Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag äger en Alto S-6 mixer och funderar på två stycken funktioner på denna mixer. Det finns två rattar som heter AUX - Post (PRE) och BAL (Left-Right).

Vad har dessa för funktioner. (Jag har tyvärr ingen manual till den för tillfället då den är utlånad och skulle vilja ha reda på detta så fort som möjligt.)

Annons
Postat

AUX är en effekttappning, så att du kan koppla in en extern effekt och skicka ljudet till den. Hur mycket som ska skickas ut, reglerar du med AUX-ratten. Post/pre hör ihop med AUX och väljer om man ska ha AUX-tappningen före eller efter kanalregeln.

BAL (eller PAN) reglerar var i stereobilden den aktuella kanalen ska ligga. Om det är en stereokälla, så att du går in på två kanaler, så panorerar man nomalt den ena helt åt vänster och den andra helt åt höger.

Postat

Så om jag spelar in i Mono spår i Cubase så ska Bal ratten inte vara panorerad i mitten?

Postat

Spiller du inn i mono skal ratten stå i mitten. AUX brukes også for å styre lyden i medhørningen til musikere på scenen under konserter. AUX som står pre brukes som regel til medhørning da lyden i medhørningen ikke vil bli påvirket av hva du gjør med hoved faderen som da vil styre lyden ut i PA. AUX som står post brukes som regel til effekter live. Da vil du signalet ut fra AUX følge nivåene på hovedfaderen.

Postat (redigerat)
  Citat
Så om jag spelar in i Mono spår i Cubase så ska Bal ratten inte vara panorerad i mitten?

jag vet inte vad du har för ljudkort och så men har du två in så gör så här.

De två kanalerna som du använder på mixern panorerar du ut åt varsitt håll. sen ansluter du left-out (på mixern alltså) till ingång 1 på ljudkortet och right-out till ingång 2.

då behöver du inte bry dig mer om pan-ratten.

Redigerat av dancedancedance

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.