Jump to content
Annons

Bygga portabelt sångbås


Zyan

Recommended Posts

Jag har lite missljud när jag spelar in, eller det är inte bara rösten jag hör utan man hör rummet.

Normalt brukar jag säga åt de som sjunger att trycka nästan näsan mot nedre delen av micken och låta luftpuffen gå under. Då blir det nära, inte puffar och lite av rummet hörs.

Spelar in i mitt sovrum, intill vardagsrummet där jag har studiodatorn så brummet inte kommer med. Där är det främst hårda väggar som är synliga, en garderob och en säng. Sen är rummet tomt så lite eko är det .

Funderar på enkla åtgärder att justera detta, någon sa att slänga ett duntäcke över sig, men det lär ju komma på micken och stå å hålla i ett sånt tappar man ju fokus på sången.

Ska skaffa ett puffskydd, spela in på längre avstånd men rummet kommer höras desto mer. Har ingen möjlighet att bygga bås...så tacksam för små enkla tips.

So long

Zyan

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta ett gammalt lakan och sätt det runt om som ett draperi i en cirkel. Fast ha det öppet typ 50 cm vid micken och sen så ställer sig sångaren inne i det lilla "rummet" Då får du bort rätt mycket av rumsklangen. Billig och kanske inte snå snyggt. Puffskydd kan du fixa till av en gammal stålgalge med ett par strumpbyxor från bruden. 🙂

Tillägg: Alltså, sätt tyget i taket med krokar och häng det i en cirkel.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har en hel vägg bokhylla. Tror det hjälper, men vet inte säkert eftersom jag alltid haft en hel vägg bokhylla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma problem i mitt "musikrum" som har betongtak, jag tog två badlakan och knölade fast i lysrörsarmaturen, så att jag fick ett hörn där jag ställde mig.

Stod väldigt nära micken, men sjöng så att puffljuden gick över själva micken. Om man har micken precis under underläppen så funkar det. Puffljuden hamnar då ovanför micken. Fick ett hyfsat varmt och nära sångljud tycker jag.

Lycka till!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta ett gammalt lakan och sätt det runt om som ett draperi i en cirkel. Fast ha det öppet typ 50 cm vid micken och sen så ställer sig sångaren inne i det lilla "rummet" Då får du bort rätt mycket av rumsklangen. Billig och kanske inte snå snyggt. Puffskydd kan du fixa till av en gammal stålgalge med ett par strumpbyxor från bruden. 😕

Tillägg: Alltså, sätt tyget i taket med krokar och häng det i en cirkel.

Jag gillar denna idé.

Har en krok i taket i mitt sovrum, och i den ska jag fästa en ram som i sin tur sitter ett lakan/filt/täcke i. För då är det bara att kroka av den o slänga in den i garderoben när man har en date över.

Men skulle vara kul att kunna använda den till både sång och ack gura.

Vad har ni för tankar?

Hur stor ska den vara, hur ska man micka jämfört med sångaren och väggarna, vilken tjocklek ska det vara på textilen, en öppning?, en lite enkel skiss skulle uppskattas.

Tror att detta skulle öka kvaliteten på mina ljudinspelningar. Just nu är det bara en mick mitt i sovrummet med betongväggar. Och närmickar precis vid munnen för att ha så lite gain som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bara mitt bord blir klart, är detta nästa DIY-projekt.

Jag tänker rippa designen härifrån:

RF_Pop_Up4.jpg

http://www.seelectronics.com

Materialet blir aluminiumnät, med förstärkningar. Fastsättningen blir på en mikrofonständ.

Men detta är ju preliminärt förstås!

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Troligen samma som era tyger och lakan som ni hänger upp i rummet kring mikrofonen, men bättre, portablare och effektivare?

Fan vet. Men jag tror, och det kommer man ju långt med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken jag har är njure...då måste det vara lite skydd från ena sidan..men jag vill totaldämpa runt om kring....tror inte den gör så stor skillnad att den är värd en investeringt om man inte är i en riktig och bra stuido med sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med dom flesta sångmikrofonerna som är njure är det då dessutom dämpningen bakom vokalisten som är viktig, inte framför som ju är det som R-Filter dämpar

Sen fattar jag inte vilket stativ det är som skulle orka hålla den där metallkolossen?

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Sen fattar jag inte vilket stativ det är som skulle orka hålla den där metallkolossen?

Man bygger det så att hävarmseffekten inte blir så stor, och moddar ett stativ så att man får fast "kolossen" rakt på ändan så att säga.

Men ni menar att det fortfarande skulle vara bättre att hänga en gammal teaterridå i 180 grader runt sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rolig och tillfällig lösning för att minska puffljud (Vilken jag visserligen inte själv testat) ges i Studios Inspelning Special (Detta gäller då givetvis kondensatormick om det är det du har)

Du tejpar en penna mitt framför membranet så delas den värsta riktade luftströmmen.. Har du mycket S-ljud kan du även testa att vinkla micken lite ifrån sångaren.

Funkar detta bör du kunna sjunga mitt framför och åtminstone få lite mindre av rummet...

Men, som sagt var, har inte testat själv, så det är bara ett förslag och inget jag kan bestyrka med egna erfarenheter 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara mitt bord blir klart, är detta nästa DIY-projekt.

Jag tänker rippa designen härifrån:

RF_Pop_Up4.jpg

http://www.seelectronics.com

Materialet blir aluminiumnät, med förstärkningar. Fastsättningen blir på en mikrofonständ.

Men detta är ju preliminärt förstås!

Jag är också faktiskt sugen på att bygga något liknande.

Dock har jag inga problem med sånpåläggen i studion men det ser ut att vara ett roligt bygge.

Har du funderat något över hur du skall bygga den än?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att dra min laptop iväg till stugan och spela in sång i obehindrad äng-miljö.

Att spela in utomhus är det ultimata eftersom reflektioner finns inte, så med andra ord perfekt inspelningsmiljö.

Däremot vindar o andra ljud kan kanske bli svårt att bli av med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sitter fortfarande och tänker på hur jag ska göra för att slippa rumsljud.

Just nu så kommer lite surr från datorn i rummet intill in när jag drar på gainen.

Vill bara ha ett eller två tjocka täcken i en ram, hängande från taket. Det borde väl hjälpa ganska mycket för en nybörjare? Blir som en textilrektangel som man stänger in sångaren/musikern med micken i.

För stormembranaren är ju så känslig...

Skulle detta hjälpa något? Vill främst kunna kräma på ordentligt vid inspelning av akustisk gitarr utan att ha ett brum.

Några tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att dra min laptop iväg till stugan och spela in sång i obehindrad äng-miljö.

Att spela in utomhus är det ultimata eftersom reflektioner finns inte, så med andra ord perfekt inspelningsmiljö.

Det trodde jag också men tydligen är det inte så!

Känns inte som om någon riktigt kan förklara varför men ingen anser tydligen att utomhus (utan vind och regn) är det ultimata! Det är för dämpat enligt proffsen.

Konstigt men sant!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Har funderat på att dra min laptop iväg till stugan och spela in sång i obehindrad äng-miljö.

Att spela in utomhus är det ultimata eftersom reflektioner finns inte, så med andra ord perfekt inspelningsmiljö.

Det trodde jag också men tydligen är det inte så!

Känns inte som om någon riktigt kan förklara varför men ingen tycker tydligen att utomhus (utan vind och regn) är det ultimata! Konstigt men sant!

Det låter trevligare i ett rum - åtminstone om rummet har en någorlunda snygg klang. Spelar man in utomhus, så blir ljudet torrt och man får lägga till rumsklang på konstgjord väg i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Byggde en hemmabyggd dämpare, ungf som skärmarna ni visa. Och det blev bättre. Sög upp allt utom bas, och sen så pad på bas i micken 85hz och på mixern 80hz. Så det blev mumsigt ljud för att vara hemma hos mig.

post-66-1160168947.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...