Jump to content
Annons

Var hittar jag bästa drivrutinerna?


henkebarn

Recommended Posts

Tyvärr sitter jag på ett Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS, som inte är direkt kul men som sägs kunna komma ner i helt okej latencynivåer med rätt asiodrivrutiner.

Har sökt, men ej hittat några asiodrivrutiner! Söker jag fel? Fattar jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
De bästa drivrutinerna till ditt ljudkort hittar du sannolikt här:

http://www.creative.com

/Majken

Just det - Audigy finns det ju ASIO-drivers till... tänkte inte på det... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara fråga vad som är "okej" tider för latency enligt dig ?

Jag har ett 2ZS i min hem PC och det stompar på ganska bra, både vad gällande användande av pluggar och i mina ögon okej latency både vad det gäller sång och mjukvarusyntar. 5-7 millisekunder är väl inget som stör direkt ?

Jag skulle nog hellre använda KX drivrutiner än de tidigare nämnda. De brukar vara stabila och funka bra på soundblasterkort. www.kxproject.com

OM du nu behöver byta drivisar... Vill gärna höra fortsättningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns ASIO-drivers som tillhör kortet, så är det alltid bäst att köra med dem. Asio4all och KX är till för sådana kort där det saknas riktiga ASIO-drivers...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

kX var kung den tiden jag lekte med blastern. Det var en och annan timme man satte och lekte med blasterns DSP-chip då... Söker man bara ASIO-grejer, ta vad fan du vill, vill du ha lite extra till med routingmöjligheter och skojigheter, ta kX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst är ljudkortets egna drivrutiner. Kx kan vara en lösning om du har väldigt specifika krav på hur du vill koppla signalerna internt i kortet. ASIO4All bör man undvika helt och hållet med ljudkort som har ASIO-drivrutiner.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

ASIO4All bör man undvika helt och hållet med ljudkort som har ASIO-drivrutiner.

/Majken

Hmm.. Ja har dom redan en ASIO-drivare så självklart.. Då är det ingen tvekan.. men hur menar du annars Majken??? Jag finner Asio4all riktigt stabil annars.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade inte heller Asio4all utan körde på Kx. Kx ger mer möjligheter att routa osv. Sedan tyckte jag att den hanterade Asio bättre.

Trots detta borde du nog satsa på ett "riktigt" musikljudkort istället. Jag böt till ett Juli@ kort och fick ett mycket renare ljud. Vet inte varför med Audigy kortet jag använde (och det som sitter på grabbens dator) brusar så in i "#¤#¤"!"# när man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man routar bryr jag mig inte om. Jag vill ha så låg latency som möjligt bara. Jag provade Asio4All efter tipset (innan alla ni andra svarade med kX) och det fick ju ner latencyn rejält. Ligger på 5-6ms ungefär och det är helt okej. Jag skulle vilja ha ner det ytterligare, men jag kan leva med det.

Problemet med Creative är att man måste betala för att få hem drivrutinerna på skiva, verkar det som. Och ASIOn i Audigy 2 ZS får inte ner latencyn under 40ms verkar det som.

Däremot tycker jag inte att det pallar med alls mycket arbete. Kör jag Guitar Rig på 4 olika spår, Groove Agent, lite M-tron och sånt så tycker Mr. Audigy att det är jobbigt att spela upp allt utan knaster, hack osv.

Jävla budgetskit. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland stämmer tyvärr inte uttrycket "bang for the buck".

antingen slantar man upp och får "bang".

eller så snålar man.. och får inte ett skit för "the buck".

jag är absolut ingen status-pryl-ivrare men jag har lärt mig den hårda (läs: dyra) vägen att riktigt bra grejor kostar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag inte att det pallar med alls mycket arbete. Kör jag Guitar Rig på 4 olika spår, Groove Agent, lite M-tron och sånt så tycker Mr. Audigy att det är jobbigt att spela upp allt utan knaster, hack osv.

Jävla budgetskit.  :rolleyes:

Det där kan ju mycket väl vara processorn som säger stopp. Finns egentligen ingen anledning att ha superlåg latency när man mixar (jag antar att du inte spelar in med alla dessa pluggar aktiverade..?). Det är bara onödigt ansträngande för processorn. Hoppa upp några pinnhål i latency så lär det bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot tycker jag inte att det pallar med alls mycket arbete. Kör jag Guitar Rig på 4 olika spår, Groove Agent, lite M-tron och sånt så tycker Mr. Audigy att det är jobbigt att spela upp allt utan knaster, hack osv.

Jävla budgetskit.  :rolleyes:

Det där kan ju mycket väl vara processorn som säger stopp. Finns egentligen ingen anledning att ha superlåg latency när man mixar (jag antar att du inte spelar in med alla dessa pluggar aktiverade..?). Det är bara onödigt ansträngande för processorn. Hoppa upp några pinnhål i latency så lär det bli bättre.

Jo jag spelar in med de pluggarna aktiverade. Jag vill höra hur gitarren låter när jag spelar in den.

Processorn är det inget större fel på, en intel pentium 4 på 3,6ghz. Dessutom, även när jag haft latency på 50ms har det hackat.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Creative drivrutinerna ska ge stöd för latency ned till 2ms.

Vad gäller processorbelastningen så styrs den av latencyn. Lägre latency, högre processorbelastning.

Spelar du verkligen in med Guitarrig på fyra spår, Mtron och Groove Agent samtidigt? Är det kanske inte så att du kan frysa syntarna och spela in gitarren med enbart en Gutiarrig igång? Sedan om du vill göra pålägg mitt i mixen så kan du bounce'a ned en stereomix och spela in på.

Du bör alltid spela in med så låg processorbelastning som möjligt för att slippa proböem med knaster och digitala hack. Och du bör alltid sedan höja latencyn när du mixar för att kunna belasta processorn fullt ut.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag behöver inte ha M-Tron, B4, Moogen eller Groove Agent igång när jag spelar in gitarr. Brukar bara köra med click och ha GuitarRig igång för det spåret jag spelar in på.

Men när jag spelar in vill jag höra det jag spelar, med effekter på, utan någon fördröjning.

När jag mixar vill jag undkomma hack, knaster osv.

Jag har mekat med inställningarna och utan Asio4All kommer jag inte ner under 22ms på mitt Audigy 2 ZS. Har letat efter Creatives egna ASIOdrivers, men hittar bara beställningsvara från Creative som kostar en massa pengar.

Får väl prova kx? Eller? CoreAudio funkar inte till Soundblasters va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bara köra med click och ha GuitarRig igång för det spåret jag spelar in på.

Men när jag spelar in vill jag höra det jag spelar, med effekter på, utan någon fördröjning.

När jag mixar vill jag undkomma hack, knaster osv.

Spela in MED effekter i lyssningen och utan fördröjning, är helt omöjligt oavsett vilka drivrutiner du använder. Med ASIO-drivers som är gjorda för kortet, så bör du dock kunna komma under 10ms, vilket de flesta tycker fungerar utan problem.

Vid mix, när du har allting igång, så behöver du troligen gå upp på högre latency om du ska slippa knaster och klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Rätta mig om jag har fel (är inte så hajj på det här) men är det inte även så att ju högre samplinshastighet (Samplerate) påverkar? Om jag kör med 96000 får jag ner min latency mer än om jag kör på 44100.

I teorin kanske men eftersom processorbelastningen blir högre då så kan du bli tvungen att höja latencyn för att datorn ska hänga med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...