Jump to content
Annons

Beg. Stratocaster


The Edge

Recommended Posts

Tja!

Funderar på att köpa en begagnad Fender Stratocaster och har några frågor ang. detta. Kvaliten på gitarren lär ju variera beroende på var den är tillverkad. Stämmer denna lista?:

USA

Japan

Mexico

China

Väljer mellan att köpa en ny Standard Stratocaster(Mexico) för 5000:- eller att försöka hitta något i ungefär samma prisklass på nätet. Vad skulle ni rekommendera?

MVH David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Classic Telecaster (Mexico) som jag haft sen 2001 nånstans, med undantag för stämskruvarna har den varit helt superb. Det gäller nog stratorna också. Man kan ju hitta såna för ingenting nu!

eller ja nästan iaf 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ja jag tror listan stämmer (är osäker på om det finns en china variant... men det är mycket möjligt!)

men rang ordningen är

bäst:

USA

mexico

japan

vad jag vet! sen borde ju china komma därefter...

Va?

Kommer japan efter Mexico??

Link to comment
Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Snarare

1, USA

2, Mexiko, Japan, Korea.

Mexiko vs Japan, jag har 2 Classic 70 Stratocasters (fråga mig inte) en från ~96 Japanbyggd och en från 2000 byggd i Mexiko. Skillnaden är minimal och inte en fråga om kvalité, snarare det den ena gör bra gör den andra sämre och vice versa. Har även använt en Korea byggd (Squier fabrik, Kina samt Indonesien är också Squier) Ask Strata. Också en mycket bra gitarr.

Väl mött

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en USA och en Mexico. Den ena kostade nästan 5 ggr så mycket som den andra, men är bara marginellt bättre. Båda är dock sjukt bra. USA-strattan håller ALLTID stämningen, även vid utomhusgig. Mexico-strattan är nästan lika bra medans min Gibson Les Paul måste stämmas innan, under och efter varje låt.

Edit: Eh... Hur bra en gitarr håller stämningen kanske inte är allt iofs. 😛 Men min Mexico-stratta är suverän fastän den känns lite mer som en leksaksgitarr bl.a. då den väger så lite. Hursomhelst är det den jag använder i förstahand. Skönt också att inte behöva vara så rädd om guran. 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Provspela och glöm landet! Jag säger det igen... PROVSPELA!!!!!!!

Jag som har varit lite nördigt fan av Steve Vai förut kommer ihåg att han skrev om att han hade varit på jakt efter en riktigt bra Strata till "Alien Love Secrets-plattan" och han hade provat alla möjliga strator, allt från 50-tals USA strator till nya mexico-strator, gissa vilken han valde? En ny Japan-Strata!!! Den hade enligt han den överlägset bästa tonen. Så glöm prestigen i att ha en USA-strata och använd öronen och händerna för bästa känslan istället!

Bara ett råd... ingen regel.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller modeller av Mexico startan så är delarna (hals, kropp mm mm) gjort i USA. Man sätter bara ihop guran i Mexico. Har själv både en 50' och 70' strata av Mexico serien och är mycket nöjd med dessa. 70 serien är bäst. Bäst hals.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad är det egentligen på olika årsmodeller? Typ en från 70-talet kontra en sprillans ny från 2006?

Rätt så stor, CBS-modellerna är t ex av väldigt varierande kvalité. Så köper man en 70-talare så gäller det att man kan sina grejer och testar ordentligt.

Oavsett Strata så är mitt tips att man byter micarna till ett set Fender Texas Specials då dessa är hur grymma som helst. Låter bättre både på rena, skitiga och distade ljud. Bytte på min American Standard som lät ruggigt bra redan innan men oj vilken skillnad det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor skillnad är det egentligen på olika årsmodeller? Typ en från 70-talet kontra en sprillans ny från 2006?

Rätt så stor, CBS-modellerna är t ex av väldigt varierande kvalité. Så köper man en 70-talare så gäller det att man kan sina grejer och testar ordentligt.

Oavsett Strata så är mitt tips att man byter micarna till ett set Fender Texas Specials då dessa är hur grymma som helst. Låter bättre både på rena, skitiga och distade ljud. Bytte på min American Standard som lät ruggigt bra redan innan men oj vilken skillnad det blev.

Men om man inte kan någonting alls om någon Fender gura? :rolleyes:

Va kostar dom där mickarna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tillägga att jag bara har hört gott om Japanstrator också, men har aldrig testat nån. Men dom borde väl ligga lite högre i pris också kanske...

Ang. mikar finns det ju en uppsjö tillverkare som jag fått rekommenderat av många framför Fenders egna mikar. Även om Texas special verkar vara riktigt trevliga.

Jag skulle kunna tänka mig t.ex. en uppsättning Suhr V60LP. Hmm, vad finns det mer... Voodoo Pickups, Van Zandt m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker inte man ska göra någon lista vilka som anses vara bäst. Men för att förtydliga det hela så tycker många (allt är ju subjektivt) att fender japan på 80talen är bäst.

Men jag har haft mexiko, japan och usa modeller. Både tele som strator och de bästa jag har haft har varit en japantele samt en mexstrata. Men nu spelar inte jag så mycket på tele eller strator utan kör mest fender jazzmaster (usa) och gibsongitarrer.

Det jag ville säga är att usagitarrerna har en hel del skit också. Men visst ska de anses vara bättre. De kostar ju mera

Men hittar du en japanstrata så sparar du lite cash och får en bra gitarr med helt okej mickar. En mexare låter inte så kul tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker inte man ska göra någon lista vilka som anses vara bäst. Men för att förtydliga det hela så tycker många (allt är ju subjektivt) att fender japan på 80talen är bäst.

Men jag har haft mexiko, japan och usa modeller. Både tele som strator och de bästa jag har haft har varit en japantele samt en mexstrata. Men nu spelar inte jag så mycket på tele eller strator utan kör mest fender jazzmaster (usa) och gibsongitarrer.

Det jag ville säga är att usagitarrerna har en hel del skit också. Men visst ska de anses vara bättre. De kostar ju mera

Men hittar du en japanstrata så sparar du lite cash och får en bra gitarr med helt okej mickar. En mexare låter inte så kul tycker jag.

för att inte nämna tokai stratorna från åttiotalet. eric clapton himself gjorde ett blindtest med en usa stratta o en tokai. han trodde att den sistnämnde japsaren var usa fendern!

som nämndes ovan. allt handlar om vad man själv tycker o känner!!! (alltså om guran!!! 😆😄😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

egentligen alla lawsuitgitarrer. Just nu känner jag att alla tillverkare kommer närmre varandra i både kvalite och så. Men visst.. Ska det jämföras så kolla upp handbyggda gitarrer istället! 😳

Thomann tar bara 15Euro frakt. Spelar ingen roll hur mycket elelr hur lite. Beställer därifrån titt som tätt. Aldrig haft problem. Enda problemet är väl att de skriver att de har en sa ki lager man sen att det visar sig att det är osant.

Men vid en beställning tar de 15euro. Skeppas det i olika pekat pga att något inte finns i lager betalar du ändå bara 15euro

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...