog fan ta sånglektioner i höst... 😉

EDIT: Borttaget.

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju inte alls så tokigt. En trevlig liten bagatell sådär. Basen är nog det som funkar bäst. Trummorna skulle gärna kunna vara lite mer varierande!? Kanske något fill någonstans!? Visserligen kan det vara skönt med effekter på sången men här blir dtelite väl mycket! Låter det verkligen så hemskt utan???

Tycker att låten känns lite lång också! (visserligen är den ju inte så lång rent speltidsmässigt men...) Ta ner den till 3 min. och fixa till lite grejer så får du satsa på en sommarhit 07 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen detta var grymt snyggt faktist.. gilliar sådanthär:) Snyggt gjort, grym sång. Om du vill göra en parodi på din egen låt skulle texeten kunna gå såhär:

Det är så att jag är inte som man bör

För jag leker

Jag leker

Med mitt smör

Ja, det är faktist som du hööör

jag leker med mitt smöööör.

Det var en vacker dag med ovanligt mycket drag

Jag gick ut för att ta en nypa luft

mendå tappa jag mitt sunda förnuft

så jag gick och köpte

ja, jag löpte smör

För jag leker

Jag leker

Med mitt smör

Ja, det är faktist som du hööör

jag leker med mitt smöööör.

Pece!

Link to comment
Dela på andra sajter

Not my kind of taste, men den kommer få många lyssnare om den hamnar på p3, eller på radio rent generellt asså!!

Rätt klockren låt annars... sån här fjortis varning över det fast ändå inte!

Tänk er "Hej Monica"!

kan den så kan den här!

//Over and out!

Redigerat av GuitarArt
Link to comment
Dela på andra sajter

du fick till rösten snyggt där.

påminner lite om "Lofi fnk"

att testa:

lägg till en Bastrumma över 707ans i refrängen och kör rak 4/4 disco-takt med någon knorr var 4e takt eller nått 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jejje: Tackar! Ja jag tänkte på att ha nåt pukfill sådär, ska kolla på det. Gillar iofs rätt mkt när det mest ligger i bakgrunden och mal på. Och jo det låter rätt illa utan disten, framförallt andnings-/flås-ljuden känns lite fult burkiga, med disten kan man få det lite ljusare och luftigare vilket låter mycket bättre. För lång? Hmm... vet inte vilken del jag ska offra isåfall. 😉 Tack för synpunkter!

Gebe: Du är ett troll va?

conan: Ska försöka få till mer tryck i trummorna, kanske slänga på nån mer kagge för att få lite mer stomp. Tack!

box: Tacktack. 😮 Kul att du gillar sången, känner mej fortfarande osäker när det gäller den biten (ingen van sångare) så "grym" är trevligt att höra! Förstår dock inte riktigt hur smörtexten ska passa in. 😏😄

GuitarArt: Fjortisvarning men ändå inte låter ju helt rätt 🙂 Och Hej Monica är min Sgt Pepper 🙂 nä okej men den är jäkligt skön! Tack för kommentaren! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonnert: Lo-fi-fnk, det tar jag som en komplimang. 😄 Det där med trummorna låter nästan som precis det jag hade tänkt testa (hive-mind 😉 )! Men det är en linnkagge, inte 707. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hahaha..den här fastnade som ett klister i örat.. tycker däremot inte att den raka kicken passar ihop med shuffle /triolfeelingen riktigt..

Hade Marit gått på Acid hade det låtit såhär..o hade fasenimig blivit bra mycket bättre...

tummenitopp

Link to comment
Dela på andra sajter

virvel: ah, hmm... kanske. Men det kommer inte hända, tycker motsvänget är skönt. 😄

Lundin: Låter bra! 😎 Men jojj, den passar visst. 😆 Marit? Bergman? Hade hon gjort det här bättre eller hade hon gjort det hon gör bättre om hon inte hade gjort det hon gör utan det här istället? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jojj, den passar visst.

Tyck det då.. kommer det nån gång ibland blir det en krydda..nu är det lite halvstörigt..

😆  Marit? Bergman? Hade hon gjort det här bättre eller hade hon gjort det hon gör bättre om hon inte hade gjort det hon gör utan det här istället?  😄

Haha..oj va fel formuleringen blev.. jag menade om Marit Bergman låtit såhär hade det blivit såååå mycket bättre ..alltså tycker jag att hennes låtar är -sådär -

Det här lät som en Marit Bergman på Acid..fast utan Marit Bergman... 😄

Mindre ledsen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jojj, den passar visst.

Tyck det då.. kommer det nån gång ibland blir det en krydda..nu är det lite halvstörigt..

Hmm, kanske... undrar vad som händer om man har det på ena sättet i versen och andra i refrängen...?

😛  Marit? Bergman? Hade hon gjort det här bättre eller hade hon gjort det hon gör bättre om hon inte hade gjort det hon gör utan det här istället?  🙂

Haha..oj va fel formuleringen blev.. jag menade om Marit Bergman låtit såhär hade det blivit såååå mycket bättre ..alltså tycker jag att hennes låtar är -sådär -

Det här lät som en Marit Bergman på Acid..fast utan Marit Bergman... 🙂

Mindre ledsen nu?

Haha, förstod (hoppades?) att du menade så, skojade mest... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jojj, den passar visst.

Tyck det då.. kommer det nån gång ibland blir det en krydda..nu är det lite halvstörigt..

Hmm, kanske... undrar vad som händer om man har det på ena sättet i versen och andra i refrängen...?

Ja.. kan du smälta in de raka trummorna så det inte märks blir det en helt annan grej.. gör du det subtilt kan det ju bli en tredje dimension i låten... och sånt är fräckt ..när man upptäcker det.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...