Jump to content
Annons

See me now


Recommended Posts

# LÅTNAMN: See me now

# ARTIST/GRUPP: Chrille och Jenny

# GENRE: Ballad, Countryinspirerad pop

# LÅTLÄNGD: 3.50

# KOMPOSITÖR: Chrille (Binary78)

# PRODUCENT: Chrille (Binary78)

# EV. MEDVERKANDE: Chrille och Jenny

# INSPELNINGSÅR: 2006

# FORMAT: mp3 - 192kbps

# STORLEK: 5.4 mb

# STATUS: Demo

Detta är en av mina låtar som jag spelade in för flera år sedan, men som jag nu har tagit upp igen. Blev alldeles nyligen klar med den (nån timme sen).

Tjejen som sjunger ville så gärna ha en ballad mellan mig o henne, så det var därför jag skrev den här.

Råd och tips mottages gärna :rolleyes:

Edit: sakfel

SMN.mp3

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först det snygga pianot, med den klassiska nedgången i basen. Och sen sången med den kvinnliga överstämman. WOW!

Helvetes bra!! måste jag säga. Allt enligt formuläret.

Den tradionella tonhöjningen med den obligatoriska ackordvändning innan är väl typisk, men inget man direkt man ryser åt. Men det är väl så det ska vara.

Gitarrsolot var väl inte i min smak. Alltså fel ljud på guran tycker jag.

Men annars som det ska vad gäller amerikansk dansbandsmusik.

Alltså en bra tradionell countrylåt men ingen som sticker ut i mängden. Krävs nog bättre låtskrivande för det. Soundet är också i stil med hur det ska låta. Finns säkert detaljer man kan peta i men jag håller mig till helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för kommentarerna.

Pianot är ett vsti som heter Art Vista Virtual Grand Piano. Där finns många olika, men lika snygga, pianoljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gitarrsolot var väl inte i min smak. Alltså fel ljud på guran tycker jag.

2. Alltså en bra tradionell countrylåt men ingen som sticker ut i mängden. Krävs nog bättre låtskrivande för det.

1. Kan du vara snäll att precisera?

2. Nej, jag vet, den sticker absolut inte ut ur mängden. Jag kan väl säga att jag lyssnade rätt mycket på Garth Brooks och Tim McGraw när jag skrev den här. Så det är klart...likheter finns 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnar flera gånger på sologitarren måste jag säga att det egentligen inte finns andra alternativ än att den låter som den gör, dvs att sticka igenom ("gröten") Det är bara det att gitarrsoundet inte känns så ... vanligt. Om jag hade lagt en gura skulle den ha varit mer nära. Men då hade ni måst (eller du) ha gjort om hela låtens sound.

Vet inte inte om det är svar nog. Är det du som spelar gitarren, pga reaktionen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnar flera gånger på sologitarren måste jag säga att det egentligen inte finns andra alternativ än att den låter som den gör, dvs att sticka igenom ("gröten") Det är bara det att gitarrsoundet inte känns så ... vanligt. Om jag hade lagt en gura skulle den ha varit mer nära. Men då hade ni måst (eller du) ha gjort om hela låtens sound.

Vet inte inte om det är svar nog. Är det du som spelar gitarren, pga reaktionen?

Ja det är jag som spelar gitarren, men jag var mest nyfiken vilket annat ljud som andra tyckte hade passat.

Jag försökte med olika ljud, från cleant ljud till dödsmetall-dist, men inget funkade. Till sist så bestämde jag mig för detta, eftersom det ligger en liten oktav-effekt på så får man ett lite "skitigare" sound.

Ändra hela låtens sound vill jag inte. Det är mitt sound, liksom... Jag eftersträvar inte att det ska låta Allen Reynolds om det. Det skulle bara bli fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat (har inte lärt mig att citera än. Kör den gamla varianten. Ugh!)

"Ändra hela låtens sound vill jag inte. Det är mitt sound, liksom... Jag eftersträvar inte att det ska låta Allen Reynolds om det. Det skulle bara bli fel. "

Det var liksom inte det jag menade. Alltså solot hade varit mer tätt in på om jag hade fått bestämma. Men det hade nog inneburit att själva låten hade fått ett annat sound. Eller kanske inte: byt disten till en slidegitarr. Den kanske går igenom. Ursäkta att jag sluddrar lite. Vet inte egentligen vad jag vill, blir så ibland när jag gillar nåt.

Jag har ingen aning om vem denne Allen Reynolds är 🙂

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vem denne Allen Reynolds är 😏

😠 Allen Reynolds var Garth Brooks producent på ett antal skivor.

Ja en slidegitarr kanske kan funka. Måste bara skaffa en slide först...och lära mig spela med den... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

min mamma tyckte den va skitbra! 🙂

Hälsa din mamma "Tack så mycket" 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

OT. Du som är så bra på att klippa in andras tyckande - hur fan gör man

🙂 Använder citera-knappen till höger om inlägget

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej sen skriver du ju bara meddelandet som vanligt. Citatet ligger i en ruta under din meddelande-ruta. Testa får du se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt som, om den hade saknat gitarrsolot i slutet och därmed blivit runt 3 minuter lång, hade kunnat vinna melodifestivalen för sisådär 10 år sedan eller så, när ballader fortfarande hade en chans.

Stämsången är grymt snygg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ! lyssnar här och njuter, och jag gillade gitarren 😄

Vad har du använd för något under inspelning ? jo pianot vet jag ju redan, art vista, men resten?

Tackar 😛

Här är listan

Pianot är, som sagt, Art Vista

Trummorna är EZdrummer

Basen är Sampletank

Stråkarna är Edirol Orchestral

och sist men inte minst: Gitarren är NI Guitar Rig

Link to comment
Dela på andra sajter

Fin låt som, om den hade saknat gitarrsolot i slutet och därmed blivit runt 3 minuter lång, hade kunnat vinna melodifestivalen för sisådär 10 år sedan eller så, när ballader fortfarande hade en chans.

Stämsången är grymt snygg

Tack tack.

Ja, melodifestivalen tänkte jag också på för ett tag sen, men...njaej 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Kanon, låter bra!

Men något jag reagerade på faktiskt var att killens engelska uttal inte var helt perfekt. Och någon sa "amerikansk dansbandsmusik" men jag skulle snarare säga brittisk eftersom det var mer åt brittisk engelska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och någon sa "amerikansk dansbandsmusik" men jag skulle snarare säga brittisk eftersom det var mer åt brittisk engelska.

Jag avsåg inte språket utan genren.

Binary78. Jag har lyckats! Hurra för mig

Redigerat av Tokai
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt njutbart, arr, komposition och sång! Och jag gillar gitarren i slutet. Snyggt för variationen att inte ta in alla instrumenten från början, det blir på så vis en stegring eller utveckling i låten och att låta tjejen få ta solorollen en bit in i låten! Snyggt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och någon sa "amerikansk dansbandsmusik" men jag skulle snarare säga brittisk eftersom det var mer åt brittisk engelska.

Jag avsåg inte språket utan genren.

Binary78. Jag har lyckats! Hurra för mig

Woohoo!! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt njutbart, arr, komposition och sång! Och jag gillar gitarren i slutet. Snyggt för variationen att inte ta in alla instrumenten från början, det blir på så vis en stegring eller utveckling i låten och att låta tjejen få ta solorollen en bit in i låten! Snyggt!

Tackar! Kul med så specificerade kommentarer (när dom dessutom är positiva 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, bra framfört och bra producerat... Bra jobbat helt enkelt :rolleyes:

Det är väl möjligen gitarrsolot som jag kan tycka är lite malplacerat... Steel eller nått hade passat bättre... Men men... Det är ju mest en fråga om smak, och den är ju alltid som baken! :rolleyes:

Gött! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...