Jump to content
Annons

vill använda din musik


hippie54

Recommended Posts

Stockholms stad har en gratis festival en gång om året innan skolorna börjar som går under namnet Ung-08

www.ung08.nu

Vad vi letar efter nu är osignad ostimmad musik helst från ungdommar som kommer vara med som Soundtrack för ett 10-tal filmer som spelas in under festivalen.

Filmerna kommer ligga i samband med Ung-08 siten som har flera tusen unika besökare i veckan. Vi erbjuder ingen ersättning förutom chansen att få höras av en stor publik.

Allt ni behöver göra ifall ni tycker det verkar som en kul grej är att skicka ett mail till Ted-Criborn@hotmail.com med en länk till låten/låtarna. Ifall vi anser att det passar så hör vi av oss via mail. ¨

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar livsfarligt! 😄

Akta er ungdomar!

Säkert någon någonstans som har tänkt sig att tjäna pengar. 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar alltså om att låna ut era låtar under en kortare period där de kommer ligga som soundtrack till kortfilmer/repotage, Vi har även planerat att vid intresse intervjuva en eller flera band/personer som en del i hela grejen, då är dock kravet att du/ni är under 20 och bor i stockholms området.

Vi som jobbar med ung-08 gör det mer eller mindre gratis med undantag för utgifter när det gäller resor och utrustning, det är med andra ord ingen som tjänar pengar på detta och allt ni ger oss är en mp3a,

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vi söker osignad/ostimmad musik är av två anledningar

1, för att hela iden med ung-08 är att ge unga kreativa människor en chans att synas, är man signad eller tjänar pengar på sin musik är det inte vårat förstahandsval.

2, handlar om ekonomi, ung-08 är en gratisfestival. Jag personligen jobbar gratis 8 dagar för jag tycker det är en bra grej, Vi kan inte betala någon utan intäkter, det förstår nog alla.

Men somsagt ni göt som ni vill. Känner ni att detta verkar skit så låt det bara vara, Ni som ser det som en chans att komma ut å höras av väldigt många människor skickar en låtlänk till Ted-Criborn@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser det som ren promotion förr sin musik så är det väl bra... det ni som deltar väl kan önska eller försöka få formulerat på kontrakt är att om det skall användas eran musik så skall det vara lätt att hitta kontaktinformation till er personligen, samt att det står i kontraktet att det skall vara tidsbegränsat och ej för kommersiellt syfte. För om ni avskriver er rättigheterna till dem så kan de ju använda det i reklam framöver om det skulle vara så att det blir kommersiella krafter bakom det... sensmoral: tjänar ngn pengar på detta skall ni ha en chans att kunna ta del av det. Ideellt existerar väl egentligen inte idag, så skydda era intressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som bidrar med låtar kommer att i eftertexterna få sitt bandnamn och web address listad. Det kommer inte att skrivas något kontrakt av något slag utan detta görs i godtro av båda parter.

Har jobbat mycker såhär med musiker i liknande projekt och alla har tjänat på det.

om någon känner Mats i Cause of Death eller C.O.D som hänger här på forumet så har han vid flera tillfällen lånat ut sin musik som bla användes i en reklamfilm för Metallbåten (en special kryssning med siljaline)

Ni som skickat länkar redan kan jag säga att jag håller på att lyssnar igenom det och det låter skitbra. Har andra projekt vissa grejor kan passa in i förutom ung-08

tar det med er sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vi letar efter nu är osignad ostimmad musik

det här låter ju jättekonstigt...

Förresten alla som gör musik. Stimanmäl era låtar direkt...

Men herregud, det är väl ganska uppenbart att det är en festival som inte har så mycket pengar att röra sig med och att musiken inte kommer användas för ett större kommersiellt projekt. Det är ju gratis reklam!

Själv stimanmäler jag ingenting pga alla konstigheter. Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. :rolleyes:

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

hippie54 vad är det för typ av musik ni är ute efter då?

funkar elektroniskt också? Trance å sånt där?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. :rolleyes:

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 😆

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

Vet du ens vad STIM är för organisation och vad dom jobbar med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 😉

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

Vet du ens vad STIM är för organisation och vad dom jobbar med?

Det verkar inte så, nej. Om man har radio- eller TV-tid för sin musik så skulle jag helt fräckt vilja påstå att det ren och skär dumhet att inte vara STIM-ansluten. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 😉

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

Vet du ens vad STIM är för organisation och vad dom jobbar med?

Det verkar inte så, nej. Om man har radio- eller TV-tid för sin musik så skulle jag helt fräckt vilja påstå att det ren och skär dumhet att inte vara STIM-ansluten. 😛

Word

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 😛

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

Vet du ens vad STIM är för organisation och vad dom jobbar med?

Ja jag vet att stim sysslar med ersättningsfrågor för musiker och kompositörer. Men om jag ansluter mig till stim för att jag skrev tre låtar till en revy, som framfördes av mig själv i ett amatörteatersällskap så känns det som om jag enbart betalar pengar till mig själv.

Stim ville ha 5% av biljettintäkterna. Dom ynka procenten som jag skulle få av kakan kan jag gott avstå från om det bidrar till teaterföreningen. En förening som dessutom jobbar idéellt.

Sen var det massor med saker i kontraktet som jag reagerade mot. Kanske hade jag fel, men vad jag förstod så fick jag inte lägga ut dom anmälda verken på internet t.ex. Trots att det är JAG som är kompositör.

Så jag väntar tills jag verkligen ser nyttan med att anmäla mig till stim.

Edit: Tillägg

Redigerat av binary78
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill kunna göra vad fan jag vill med min musik när jag känner för det. 🙂

ja precis...

jag tror flera å fler väljer att inte stimansluta sig..

Det tror jag med faktiskt.

STIM var på mig ett tag att jag skulle ansluta mig pga några låtar jag gjorde till en revy. Men när jag läste igenom kontraktet så var det massor med märkliga saker, och märkliga saker (särskilt med märkliga formuleringar) aktar jag mig för.

Stim är säkert bra för dom som blir signade av bolag och vill ge ut sin musik väldigt korrekt. Men jag kände att det inte var för mig, än i alla fall.

STIM är här för att hjälpa dig. Anslut dig för bövlen!

Det är en ekonomisk organisation som ger DIG pengar om dina verk används.

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratis pr är väll alltid bra. Eller? :rolleyes:

Jag är oxå inne på den här linjen. Jag hittar lixom inget ont uppsåt?!?!. Likväl som att stå och lira gratisspelningar på fritidsgårdar eller lägga upp demos här på forumet kan man ställa upp på det här. Det är väl ballt?!

Vi snackar ju faktiskt inte etablerat artisteri, och för demoband/projekt finns det ju inte ofta några pengar att hämta alls. Det är klart att man kan stimma allt man gör och sitta och vänta på ett gig i P3, men de allra flesta får nog då vackert vänta tills tiden stannar.

Upphovsrätt har man ju ändå.

***

Sen kanske man ska önska ett avtal, där arrangören garanterar att musiken bara används begränsat (om artisten så önskar). Det borde funka med ett standardformulär / e-brev.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det här är ju ett projekt med Stockholms Stad i ryggen. Då grinar det illa att försöka blåsa STIM och vara sniken mot kreativa ungdomar. Det är pengar som kommunen skyfflar in på mindre av halvtimmes lappande av felparkerade bilar.

Det är en annan sak som i exemplet om en idéell revy. Men stat och kommun ska ta mig fan följa spelets regler. Så mitt råd är skicka in OCH STIMa. Kan bli en läxa för kommunen! 😎

edit: Stavflopp

Redigerat av dede
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det här är ju ett projekt med Stockholms Stad i ryggen. Då grinar det illa att försöka blåsa STIM och vara sniken mot kreativa ungdomar. Det är pengar som kommunen skyfflar in på mindre av halvtimmes lappande av felparkerade bilar.

Det är en annan sak som i exemplet om en idéell revy. Men stat och kommun ska ta mig fan följa spelets regler. Så mitt råd är skicka in OCH STIMa. Kan bli en läxa för kommunen! :rolleyes:

edit: Stavflopp

Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske hade jag fel, men vad jag förstod så fick jag inte lägga ut dom anmälda verken på internet t.ex. Trots att det är JAG som är kompositör.

Detta är korrekt och en bra anledning (kanske enda anledningen) till att välja att stå utanför STIM.

Speciellt om man är intresserad av att ge bort sin musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är pengar som kommunen skyfflar in på mindre av halvtimmes lappande av felparkerade bilar.

Det är en annan sak som i exemplet om en idéell revy.

Du har poäng. Jag tror ta mig fan jag tar tillbaka mitt inlägg. Efter en liten funderare skall tilläggas. Genomtänkt alltså.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...