Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Fasen vad det plockar till... :rolleyes:

När man ändå håller på och gnetar ihop lite grejer, så märker man också plötsligt att ljudkortstillverkaren även rekommenderar balanserade kablar, inte minst för att de brusar mindre och ger 6 dB högre nivå. Jaja.

Vad finns det för alternativ här nu då? Balanserade kablar mellan mixer/gitarr/bas/synth och det externa ljudkortet (E-mu 1616 i detta fall).

Vad menas med TRS respektive TS? De skriver "TRS balanced" och "TS unbalanced cables".

:rolleyes:

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Tack!

Ok. Om jag kör en gitarr med balanserad kabel direkt in i ljudkortets front, hur vet jag att gitarren också är balanserad? En Telecaster f.ö. Eller en Kawai-synth.

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Det var konstigt. För de säger nu att jag bör ha balanserade kablar till mina synthar.

Vad är TRS?

🙂

Postat (redigerat)
Det var konstigt. För de säger nu att jag bör ha balanserade kablar till mina synthar.

Vad är TRS?

😆

TRS = "Tip Ring Sleeve" - eller på svenska, stereotele - och alltså balanserade tele (kärt barn har många namn... 😛 ).

Jag har hittills inte sett någon synt med balanserade utgångar - men man ska väl aldrig säga aldrig, även om det är väldigt osannolikt...

Påstår de också att du får bättre ljud med balanserade kablar...? Det får man nämligen inte om inte både sändande och mottagande sida är balanserade. Inte ens med balanserat i båda ändar och balanserad kabel får man bättre ljud - utan bara mindre risk att störningar kommer in på vägen - och ofta kör man också med +4dB-nivå i balanserade överföringar - men det är inget som automagiskt och utan undantag hänger med balanseringen...

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat

Man kan välja mellan -10 dB och mer professionella +4 dB för ljudkortet under inspelning. Det är en enkel mjukvaruinställning. Det handlar väl här om mer eller mindre högre ljud in. Den finner jag. 😛

Lite lustig parallell: Min effektbox har lägena -10dB och -20 dB.

När det gäller balanserade kablar så säger de att ljudet med sådana blir 6 dB högre signalnivå och att de även ger bättre "noise immunity".

De enda finare kablar jag har, är två par Aurora E, med specialbeställda kontakter, använda mellan stereoförstärkare och cd. Undrar om de är balanserade... Hur ser jag det?

😆

Postat
Man kan välja mellan -10 dB och mer professionella +4 dB för ljudkortet under inspelning. Det är en enkel mjukvaruinställning. Det handlar väl här om mer eller mindre högre ljud in. Den finner jag.  😛

Det handlar om nivåanpassning och är inte automatiskt kopplat till balanserat/obalanserat. Om du skickar in en -10dB-signal till en +4dB-ingång, så kommer signalen att bli onödigt svag...

Lite lustig parallell: Min effektbox har lägena -10dB och -20 dB.

-20dB används ingenstans, så använd -10dB i så fall... 😆

När det gäller balanserade kablar så säger de att ljudet med sådana blir 6 dB högre signalnivå och att de även ger bättre "noise immunity".

Det är som sagt inte kopplat till vartannat per automatik. Nivå är en sak och balansering en annan. Det är vanligast att balanserade in- och utgångar också håller +4dB-nivån, men det hänger inte ihop per definition.

Har du inte balanserat ut från synten, så fyller det ingen som helst funktion att köra med balanserade kablar.

De enda finare kablar jag har, är två par Aurora E, med specialbeställda kontakter, använda mellan stereoförstärkare och cd. Undrar om de är balanserade... Hur ser jag det?

Genom att det finns 3st isolerade kontaktytor på kontakten. Titta på en stereotele, så ser du en stor kontaktyta på pinnen, närmast kabeln. Framför den sitter en liten ring som är kontaktyta nr 2 - och längst fram har du den tredje kontaktytan. Likadant är det i XLR-kontakter, som ju har 3 pinnar.

Även om det är stereotele-kontakt som används, så överför den bara en monosignal, där man har skärm + 2 ledare, där den ena ledaren är en kopia av signalen, men fasvänd - för att kunna sortera bort tillkomna störningar i den mottagande änden.

RCA är aldrig balanserade och inte monotele heller.

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack!

2 textdelar ur manualen är:

"The front of the MicroDock [lådan] provides 2 balanced mic/line preamp inputs..."

"The front panel mono Mic/Line Inputs A & B can be used as balanced microphone inputs, hi-Z guitar pickup inputs, or balanced line level inputs. The Neutrik combination jack accepts microphones using a standard XLR connector or line level/hi-Z inputs using a 1/4 inch TRS phone plug. Warning: Some microphones cannot tolerate phantom power and may be damaged. Check the microphone's specifications and requirements before using phantom power."

Så jag kan "bara" använda mikar/cd-spelare o.d. i A & B, om jag vill köra balanserat? Instrument är obalanserade, medan cd-spelare i samma teleingång på fronten blir balanserat (om kablarna är det).

Och när jag i helgen körde mik mono tele in A +mik mono tele in B, så var det alltså obalanserade mikar jag körde in i balanserade mikingångar?

😲

Redigerat av musik
Postat

CD-spelare med balanserade utgångar är nog ungefär lika sällsynt som en snöboll i Sahara, men i princip är det korrekt... 😲

Så länge du håller dig till rimligt korta kablar och är lite försiktig med kabeldragningen, så behöver du dock inte hänga upp dig så mycket på att det ska vara balanserat...

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Eeehhh...vad ska man då använda för enheter, som har balanserade utgångar?

E-mu tar som exempel i sin skrivna manual, e-mu-forum och mail:

keyboards, cd-spelare och kassettdäck m.m.

Och att man i de sammanhangen använder balanserade kablar!

Vet inte om jag ska tro på E-mu nu då...

😄

Redigerat av musik
Postat

Oftast då man spelar in gittar/bas/keyboard använder man en di-box för att få signalen till mikrofonnivå och för att få en balanserad signal (man kan lyfta jorden om man får jordbrum), men har du instrumentingång på ditt ljudkort behöver du ingen di-box. Jag har sett både synthar och cd-spelare med balanserade utgångar, fast det är rätt sällsynt.

Det här med +4 och -10 handlar om att man ska matcha nivåerna, med andra ord ska man inte koppla en +4 signal till en -10 ingång o vice versa, man kan men man får inte rätt nivå.

Postat
Eeehhh...vad ska man då använda för enheter, som har balanserade utgångar?

E-mu tar som exempel i sin skrivna manual, e-mu-forum och mail:

alla keyboards, cd-spelare och kassettdäck m.m.

Och att man i de sammanhangen använder balanserade kablar!

Vet inte om jag ska tro på E-mu nu då...

😏

Enheter som har balanserat? Externa preamps och vissa effektburkar, som kompressorer o dyl - men det är långt ifrån alla som har det - om man inte går upp i lite högre prislägen.

På keyboards, CD-spelare och kassettdäck är det som sagt extremt sällsynt med balanserade anslutningar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.