Jump to content
Annons

Tracker?


nattvaktaren (oregistrerad)

Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

Är det bara jag, eller är trackermusik jolt cola-trams för finniga glasögonormar?

Varför är folk stolta över sin bakgrund i amigaträsket och känner sig manade att ständigt berätta om hur man "startade med Cunttracker" (eller vad dom nu heter), trots att musiken man kan göra i dylika program är så kass?

Är det en datorgrej? Som att skoja om bitrates, typ?

edit: felstavad sarkasm

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

själv har jag aldrig skrivit trancemusik men använt trackers ändå. Jag lyssnade mycket på trackad musik under mina tidiga tonår när jag började komponera.

Mycket är dåligt, men mycket är skönt åxå. Det krävs en finess att skriva musik i trackers. Dessutom var musiken man kunde göra med en PC (utan dyr hårdvara) helt otroligt mycket mer komplex med en tracker. Alternativet var att använda SB16's midi-plonk.

www.renoise.com

Scenemusic.org

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför se ner på sånt man inte förstår.. det händer oftare och oftare här på forumet...

Snart är det dags för en tråd där alla som vill kan spotta, snacka skit och trycka ner varandra fullt ut på en gång.

Jävligt otrevligt och onödigt. Det förstör stämningen på detta fina forum.

Jag skyller inte allt på dig som startat denna tråd, det finns fler rötägg som förpestar luften här. Synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del så började jag "tracka" pga av att det var det första musikprogram jag kom i kontakt med. Visste nog inte att det fanns några alternativ heller (kanske det inte gjorde). Att prata om tracking är att prata gamla minnen liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Varför se ner på sånt man inte förstår.. det händer oftare och oftare här på forumet...

Snart är det dags för en tråd där alla som vill kan spotta, snacka skit och trycka ner varandra fullt ut på en gång.

Jävligt otrevligt och onödigt. Det förstör stämningen på detta fina forum.

Jag skyller inte allt på dig som startat denna tråd, det finns fler rötägg som förpestar luften här. Synd.

Ta nu ett glas vatten och lugna ner dig. Och ta inte allt så bokstavligt. 🙂

8 bitar till kaffet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sauron (oregistrerad)

8 - bitar, fan då tänker jag på... Det är faktiskt ganska kul att hotta upp gamla midiplonk från 8 - bitars NES ( alltså första nintendo )..... SNACKA om nostalgi... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag, eller är trackermusik jolt cola-trams för finniga glasögonormar?

Varför är folk stolta över sin bakgrund i amigaträsket och känner sig manade att ständigt berätta om hur man "startade med Cunttracker" (eller vad dom nu heter), trots att musiken man kan göra i dylika program är så kass?

Är det en datorgrej? Som att skoja om bitrates, typ?

edit: felstavad sarkasm

vet inte vilka ja ska tycka mest _synd_ om... trackers utan finnar o glasögon eller finnar med glasögon utan trackers...

edit: uteblev ett ord.. kunde blitt pinsamt... :/

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför se ner på sånt man inte förstår.. det händer oftare och oftare här på forumet...

Snart är det dags för en tråd där alla som vill kan spotta, snacka skit och trycka ner varandra fullt ut på en gång.

Jävligt otrevligt och onödigt. Det förstör stämningen på detta fina forum.

Jag skyller inte allt på dig som startat denna tråd, det finns fler rötägg som förpestar luften här. Synd.

klart att man ska få kunna tycka en "musikstil" suger utan att få bannor för det. Sen är det ju bra att bli upplyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

musiken man kan göra i dylika program är så kass?

det är ju inte så att man bara kan göra kass musik med trackers. som med alla andra verktyg spelar det stor roll vem som använder dem. eftersom gratis trackerprogram har funnits i runt 15 år nu så finns det onekligen rätt så mycket musik, och förmodligen tycker de allra flesta att det mesta är riktigt dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En enda problemet är att trackers är samplingsbaserade och därför nästan kräver en sampling per ton (iaf basar)

Annars är trackers underbara att jobba med! (Läs: Fasttracker!)

Och nej, jag har inte heller glasögon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm..har tagit del av denna intressanta tråd där ni trackar varandra.

Själv använder jag inte tracker, men har glasögon. Är jag att betrakta som en halvtrackare eller helstackare då? Hade iofs ett program till min Amiga, som man eldade med metatabletter för att få upp ångtrycket på, och där använde jag nå't som jag har för mig hette Noisetracker, man kunde köra fyra spår samtidigt.. Små olika ljud på olika små disketter som man blippade in och ut med. Lade ner en förmögenhet på att uppgradera maskinen med dubbelt så mycket minne som i original, så jag hade hela 1 Mb att leka med. Totti alltså. Näe hörni, har man pillat med små metatabletter i amigor är man så gammal så det är bara transportsträckan mot döden som återstår. Men först ska jag ha semester. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du är bara avundsjuk för att inte du var med och hackade på den gamla goda tiden!!1

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Du är bara avundsjuk för att inte du var med och hackade på den gamla goda tiden!!1

ssss....

När mina kompisar körde bajstracker (eller vad dom nu heter) på C64 och amiga spelade jag portastudio. Trackers har aldrig varit coolt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är bara avundsjuk för att inte du var med och hackade på den gamla goda tiden!!1

ssss....

När mina kompisar körde bajstracker (eller vad dom nu heter) på C64 och amiga spelade jag portastudio. Trackers har aldrig varit coolt.

Det har aldrig portastudios varit heller! Så det så

Link to comment
Dela på andra sajter

skodan.mp3 va läskig ju 😉 . Kommer få mardrömmar. Typ så överglad att den blir läskig, som clowner.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig handlar trackers om hantverksskicklighet. Att göra så mycket som möjligt med så små medel som möjligt är bra för kreativiteten. Dessutom tycker jag väldigt mycket om den melodiska syntpop som bland trackers kallas för cheeze eller demostyle. Inte av nostalgi utan just för att jag ofta kan tycka att repetetiv musik utan melodi eller tema blir tråkig. Trackingscenen har i regel inte en önskan att sälja sin musik utan gör den för skojs skull vilket även hörs på musiken. Vad gäller argument kring låga bitrates, aliasing vid pitchningar av samplingar och dylikt så är det inget som stör mig. Precis på samma sätt som vissa inte störs av vinylknaster eller svajiga band, är det en bra låt så är det en bra låt helt enkelt och en lägre ljudkvalitet kan ibland ge en atmosfär som faktiskt förbättrar låten ytterliggare. På samma sätt som skräckfilm ofta ser bättre ut på VHS där man inte ser hur dåliga specialeffekterna egentligen är 🙂

Här kommer en storfavorit i min musiksamling. Beek, den otäckt skickliga lilla slyngeln. Jag minns när vi hade små 2 timmars tävlingar för en massa år sedan och Beek var nånstans i 14-15'års åldern. Så fort han ställde upp kändes det meningslöst då det var total utklassning, lite som att jag skulle spela pingis mot J.O. Waldner kan jag tro. Nåja, Blue Slide!

http://www.majken.se/mp3/Beek-Blue_Slide.mp3

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som skräckfilm ofta ser bättre ut på VHS där man inte ser hur dåliga specialeffekterna egentligen är 🙂

Haha, klockren!

Tycker förövrigt att all musik till mer än 50% handlar om att kunna hantverket; har inte så mycket med just trackers att göra egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm: Sant sant, vad jag menade med hantverk var bara att i moderna sequencerprogram med moderna syntar är det lätt att fuska. Ett arpeggio med Albino 2, En fläskig bakgrundstextur med Atmosphere och ett fabrikskomp med MicroTonic så har du direkt 30 sekunder musik som låter bra.. bra men tråkigt. Tracking är tidskrävande men har ett speciellt sound, fascinerande med folk som orkar fortsätta göra musik på det sättet. Litegrann som att hemgjord pizza är godare än köpepizza även om de innehåller samma ingredienser 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tracker(Fasttracker 2) var min inkörsport till datorbaserad musik, och jag började runt 1996 och slutade inte förrän Reason 1.0 damp ner som en glödgad komet från tillverkarhimlen.

Glasögon 4 life!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Varför är folk stolta över sin bakgrund i amigaträsket och känner sig manade att ständigt berätta om hur man "startade med Cunttracker" (eller vad dom nu heter), trots att musiken man kan göra i dylika program är så kass?

Trackers fostrade många eminenta musikanter på 80- och 90-talet, say no more!

Vem är kvalificerad att bedöma kvaliteten på musik skapad på ena eller andra sättet? Bitdjupet har väl inget med konstnärligheten att göra? Och vad driver dig att ständigt trampa våra tår blåa bara för du inte råkar ha samma bakgrund. Bah!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Du är bara avundsjuk för att inte du var med och hackade på den gamla goda tiden!!1

ssss....

När mina kompisar körde bajstracker (eller vad dom nu heter) på C64 och amiga spelade jag portastudio. Trackers har aldrig varit coolt.

Och nu kör du Reason? ... Skamset.. 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...