Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har spelat bas ett hyfsat tag, med en hel del uppehÄll i o f s, men mitt basspel Àr mestadels prÀglat av mitt gitarrspel. Jag spelar med plektrum, men har ibland fÄtt kÀnslan av att "riktiga" basspelare ibland ser ner lite pÄ det dÀr och tycker att man ska spela med fingrarna. Hur kommer detta sig, om det nu ens Àr sÄ? Jag har försökt att köra lite med fingrarna och det Àr ju inte omöjligt, men det blir ju lite orytmiskt, framför allt nÀr tempot ökar.

Är det vĂ€rt att lĂ€gga ner en massa möda pĂ„ att lĂ€ra sig spela med fingrarna, kĂ€nns ju Ă€ndĂ„ som att jag klarar mig rĂ€tt bra som det Ă€r? Finns det nĂ„n hemlig guldgruva i samband med att man spelar med fingrarna?

Ska jag bli en Riktig Basist? Eller duger man som man Àr?

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat

mja, du behöver inte lÀra dig att lira med fingrarna bara för att alla "riktiga" bassister spelar sÄ.

Jag har lirat bas i snart 16 Är (mindre och mindre tyvÀrr) och mestadels av tiden med plektrum. I rock och hÄrdare genrer anvÀnder jag alltid plektrum men spelar nÀstan alltid med fingrarna i mjukare genrer. Jag ser det som en ren sound grej. Sen Àr det ju som du sÀger svÄrare att fÄ en jÀmn rytmik i spelet nÀr du lirar med fingrarna.

Postat

konstig frÄga. det lÄter ju annorlunda nÀr man spelar med fingrar jÀmfört med plektrum. om du har behov av att spela med fingrarna sÄ fÄr du trÀna pÄ det. om du tycker att du inte behöver det sÄ lÄt bli.

vad andra bassister tycker?

Postat
konstig frÄga. det lÄter ju annorlunda nÀr man spelar med fingrar jÀmfört med plektrum. om du har behov av att spela med fingrarna sÄ fÄr du trÀna pÄ det. om du tycker att du inte behöver det sÄ lÄt bli.

vad andra bassister tycker?

Jo, jag vet att det lÄter lite annorlunda. Jag bara tÀnkte om det finns fördelar med att spela med fingrarna. Fördelar som jag kanske inte kÀnner till, eftersom jag Àr sÄ dÄlig pÄ att spela med fingrarna. Det Àr ingen konstig frÄga tycker jag.

Postat

Jag har aldrig ens funderat pÄ att spela bas med plektrum, utan har spelat med fingrarna i alla Är. Man Àr ju mindre lÄst dÄ - och kan kombinera olika speltekniker samtidigt.

Om det Ă€r jobbigt att spela med fingrarna i början, sĂ„ Ă€r det ingen fara. Efter ett tag vĂ€njer du dig och blir lite mer hĂ„rdhudad... 😉

Postat

Tja, det Àr vÀl först och frÀmst en soundfrÄga...med fingerspel slipper man ju anslagsljuden och tonerna blir ju lixom lite mer runda o goa sÄdÀr...

Och sen Àr det ju mycket mer kÀnsla om man spelar med fingrarna...det kÀnns lixom lÀttare att nyansera sitt spel.

Tror inte att det finns sÄ mÄnga plektrumspelande basister som lirar reggae, soul, funk, rnb etc.

Fast om man ligger och pumpar Ättondelar sÄ Àr det ju frÀnare med plektrum i och med att varje anslag lÄter lika.

Tjohopp!

Postat
Jag har aldrig ens funderat pÄ att spela bas med plektrum, utan har spelat med fingrarna i alla Är. Man Àr ju mindre lÄst dÄ - och kan kombinera olika speltekniker samtidigt.

Om det Ă€r jobbigt att spela med fingrarna i början, sĂ„ Ă€r det ingen fara. Efter ett tag vĂ€njer du dig och blir lite mer hĂ„rdhudad... 😉

Jag kan bara hÄlla med Claes...

Enda gÄngen jag kan se anledning till att anvÀnda plektrum Àr om man vill kopiera/göra en cover pÄ nÄgon lÄt med lite vassare syntbas...

DÄ kan man komma ganska nÀra med resolut plektrumspel... :rolleyes:

Postat

Enda gÄngen jag kan se anledning till att anvÀnda plektrum Àr om man vill kopiera/göra en cover pÄ nÄgon lÄt med lite vassare syntbas...

Kan ni utveckla lite? PĂ„ vilket sĂ€tt kan man anvĂ€nda olika speltekniker samtidigt? Varför Ă€r man mindre lĂ„st etc? 😕

Postat

Spelar du musik dÀr det lÄter bra med plektrumbas sÄ spela med plektrum. Att vÀrdera det ena eller andra Àr ju helt löjligt. Den som behÀrskar bÄde fingerspel och plektrumspel reder ut att göra ett bra jobb i fler genres.

Postat

Om det Ă€r jobbigt att spela med fingrarna i början, sĂ„ Ă€r det ingen fara. Efter ett tag vĂ€njer du dig och blir lite mer hĂ„rdhudad... 😕

Kan ni utveckla lite? PĂ„ vilket sĂ€tt kan man anvĂ€nda olika speltekniker samtidigt? Varför Ă€r man mindre lĂ„st etc? 😠

Du kan spela snabbare passager eftersom du har mer Ă€n ett finger att spela med. Du kan ocksĂ„ slĂ„ an mer Ă€n en strĂ€ng samtidigt. Du kan kombinera fingerspel med slap etc. Att spela med plektrum tycker jag skulle kĂ€nnas som en svĂ„r begrĂ€nsning - Ă„tminstone om man vill SPELA bas och vara lite kreativ - och inte bara hamra pĂ„ grundtonen pĂ„ Ă„ttondelarna, typ... 😉

Postat (redigerat)

Om det Ă€r jobbigt att spela med fingrarna i början, sĂ„ Ă€r det ingen fara. Efter ett tag vĂ€njer du dig och blir lite mer hĂ„rdhudad... 😕

Kan ni utveckla lite? PĂ„ vilket sĂ€tt kan man anvĂ€nda olika speltekniker samtidigt? Varför Ă€r man mindre lĂ„st etc? 😠

Du kan spela snabbare passager eftersom du har mer Ă€n ett finger att spela med. Du kan ocksĂ„ slĂ„ an mer Ă€n en strĂ€ng samtidigt. Du kan kombinera fingerspel med slap etc. Att spela med plektrum tycker jag skulle kĂ€nnas som en svĂ„r begrĂ€nsning - Ă„tminstone om man vill SPELA bas och vara lite kreativ - och inte bara hamra pĂ„ grundtonen pĂ„ Ă„ttondelarna, typ... 😉

Elgitarrister brukar inte ha problem att spela snabbt med plektrum.

edit: Och spela ackord pÄ bas hör ju inte direkt till det vanligaste.

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)
Kan ni utveckla lite? PÄ vilket sÀtt kan man anvÀnda olika speltekniker samtidigt? Varför Àr man mindre lÄst etc? 

Utvecklingen för basister har varit ganska stor sen i början/mitten av 80-talet...

Anledningen till att man utvecklade 5-strÀngade basar var för att mÄnga plattor var inspelade med syntbas och gick dÄ lÀngre ner i registren...

NÀr det skulle spelas live ville man spela pÄ "vanlig" bas och sÄ föddes behovet av 5-strÀngat...

För att fÄ en riktigt destingt tillslag pÄ strÀngen behöver man oftast ett plektrum, det Àr ocksÄ lÀttare att ta fram tillslaget i en eventuell livemix...

Det handlar inte om exakthet, det handlar om att Äterskapa samma kÀnsla live som pÄ plattan...

Yamahas 5-strÀngade sÄldes som smör i solsken just en vÄr/sommar i början av 80-talet, jag kommer inte exakt ihÄg vilken... (nu blir jag nostalgisk)

Kanske nÄgon annan pÄ forumet vet mer precis... Skulle kunna tÀnka mej runt -85-86... :rolleyes:

Edit: Fingerspel ger en helt annan kÀnsla Àn att spela med plektrum, det gÄr inte att jÀmföra pÄ samma dag...

Redigerat av Lilleman
Postat

ja det var just i början pÄ 80-talet (85-86). men egentligen handlade det mer om avundsjuka gentemot gitarrister som hade tvÄ strÀngar mer.

sen nÀr 5-strÀngade basar dök upp, sÄ kontrade gitarristerna med 7-strÀngade ibanez.

sÄ var det.

Postat

Skulle för övrigt aldrig ta i en 5-strÀngad bas. Kanske konservativ, men jag ser faktiskt ingen anledning att ha mer Àn 4 strÀngar pÄ en bas...

Snabbhet pÄ en gitarr med plektrum Àr en annan sak. Det Àr mycket kortare avstÄnd mellan strÀngarna och tunnare strÀngar...

Postat (redigerat)
Skulle för övrigt aldrig ta i en 5-strÀngad bas. Kanske konservativ, men jag ser faktiskt ingen anledning att ha mer Àn 4 strÀngar pÄ en bas...

Snabbhet pÄ en gitarr med plektrum Àr en annan sak. Det Àr mycket kortare avstÄnd mellan strÀngarna och tunnare strÀngar...

Konservativ, nja Claes...

Vi Ă€r vĂ€l i stort sett samma generation... 😆

-Den som inte Ă€r progresiv nĂ€r han Ă€r ung har inget hjĂ€rta, men den som inte blir konservativ nĂ€r han blir Ă€ldre har ingen hjĂ€rna... 😎

Redigerat av Lilleman
Postat
"...i början pÄ 80-talet (85-86)"

början ?

😆

Postat

Men du kan vÀl för guds skull inte hÀvda att anledningen till att man inte ska anvÀnda plektrum Àr att man kan spela snabbare med fingrarna?? Trots att jag som basist har en fruktansvÀrt dÄlig plektrumteknik (spelar otroligt sÀllan med plektrum) kan jag pÄ rak arm sÀga att jag spelar minst lika snabbt med ett plektrum i högerhanden.

Att kunna spela snabbt med bra ton pÄ en elbas har nÀstan mer med vÀnsterhandstekniken att göra.

Postat
ja det var just i början pÄ 80-talet (85-86). men egentligen handlade det mer om avundsjuka gentemot gitarrister som hade tvÄ strÀngar mer.

sen nÀr 5-strÀngade basar dök upp, sÄ kontrade gitarristerna med 7-strÀngade ibanez.

sÄ var det.

Precis... Den 5-strĂ€ngade basen skulle ta in basisterna i finrummet... 😎

Men ack vad fel det blev, dom stĂ„r kvar i garderoben med trumslagarna... 😎

Nej tacka vet jag Keybordister dom kan bĂ„de rĂ€kna, lĂ€sa och uppföra sej... 😆

Postat

Àh, nu kanske jag har missuppfattat nÄgot men... köttbas?

= Funkbas alá Level 42... 😆

Det var tider, det - nĂ€r man hade en tumme som var hĂ„rdare pĂ„ sidan Ă€n en nagel - och man kunde spela alla Mark Kings basgĂ„ngar utan att ens börja bli svettig. Har inte riktigt hĂ„llit den trĂ€ningen uppe, sĂ„ numera rĂ€knar jag mig som minst sagt ringrostig... 😎

Postat (redigerat)
= Funkbas alá Level 42... 😄

Med en sÄdan basist som Mark King behövs ingen trummis. Han Àr "a complete bassŽn rhytm-section on his own".

Hur som helst, allt Àr vÀl sagt om plektum versus fingrar i den hÀr bastrÄden. Men plz, blanda inte ihop/ jÀmför teknik pÄ elgitarr med elbas. Det Àr tvÄ helt olika instrument.

Redigerat av slaptap
MrPhil (oregistrerad)
Postat

mm... SjÀlv började jag med fingrar för att numera bara köra med plektrum.

Det Àr nog mest en lÀggningsfrÄga vilket som passar bÀst för olika personer.

Jag Àr mycket snabbare o exaktare Àn med fingrarna. Dessutom ger plektrum en skarpare ton o ökat genomslag - o det handlar definitivt inte om tuggande 1/8-delar idag. DÀremot tar jag tvÄtonsackord med fingrarna ibland o plockar lite.

Det som förstĂ„s inte gĂ„r med plektrum Ă€r att slappa. ( 😄😄 )

Spela sÄ som det passar dig bÀst, skit i allt annat.

Titta pÄ Geddy Lee (fingrar) och Chris Squire (plektrum).

Postat
Men plz, blanda inte ihop/ jÀmför teknik pÄ elgitarr med elbas. Det Àr tvÄ helt olika instrument.

Det Àr sopran- och tenorsaxofon, synth och piano, tuba och trumpet ocksÄ. DÀremot funkar det rent praktiskt pÄ ungefÀr samma vis.

Postat

Om man vill spela "Dirtbas" Àr plektrum ett mÄste.

MrPhil: Om man behĂ€rskar tekniken att "gömma" plektrumet kan du spela slap pĂ„ basen hur fint som helst 😄

Postat

Jag började spelade med fingrar och har gjort det sedan dess. Plektrum blev aldrig nÄgot för mig. Om man ska spela snabba grejjer typ 16-delar genom hel lÄt sÄ fÄr jag köra med plektrum men annars inte.

Jag kÀnner inte att jag fÄr det rÀtta "groovet" med plektrum.

Postat
NÄn som vet om Joey Demaio (Manowar) spelar med plektrum eller fingrarna?

Plektrum, oftast pÄ Piccolobas. :rolleyes:

Postat

Àh, nu kanske jag har missuppfattat nÄgot men... köttbas?

= Funkbas alĂĄ Level 42... đŸ„°

Det var tider, det - nĂ€r man hade en tumme som var hĂ„rdare pĂ„ sidan Ă€n en nagel - och man kunde spela alla Mark Kings basgĂ„ngar utan att ens börja bli svettig. Har inte riktigt hĂ„llit den trĂ€ningen uppe, sĂ„ numera rĂ€knar jag mig som minst sagt ringrostig... đŸ˜Č

WTF!

Inkluderar du dÄ Àven hans smattersolo frÄn hans tidiga karriÀr? Jag har en skiva hemma "The early tapes" frÄn 79-80 nÄnstans...-satan gatan vad han lirar! Fan, -gissa om man lirat luftbas till den skivan...

Upp till bevis đŸ„° -öva upp dig o slĂ€ng upp en demo!

Tjohopp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.