Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

jag har tÀnkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma. Hitintills har jag kommigt fram till at köpa en emu 1820 och en studio prodject b1 ?

kommer dessa att fÄ fram ett bra ljud. Vill ha ett ganska "proffsigt" ljud som möjligt. Ere nÄgon som kanske har en inspelning med nÄgon av dem sÄ man kan höra hur dom lÄter? behöver jag nÄgot mer ? eller kanske nÄgot annat för awtt fÄ ett Ànu bÀttre resultat ? jag har en hembyggd data med 3.0 Intel petium D och 2 Gb ram ! rÀcker det ? tack pÄ för hand

Victor

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Halvgardering? 😏

Som sagt, E-mu Àr bra.

Postat

Jag behöver 2 mic in och 2 tele in. och jag lÀste att den hade sÄ d dög för mig.

vad har den för för o nackdelar ??? finns det en test man kan lÀsa i ett tidigare nr av studio ??

Är studio Prodjects b1 bra ? behöver en duglig allt-i-allo mic ! ? behöver man en preamp oxĂ„ ??

Postat (redigerat)

BĂ€sta "allt i ett micken" Ă€r ju fortfarande helt klart Shure SM58. 🙂

EMU 1820 Ă€r vĂ€l ett bra kort. 🙂

Jag hade investerat i en mixer framför en preamp för att fĂ„ direct monitoring och för att kunna "samla" alla inputs pĂ„ ett stĂ€lle innan du kör in det i ljudkortet. 🙂

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

B1 Ă€r en bra allt-i-allo-mic - Ă„tminstone till inspelning. Om det Ă€r live, sĂ„ skulle jag satsa pĂ„ Shure Beta58... 😄

Mixer eller inte - det Ă€r frĂ„gan... 😎

Jag kör numera utan mixer, eftersom det helt enkelt inte behövs. Om man ska spela in pĂ„ separata spĂ„r, sĂ„ fĂ„r man ju anvĂ€nda direktutgĂ„ngarna pĂ„ mixern och gĂ„ dĂ€rifrĂ„n till ett ljudkort med flera ingĂ„ngar. Det enda man har nytta av en mixer till i en liten hemstudio, Ă€r om man vill sköta monitorlyssningen i den och vill kunna lyssna helt utan latency nĂ€r man spelar in - men allt fler ljudkort har en bra intern mixer - sĂ„ Ă€ven dĂ€r blir den externa mixern oftast överflödig, men köps Ă€ndĂ„ av gammal vana för att man "ska" ha en mixer... 🙂

Postat
😆 Som sagt Emu Ă€r inte bra....

Argument till ditt utalande för jag sjÀlv inte haft nÄgot problem.

Postat

E-mu Ă€r utan konkurrens bĂ€st vad det gĂ€ller ljudkvalitet per krona, dock Ă€r det ju inte 100% sĂ€kert att kortet Ă€r felfritt... om man sĂ€ger sĂ„ 😆!

Postat

okej men om vi sÀger Emu 1820 Vs. presonus firebox vad e bÀst ? sÄg att jag kunde minska kostnaden för ljudkortet. men bara om det Àr lika bra och om man fÄr samma kvalete pÄ ljud.?

Elof (oregistrerad)
Postat
okej men om vi sÀger Emu 1820 Vs. presonus firebox vad e bÀst ? sÄg att jag kunde minska kostnaden för ljudkortet. men bara om det Àr lika bra och om man fÄr samma kvalete pÄ ljud.?

Om det ÀndÄ handlar om billiga ljudkort sÄ koncentrera dig pÄ funktioner som du behöver istÀllet för att försöka luska fram vilken AD/DA som lÄter bÀst.

Du kommer med största sannolikhet inte höra nÄgon skillnad pÄ varken AD/DA eller preamp om det Àr det första "riktiga" ljudkort du kommer inhandla.

BĂ„de Presonus och EMU gör schyssta grejjer som du kommer bli nöjd med tror jag. 😉

Postat

Precis, har sjÀlv spelat in med Presonus, E-mu, M-Audio, MBox, Mackie, o.s.v. och alla kort i samma prisklass Àr i stort sett samma,

jag tÀnkte mest pÄ E-mu 1212m som för tillfÀllet Àr oslagbart sett till priset.

Postat (redigerat)
jag har tÀnkt mig att köpa en liten "ministudio" till datan hemma.

Data= information Dator= komponenter tillsammans

Redigerat av Get_On
Postat

Om det ÀndÄ handlar om billiga ljudkort sÄ koncentrera dig pÄ funktioner som du behöver istÀllet för att försöka luska fram vilken AD/DA som lÄter bÀst.

Du kommer med största sannolikhet inte höra nÄgon skillnad pÄ varken AD/DA eller preamp om det Àr det första "riktiga" ljudkort du kommer inhandla.

BĂ„de Presonus och EMU gör schyssta grejjer som du kommer bli nöjd med tror jag. 😆

ok sÄ d spelar ingen roll villket jag köper ? presonus firebox e iallfall nÄgra hundralappar billigare. ere klokt o köra pÄ presonus fire box och Studio Prodject B1? spelar d nÄgon roll vad man har för en sladd mellan micken och Ljudkortet ?

Postat

Jag hade i alla fall köpt Emu 1820 och en studio prodject b1, plus att du fÄr vÀldigt mycket programvara med pÄ köpet. och Äproffisgt öjud... ja om man uttrycker det sÄ sÄ kommer du vÀl sannolikt fÄ det.. sÄ vida man kan spela in "rÀtt"

Postat (redigerat)

1820m Àr Àn bÀttre! Om du inte behöver mer Àn 2 in, 2 ut sÄ Àr 1212m betydligt billigare. GÄr dessutom att uppgradera till 1820m i efterhand.

Redigerat av Hans
Postat

SprĂ„k = medel för att kommunicera, stĂ€ndigt i förĂ€ndring. 😆

Du kan absolut fÄ till ett ljud som lÄter proffsigt med ett 1820 och en B1. Har sjÀlv anvÀnt bÄda tvÄ i ett Är nu och jag Àr helnöjd. Mixer skulle jag skippat, om du Àr nybörjare pÄ omrÄdet kan jag dock rekommendera att du lÄnar en eller ber nÄgon kunnig att visa dig hur en mixer fungerar, bara sÄ att du lÀr dig principerna, men i inspelningssammanhang Àr den, som flera sagt, ganska onödig.

Postat

SprĂ„k = medel för att kommunicera, stĂ€ndigt i förĂ€ndring. 😳

Jo, det var sĂ„ att jag skrev att jag skulle köpa en ny data pĂ„ Sweclockers, och frĂ„gade om tips.. dĂ„ fick jag ju 1000 medlamar pĂ„ mig att det hette dator 😆 sĂ„ trĂ„den började handla om det, fast dt var ju riktiga datornördar. sĂ„ dĂ€r fick jag lĂ€ra mig.. Skriv aldrig data nĂ€r du menar dator.. var till och med tvungen att starta en ny trĂ„d om det 😳

Kanske inte rikgit 1000 personer, men...

Postat

ok tack sĂ„ mycket dĂ„ vet jag vad jad köper. 🙂

en sak till., jag tittade lite nÀrmre pÄ min datorsa moderbrÀda och sÄg att jag kanske inte har en firewire. hur löser jag detta ?? köper ett Pci-e ?? HjÀlp !

Postat
ok tack sĂ„ mycket dĂ„ vet jag vad jad köper. 😆

en sak till., jag tittade lite nÀrmre pÄ min datorsa moderbrÀda och sÄg att jag kanske inte har en firewire. hur löser jag detta ?? köper ett Pci-e ?? HjÀlp !

PCI-express-kort vet jag inte ens om det finns Àn, men vanliga PCI finns det gott om, och de Àr att föredra om du inte planerar att flytta runt ditt ljudkort mellan olika datorer. Annars kanske du har nÄn usb 2.0-port? De funkar lika bra som firewire.

Postat

Min erfarenhet med Emu-kort Ă€r att de verkar ha lĂ€tt att hamna i konflikt med annan hĂ„rdvara. Hade problem med mitt grafikkort och Emu 0404, men det verkar ha pĂ„ nĂ„got magiskt sĂ€tt ha löst sig nu. 😳

Har dock fortfarande problem med att fĂ„ Quicktime att fungera. Ingen större förlust, men dock jobbigt dĂ„ Firefox vĂ€ljer att öppna alla mp3-filer hĂ€r pĂ„ forumet med QT-pluginen sĂ„ det blir jobbigt att lyssna pĂ„ demos hĂ€r pĂ„ forumet. 😄

Postat

okej tack sĂ„ mycket 😆 jag har inte sĂ€tt nĂ„got PCI express kort för firewire men jag letar. tror du att d funkar med PCI pĂ„ PCI Express?

Grafik kortet jag har Àr asus geforce 4 7800 LE eller nÄgot . funderar pÄ o sÀlja det kostade sjukt för mycket pengar !!! kan d bli trubbel mellan ljudkortet och mitt grafik kort ? tack

Postat
okej tack sÄ mycket :rolleyes: jag har inte sÀtt nÄgot PCI express kort för firewire men jag letar. tror du att d funkar med PCI pÄ PCI Express?

Grafik kortet jag har Àr asus geforce 4 7800 LE eller nÄgot . funderar pÄ o sÀlja det kostade sjukt för mycket pengar !!! kan d bli trubbel mellan ljudkortet och mitt grafik kort ? tack

Du kan inte ha bĂ„de firewire och pci, ett pci-kort stoppar du ju in i datorn, som ett grafikkort ungefĂ€r, och ett firewire-kort har du utanför datorn och sen en sladd till datorns firewire-port. Dock finns det pci-kort med firewire-anslutning, men det Ă€r inte samma sak. 😆 SĂ„ du kan sluta leta efter ett pci/firewire-kort.

Tror inte att man kan stoppa ett pci-kort i ett pci-express-"hÄl" (hjÀrnslÀpp, kommer inte pÄ vad det heter).

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
"hÄl"

Slot.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.