Jump to content
Annons

Nybörjarfrågor / Bygga studio

Recommended Posts

DexiL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag och en polare ska öppna en liten hobbystudio. Det enda vi har i dagsläget är mixern, en Yamaha 01v som är expanderad med ett optiskt 8/8 adat-kort. Resten kommer att köpas inom kort, men jag vill bara vara säker på vad den optimala lösningen är och liknande. Vi måste ha möjlighet att spela in ett trumset och några slaskinstrument och senare spela om instrumenten när trummorna finns där.

Vi kommer att använda Cubase för att spela in med och är nu därför aningen fundersam över hur allting ska kopplas och liknande. Några av förslagen jag har kommit fram till, dock vet jag ej hur bra det funkar i praktiken:

1. Köpa ett digitalt ljudkort, t.ex. RME Hammerfall hdsp 9632, och använda oss av utgångarna från adat-kortet. Jag gissar på att instrumenten går in i mixern, skickas till ljuskortet via optiska kabeln, in i datorn och spelas in, sen tillbaka via en till optisk kabel och ut till monitorerna. Eller är jag helt ut och cyklar?

Och behöver man någon form av wordclock för detta (har läst lite som hastigast om wordclocks, och vad jag har fattat det som så synkar de alla inspelningar i t.ex. 44.1 kHz) ? Nackdelen med detta är att vi enbart får 8 kanalar in.

2. Köpa ett (eller två) analogt kort, t.ex. M-Audio Delta 1010. Instrumenten går in i ljudkortet, spelas in, skickas vidare till mixern och ut till monitorerna. Mixningen sker mixerbordet, och när man är nöjd så skickar man allt vidare för slutinspelningen. Är detta ens möjligt eller bra att göra?

Fördelen med detta är att vi kan använda oss av upp till 16 kanaler samtidigt vilket är mer lockande eftersom trumsetet är ganska stort.

Instrumenten som ska in är följande: Trummor, en eller två gitarrer, synth, bas, en eller två sång. Planen var att göra först en grundinspelning, behålla trummorna och sedan lägga om instrumenten igen.

Det finns säkert mer förslag och har ni något så kom gärna med dem. 😄 Är som sagt nybörjare på detta, har aldrig kopplat saker i en studio, bara spelat in.

Tack på förhand 😛

Redigerat av DexiL
Annons
Postat
1. Köpa ett digitalt ljudkort, t.ex. RME Hammerfall hdsp 9632, och använda oss av utgångarna från adat-kortet. Jag gissar på att instrumenten går in i mixern, skickas till ljuskortet via optiska kabeln, in i datorn och spelas in, sen tillbaka via en till optisk kabel och ut till monitorerna. Eller är jag helt ut och cyklar?

Och behöver man någon form av wordclock för detta (har läst lite som hastigast om wordclocks, och vad jag har fattat det som så synkar de alla inspelningar i t.ex. 44.1 kHz) ? Nackdelen med detta är att vi enbart får 8 kanalar in.

Jag körde med ett digitalbord tidigare (Behringer DDX3216), kopplat till mitt gamla Hammerfall9652. DDX3216 med ADAT-option har 16 kanaler I/O på Lightpipe, så där hade jag fler kanaler tillgängliga redan från början - men jag kompletterade dessutom med en extern A/D-D/A-omvandlare (RME ADI-8 Pro), så hade jag tillgång till 24 samtidiga kanaler. För att fylla upp ljudkortet ordentligt, så körde jag en 2-kanalig micpreamp+A/D (RME ADI-96 Pro) in på S/Pdif - och en Benchmark DAC1 från S/Pdif ut på ljudkortet, för att få perfekt lyssning. 😎

Det funkade kalasbra, men antalet analoga I/O var egentligen mycket fler än jag behövde och mixern använde jag till slut nästan bara för monitorlyssning, så jag gjorde om planeringen och kör numera utan mixer...

Häpp! Kom nog från ämnet lite - men ändå. 😄

Vad jag ville komma fram till, är att alla dessa saker körde jag enbart synkat med klockan i de optiska kablarna. Eftersom jag läste i flera forum, hur otroligt viktigt det skulle vara att köra med Wordclock eftersom man annars skulle tappa diskant och allt vad det nu stod, så var jag självklart tvungen att testa det också.

Det blev absolut ingen skillnad!

Om ni behöver många kanaler, så kan ni exempelvis köra med mixerns 8 - och lägga till en Creamware A-16, som ger 16 A/D-D/A i en och samma burk. Då har ni tillgång till totalt 24 kanaler samtidigt. Behövs det preamps till det, så kan jag rekommendera Line Audio Design OMP, som är väldigt bra för en förvånansvärt liten prislapp. 😄

Alternativt så finns det micpreamps som har A/D-omvandlare inbyggda.

2. Köpa ett (eller två) analogt kort, t.ex. M-Audio Delta 1010. Instrumenten går in i ljudkortet, spelas in, skickas vidare till mixern och ut till monitorerna. Mixningen sker mixerbordet, och när man är nöjd så skickar man allt vidare för slutinspelningen. Är detta ens möjligt eller bra att göra?

Fördelen med detta är att vi kan använda oss av upp till 16 kanaler samtidigt vilket är mer lockande eftersom trumsetet är ganska stort.

Det kan också vara ett alternativ, men inte i samma klass som RME-kortet... 😛

DexiL (oregistrerad)
Postat

Jag körde med ett digitalbord tidigare (Behringer DDX3216), kopplat till mitt gamla Hammerfall9652. DDX3216 med ADAT-option har 16 kanaler I/O på Lightpipe, så där hade jag fler kanaler tillgängliga redan från början - men jag kompletterade dessutom med en extern A/D-D/A-omvandlare (RME ADI-8 Pro), så hade jag tillgång till 24 samtidiga kanaler. För att fylla upp ljudkortet ordentligt, så körde jag en 2-kanalig micpreamp+A/D (RME ADI-96 Pro) in på S/Pdif - och en Benchmark DAC1 från S/Pdif ut på ljudkortet, för att få perfekt lyssning. 🙂

Det funkade kalasbra, men antalet analoga I/O var egentligen mycket fler än jag behövde och mixern använde jag till slut nästan bara för monitorlyssning, så jag gjorde om planeringen och kör numera utan mixer...

Häpp! Kom nog från ämnet lite - men ändå. 😏

Vad jag ville komma fram till, är att alla dessa saker körde jag enbart synkat med klockan i de optiska kablarna. Eftersom jag läste i flera forum, hur otroligt viktigt det skulle vara att köra med Wordclock eftersom man annars skulle tappa diskant och allt vad det nu stod, så var jag självklart tvungen att testa det också.

Det blev absolut ingen skillnad!

Om ni behöver många kanaler, så kan ni exempelvis köra med mixerns 8 - och lägga till en Creamware A-16, som ger 16 A/D-D/A i en och samma burk. Då har ni tillgång till totalt 24 kanaler samtidigt. Behövs det preamps till det, så kan jag rekommendera Line Audio Design OMP, som är väldigt bra för en förvånansvärt liten prislapp. 🙂

Alternativt så finns det micpreamps som har A/D-omvandlare inbyggda.

Det kan också vara ett alternativ, men inte i samma klass som RME-kortet... 😛

Tackar för svaret 🙂 Nackdelen med att köra med första lösningen är nog att det skjuter i pris ganska ordentligt. Kollade upp lite snabbt vad en Creamware A-16 gick på, och det blir inte en billig lösning, även om det vore ganska trevligt.

Vi vill försöka komma undan relativt billigt i början iaf, men ev så kan man ju komplettera studion i efterhand.

Tack igen för svaret!

Postat

Jag kan ju också tillägga att jag hade mitt Hammerfall9652 i ca 8 år innan jag bytte upp mig till ett HDSP9652 för några månader sedan. Eftersom jag körde med mixer, så kände jag aldrig något behov av att byta ut det. En klar fördel är att man kan lägga till externa omvandlare efter smak eller plånbok.

Det finns ju förstås billigare omvandlare också, exempelvis Alesis AI3 och AI4 - och så har också SM Pro Audio och Behringer omvandlare i trevliga prislägen.

Letar man upp begagnat, så kommer man förstås undan ännu billigare. 😎

DexiL (oregistrerad)
Postat
Jag kan ju också tillägga att jag hade mitt Hammerfall9652 i ca 8 år innan jag bytte upp mig till ett HDSP9652 för några månader sedan. Eftersom jag körde med mixer, så kände jag aldrig något behov av att byta ut det. En klar fördel är att man kan lägga till externa omvandlare efter smak eller plånbok.

Det finns ju förstås billigare omvandlare också, exempelvis Alesis AI3 och AI4 - och så har också SM Pro Audio och Behringer omvandlare i trevliga prislägen.

Letar man upp begagnat, så kommer man förstås undan ännu billigare. 🙁

Ska kolla upp dem där och kolla om jag kan kommer över något begagnat som är värt att kolla upp. 😱 Vi måste först kolla hur mycket pengar vi har att röra oss med.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.