Jump to content
Annons

Orkestertest


Recommended Posts

LÅTNAMN: Orkesterskit

ARTIST/GRUPP: Robin Mattsson

GENRE: Orkestermusik 😳

LÅTLÄNGD: 3:13

KOMPOSITÖR: Robin

PRODUCENT: Robin

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 2,94 mb

STATUS: Ljudtest

Gjorde en liten orkesterlåt idag, men jag får det verkligen inte att låta bra.

Är det någon här som kan höra vad det är som är "fel" egentligen? 😛

Jag är värdelös på mixning osv så lite tips skulle inte skada. 😳

Orkesterskit.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du använder bra stråksamplingar som grundljud tycker jag (EWQLSO..?). så där är det inget fel. felet ligger väl egentligen mest i att det låter som om du spelar stråkarna på synth. attackerna och releaserna är väldigt onaturliga om det skall likna en riktig stråkorkester. egentligen måste man pilla med varje stämma för sig och använda sig mycket av volymkurvor etc för att få till ett naturligt orkestersound. många stråkbibliotek har ju också olika sorters varianter på spelsätt på stråkar och blås. de kan man också jobba en hel del med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är inklickat.. 😆

Stråkarna heter "Super Orchestra" lol.. 😳

Jag måste kanske lära mig att använda fade in och fade out för att få det att låta lite bättre osv..?

Tack för att du lyssnade på den! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste kanske lära mig att använda fade in och fade out för att få det att låta lite bättre osv..?

Nja, snarare tvärtom. Jag håller med godhead. Om du är ute efter att det ska låta verklighetstroger, så tycker jag det är dels lite konstiga attacker och releaser, alltså det låter som det instrumentet som du har valt att spela med gör fade-in och fade-out på varje ton. Och det låter inte verklighetstroget.

Nummer två är att tänka på varje stämma för sig. Som det känns nu så känns det som att eftersom antalet toner i ackordet varierar efter hand, så skulle det vara i verkligheten att vissa violinister hoppar in och spelar vissa toner här och vissa där. Jag tror det skulle låta mer verklighetstroget om man höll sig till ett visst antal toner hela tiden i en fras.

Några tips som jag hoppas funkar 😆

Men som sagt, det låter inte alls dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara gjort på en dag låter det alldeles förträffligt bra! Du har lagt grunden. Vill man sen få det att låta så naturtroget akustisk som möjligt tar man varje enskilt spår spelar det om och om igen (ej klicka fram utan spela på anslagskänsliga tangenter samt använda sej av volymhjulet) tills det låter naturligt. Ett ljud som består av stråkmatta kompletterar du på separata kanaler med andra stråkljud som bara innehåller några enstaka fioler. Dessa spelar du in separat så att dom spelar samma sak som stråkmattan men ändå inte exakt lika vad gäller anslag och anslagskänslighet. Dessutom kvantisera inte, blir det otajt flytta tonerna för hand. Är allt kvantiserat låter det syntigt. Sen får man ha ett jäkla tålamod, ju större desto bättre blir resultatet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, snarare tvärtom. Jag håller med godhead. Om du är ute efter att det ska låta verklighetstroger, så tycker jag det är dels lite konstiga attacker och releaser, alltså det låter som det instrumentet som du har valt att spela med gör fade-in och fade-out på varje ton. Och det låter inte verklighetstroget.

Exakt, bättre att ha ganska hård attack och release och sen mjuka upp det med reverb och delay. Ett annat problem som du har är dock körerna, de är jättesvåra att få naturliga tyvärr!

Fin låt förövrigt. Gillar den lite "mystiska" delen en bit efter mitten. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nummer två är att tänka på varje stämma för sig. Som det känns nu så känns det som att eftersom antalet toner i ackordet varierar efter hand, så skulle det vara i verkligheten att vissa violinister hoppar in och spelar vissa toner här och vissa där. Jag tror det skulle låta mer verklighetstroget om man höll sig till ett visst antal toner hela tiden i en fras.

Haha. 🙂 Det där kan ju vara värt att tänka på! Tack för tipset!

Kul att du gillade låten annars! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

. Ett annat problem som du har är dock körerna, de är jättesvåra att få naturliga tyvärr!

Japp... Det är verkligen jättesvårt, tyvärr. 🙂

Man skulle haft ett sånt där bra program där man till och med kan skriva in vad körerna skall sjunga! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

några tips, från en som inte gör denna typ av musik alls i och för sig:

1: attackerna på stråkar är ofta ganska långa....så ofta måste tonerna(klossarna) börja tidigare. Om du ska få det att låta bra med rytmiska inslag, såsom timpanis, så måste stråkarna börja litelite tidigare än själva timpanislaget, för att det skall låta riktigt tajt....

2: låt gärna tonerna på stråkarna flyta in i varandra litegranna....dvs, om ton "2" ersätter ton "1", så skall ton "1" ligga kvar lite efter det att ton "2" börjat....så att dom flyte rin i varandra. Då blir man av med den där onaturliga lilla pausen som lätt blir om man tex spelar stråkar bara med klaviaturet, som om det vore piano man spelade....

3: lägg gärna en hel del reverb på stråkarna....kanske prova ett "hall" reverb....typ, 2-3sek kanske....och skala av lite på toppen av reverbet(eq), så att det inte blir föör tydligt....bara så att det ger lite, storhetskänsla liksom....

4: vill man få det lite maffigt kan man också prova automatisera ett delay, så att man dra på lite delat på slutet av långa toner på stråkarna, så att det breddas upp och lever kvar lite mystiskt.....det låter ju i och för inte så naturligt, men kan bli maffigt....

som sagt, råd från en som inte gör sån musik....men testa och se om du blir mer nöjd.... 😳)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste en recension om det, den verkar fett nice ! någon som har gått och köpt sig den än eller? 😎

Skulle gärna köpa det och lägga ut en genomförlig recension om någon betalar de tusen dollars det kostar! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kan bli riktigt bra! 😎

Men för att vara orkester så behöver du mer kraft. Lek med release och attack mycket, och snåla inte med instrument. Blås, cello, harpa, flöjt, ös på bara! Och mer bas! Baas!

Kör på, jag håller tummarna! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är nog bara att skriva ut det på noter och skicka partituret till en orkester. Tror inte det går att få det hela vägen med syntar hur mycket man än skruvar. Då får man nog skriva noterna först och ha tillgång till en jäkla bra syntmodul som kan tolka dom till 100% och lite till. Men det är inget fel på det här jag njuter allt minsann, den va lite iofs. kort men man hinner nog inte mera på en dag. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste en recension om det, den verkar fett nice ! någon som har gått och köpt sig den än eller? :rolleyes:

Jag har provat två av de programmen....kommer inte ihåg va det hette, men rösterna heter Lola och Leon iaf.....det känns som att man måste ha doktorerat i musikvetenskap för att kunna få det att låta bra, så don't ever bother om du e "lite halvt haj på musik"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste en recension om det, den verkar fett nice ! någon som har gått och köpt sig den än eller?  😄

Jag har provat två av de programmen....kommer inte ihåg va det hette, men rösterna heter Lola och Leon iaf.....det känns som att man måste ha doktorerat i musikvetenskap för att kunna få det att låta bra, så don't ever bother om du e "lite halvt haj på musik"

Jag köpte programmet du nämner när det var nytt, Vocaloid heter det. Men efter många timmars jobb att få ut nån vettig sång ur det gav jag upp. Det var alltför många parametrar ställa in på varje stavelse i sången vilket gjorde att det tar för lång tid att jobba med och det låter ändå inte naturligt. Att sitta en hel timme med första orden i en versrad och pröva sej fram hur det ska låta och ändå inte komma nån vart gör att man ger upp. Tänk dej att skruva på 10 rattar på en synth för att få ett bra ljud att spela med. När du till slut blivit nöjd ska du då skruva fram hur nästa ton i låten ska låta...

Link to comment
Dela på andra sajter

En jämförelse som alltid görs antar jag, det låter som filmmusik. För ett par år sedan pysslade jag med filmmusik så jag är svag för genren. Alltså, jag gillar det här.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det låter helt okej! Visst, man kan ju höra att det inte är en rktig orkester, men va fan. Låter lite som ett intro till någon dödsmetallskiva eller nåt. Bara väntar på att helvetet ska braka lös 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...