Jump to content
Annons

Högglans - ett problem

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Står i valet och kvalet mellan två likadana exemplar av högglanslackade guror, som affären tog in för att jag skulle testa och prova vilken av dem jag vill köpa.

Jag stämde dem med en batteridriven stämapparat.

Exemplar 1 var lättstämd och fin, men hade en klart märkbar lång lång (15 cm) vågrät, något böjd repa i högglansen på fronten. Säljaren tyckte det var märkligt. I övrigt några repor i högglanslacken på baksidan där hals och kropp möts.

Exemplar 2 var mycket svårstämd beträffande d-strängen. Det gick nästan inte. Den gick över i g så fort den skulle lägga sig. På baksidan var det en liten buckla i träet, inte särskilt djup, men klart synlig. Inte en repa i högglanslacken i övrigt. Dock en del oförklarliga ljusgröna (!) färgrester. Kan ha varit limrester? Bl.a. på huvudet. Det såg ut som om träet hade ärgat om ni förstår vad jag menar...

Vilket ex hade ni valt? Priset hade vi redan kommit överens om innan ordern. Det var schysst fördelaktigt, men berodde på en fadäs med en tidigare order på en annan produkt, som tog 13 veckor istället för 1.5 vecka... Det är bara dom som har det märket och den gitarren, vad jag vet. Både repan och bucklan är tydliga, men inget en normalfuntad ser direkt, utan kanske först vid tredje anblicken om de känner på gitarren själva och testar. Brorsan å andra sidan, Mr. Falköga, skulle märka minst 4 fel till som jag ännu inte sett själv. 😄

Vilken hade ni valt? Högglans är snyggt ett tag, men jädrans kortlivat...

Det är en bra butik med schysst personal och de kan inte hjälpa det inträffade, jag såg när de packade upp de nyinkomna. Undrar var det skett? I fabriken i ursprungslandet, vid eventuell ompackning hos grossist? Jag handlar gärna av butiken igen.

En sömnlös natt - Imon ska jag ha bestämt mig var överenskommelsen.

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

...förresten...finns det någon lämplig putsduk för instrument, eller polish? Kan det finnas nåt polish som "tar bort" repor på högglanslackat trä? Jag hade det en gång till mitt parkettgolv i en tidigare lägenhet och viiiscchhh... så var alla gamla repor borta på golvet. Jag förstod aldrig var de tog vägen. Johnson hette medlet, men just det medlet vågar jag inte ta på något instrument.

😉

Postat

Om du bara ska hänga upp den på väggen är det ju bäst med alt. 2.

Om du ska använda den till något så exotiskt som att spela på den är ju valet givet.

/M

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

I affären sa de att Exemplar 2 behövde mer tid på sig, och den packades upp där. Exemplar 1 hade åkt upp ur sin kartong tre timmar innan och hunnit acklimatisera sig. Ex 1 hade de dessutom stämt för hand någotsånär sa de, men jag fick ändå stämma upp den en bit. Kartongen låg bredvid den. Nya prylar i vilket fall, inkommna idag.

Behöver gitarrer olika tid på att acklimatisera sig? Luftfuktighet 58 % idag.

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.