Jump to content
Annons

45-minutersprojekt


Låter det bra?  

9 röster

  1. 1. Låter det bra?

    • Ja, det låter kanon
      4
    • Ja, men något fattas. Jag förklarar vad nedan
      3
    • Nej, det låter skit
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: The Arrival Of Master Supreme

ARTIST/GRUPP: Genesis Of Pain

GENRE: Metal

LÅTLÄNGD: 09:10

KOMPOSITÖR: Dan Lundberg

PRODUCENT: Dan Lundberg

EV. MEDVERKANDE: Inga ännu

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: MP3, 192kbps

STORLEK: ca 13 MB

STATUS: Beta-mix, ingen sång, inga solon

LÅTLÄNK: ---

Jag håller på med ett 45-minutersprojekt, d.v.s. ett enda sammanhängande stycke, men för att få det mer lyssningsbart delar jag in projektet i flera delar.

Detta är del #1 och innan jag fortsätter med dom andra delarna skulle jag uppskatta lite feedback gällande ljudkvalité, struktur etc.

Jag har inte kunnat spela in någon sång (growl) ännu men jag hoppas att ni har överseende med det då detta är en beta-mix. Planen är att lira in sång om ca en eller två månader.

Det rena, "falska", partiet vid 03:51 behöver ni inte kommentera då jag ska lägga om basen så fort jag kan 😕

Om ni undrar över flödet i låten så är tanken enligt följande:

V - 01:31 - Comment: To be written...

C - 01:55 - Comment: The Arrival Of Master Supreme * 2

V - 02:06 - Comment: To be written...

C - 02:29 - Comment: The Arrival Of Master Supreme * 2

G - 03:20 - Comment: To be recorded...

C - 03:51 - Comment: Re-record bass, out of tune

S - 04:07 - Comment: To be written...

V - 04:45 - Comment: To be written...

V - 06:27 - Comment: To be written...

V = verse, C = chorus, G = guitar solo, S = spoken

EDIT: Jag har lagt på en distad bas nu också samt ett gate:at reverb på virveln. Före- och efterlänken innehåller en mp3:a med ca 10 sekunder från bägge versioner. Om ni fortfarande tycker att trummorna är för "plastiga" så säg gärna till. Det är pluggen HF Stimulator som jag får hantera mer försiktig i så fall. Men men, låter det bättre eller sämre nu än innan totalt sett? 😲

EDIT: Plockat bort låtlänk nu. Jag återkommer med en ny version när jag har en mer färdig låt att presentera. Tack för all feedback! 🙂

Redigerat av GenesisOfPain
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrPhil (oregistrerad)

Ett ljud på gitarrerna jag inte gillar, urgröpt o instoppat i plywoodlåda modell större. Skulle gärna få mer tyngd o smatter på trummorna. De låter lite väl maskinella oxå, kanske är meningen.

Tight spelat om än ganska basic, men jag hoppas sången lyfter låten, för i sig är grunden skittråkig. O det har kanske lika mycket mig att göra som lyssnare, eftersom jag tycker om harmonier o melodier o inte får ut så mycket av den här typen av mangel om inte något kommer till - som till exempel en bra sång. Men nu ska det till growl. Hmm..

Egentligen är jag fel person att bedöma musiken tror jag.

Men det skulle va intressant att höra hur stor skillnad resten av materialet håller för 45 min av detta ser jag inte fram emot. För det är för lite variation. Partiet vid 3:53 kändes skönt att det fanns där även om basen ska läggas om. Skulle vilja efterlysa lite mer sånt harmoniplock över manglet, o kanske försöka särskilja refränger från verser mer. Jag är medveten om att sång o sologitarr ska på, men har som egen måttstock att en grund ska va intressant att lyssna på även utan detta om den är bra. Hoppas du inte tar illa upp, minns att detta inte är min typ av musik. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil: Tack för svaret! Nej, jag tar absolut inte illa upp 😕

Tanken bakom detta projektet är att få till en ganska maskinell känsla, en "marsch-känsla" i brist på bättre ord. Själv uppskattar jag minimalistiska och repetativa grunder med, ibland, disharmoniska slingor. Enligt vad jag förstår från ditt inlägg så är dina preferenser på andra sidan skalan från mina, d.v.s. melodi framför disharmoni. Men jag ska försöka ta till mig din kritik. Jag har ju faktiskt ca 30-minuter musik kvar att skriva innan jag är klar. Tack för input:en 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli väldigt intressant att höra slutresultatet när du är klar 😕.

Det enda jag kan säga just nu är att trumljudet inte sitter där det ska för mig. Det låter alldeles för plastigt(speciellt baskaggen) och tunt.

Jobba på bara! Låter väldigt bra i mina öron hittils och kommer låta bättre med growl sen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... väldigt Meshuggah-inspirerat, både musik och koncept-mässigt.

Håller med föregående talare om att trummorna saknar kropp. Virveln låter lite väl snäll 0.43-1.18, öka velocityn kanske! Tycker du fått till en fin ton på gitarrerna, kanske lite kroppslöst där med dock. Sen saknar jag distat basklonk. Men överlag låter detta väldigt bra, det är ingen enkel sak du pysslar med. 😆

Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

isotone: Tackar, tackar! Jo, jag kan väl inte sticka under stol med att "I" och "Catch 33" med Meshuggah påverkat mitt projekt 😆 Jag ska testa att lägga på ett gate:at reverb på virveln ikväll. Det kanske kan hjälpa till att få mer personlighet i virveln.

Distad bas? Ingen dum idé. Jag har tyvärr haft lite dålig erfarenhet av distad bas men ska testa att lira in en distad bas också. Tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
isotone: Tackar, tackar! Jo, jag kan väl inte sticka under stol med att "I" och "Catch 33" med Meshuggah påverkat mitt projekt 😆 Jag ska testa att lägga på ett gate:at reverb på virveln ikväll. Det kanske kan hjälpa till att få mer personlighet i virveln.

Distad bas? Ingen dum idé. Jag har tyvärr haft lite dålig erfarenhet av distad bas men ska testa att lira in en distad bas också. Tack för tipset! 🙂

Bara att lägga tilll lite dist på basen kan göra underverk. Behöver inte ösas på en massa. Den blir skarpare o tydligare med lagom mängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att lägga tilll lite dist på basen kan göra underverk. Behöver inte ösas på en massa. Den blir skarpare o tydligare med lagom mängd.

Ja, ju mer jag funderar på det desto bättre verkar idéen vara. Kan vara det som höjer produktionen ett snäpp. Kanske kan få till kroppen som saknas i produktionen med hjälp av en lätt distad och en 1kHz-öppnad bas. Jag ska göra om basen a.s.a.p. och utvärdera 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

isotone: Tackar, tackar! Jo, jag kan väl inte sticka under stol med att "I" och "Catch 33" med Meshuggah påverkat mitt projekt 😛 Jag ska testa att lägga på ett gate:at reverb på virveln ikväll. Det kanske kan hjälpa till att få mer personlighet i virveln.

Distad bas? Ingen dum idé. Jag har tyvärr haft lite dålig erfarenhet av distad bas men ska testa att lira in en distad bas också. Tack för tipset! 🙂

Jag spelar som regel alltid in bas på 2 spår;

DI-spår: Linesignal där jag använder ett låpassfilter ganska exremt, jag brukar ta bort allt över 500. Sen våldskomprimerar jag.

MIC-spår: Här lägger jag på önskad dist eller overdrive, eller bara ett skönt förstärkarljud, här kör jag ett högpass-filter för att inte bråka med DI-spåret.

Balansen och frekvenserna mellan dessa spår kan man labba runt hur mycket som helst med och man han många fler möjligheter att få till rätt basljud.

Jag har jobbat myckat med Danne Bergstrand som producerat Meshuggah och så här görs basen på alla deras produktioner. Just Meshuggah gillar mycket bas på MIC-spåret och har vid ett tillfälle använt samma dist som till gitarrerna, en Dual Rectifier-topp. Detta var under inspelningen av Chaosphere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar som regel alltid in bas på 2 spår;

DI-spår: Linesignal där jag använder ett låpassfilter ganska exremt, jag brukar ta bort allt över 500. Sen våldskomprimerar jag.

MIC-spår: Här lägger jag på önskad dist eller overdrive, eller bara ett skönt förstärkarljud, här kör jag ett högpass-filter för att inte bråka med DI-spåret.

Balansen och frekvenserna mellan dessa spår kan man labba runt hur mycket som helst med och man han många fler möjligheter att få till rätt basljud.

Jag har jobbat myckat med Danne Bergstrand som producerat Meshuggah och så här görs basen på alla deras produktioner. Just Meshuggah gillar mycket bas på MIC-spåret och har vid ett tillfälle använt samma dist som till gitarrerna, en Dual Rectifier-topp. Detta var under inspelningen av Chaosphere.

Jag tänker köra på 2-spårsvarianten. Saken är den att när jag testade att spela in två basar, en DI plus en MIC, förra gången för några år sedan gjorde jag ingen beskärning med hjälp av låg- och högpass-filer. Förutom DI-spåret spelade jag in en bas genom en Mesa/Boogie Caliber 50+ men dessa krockade på ett jobbigt sätt. Dum som jag var testade jag aldrig att separera dessa i EQ-bilden utan plockade helt sonika bort den distade varianten. Jag ska testa din variant ikväll. Tack som fanken för tipsen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtre jättebra! Berätta gärna hur du spelat inn allt, snuskiga detaljer är alltid lika kul.  🙂

Jag tackar! 🙂

Detaljer för inspelning är inte vidare spännande men är enligt följande:

Spelar in gitarr x 4 (2 left, 2 right) + bas genom min POD XT Pro via ett M-Audio 2496 i Sonar 5 PE. Trummor är DFHS via ReWire. All EQ är manipulerad med hjälp av interna EQ-pluggen i Sonar. Två reverb används. Ett musik-reverb och ett trum-reverb. Ligger på egna returer. Två sub:ar används. En för musik och en för trummor. EQ:ar sub:arna något innan Master. Mixar ner och fortsätter i SoundForge. DC-offset, baskorrigering, lägger till lite brilljans i diskant och mellanregister, kör en band-emuleringsplugg, kör en maximizer. Efter detta re-sample:ar jag från 48 till 44.1 och kör en bit-depth converter från 24 till 16 och sen gör jag en mp3:a av allt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har uppdaterat med en ny version nu. Detaljer står längst upp. Hoppas ni orkar lyssna och kommentera igen 🙂

Nu jävlar! 😆 Fan vilket drag det blev med den distade basen! Helt rätt, mycket mer energi och kött i ljudbilden. Basen har helt klart fyllt ett tomrum. Det enda jag faktiskt reagerar på nu är trummorna, men inte att de är plastiga, snarare att de känns för svaga. Tycker definitivt att virveln skulle må bra av att åka upp nån db. Det var kanske därför jag tyckte att den kändes lite mesig förut, för att den var för låg. Men överlag, KLAR förbättring med nya basen. Det måste du väl själv tycka, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men överlag, KLAR förbättring med nya basen. Det måste du väl själv tycka, eller hur?

Ja, jag håller med dig! Tack som f*n för tipset 🙂 Gjorde som du sa och klippte allt lågfrekvent på den distade basen (allt under 250 Hz). Lät den rena basen vara då dom inte krockade. Ska kolla vad jag kan göra åt virvelkaggen och resterande set. Något borde kunna göras tycker jag, vet inte vad ännu dock, får mecka lite till 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Men överlag, KLAR förbättring med nya basen. Det måste du väl själv tycka, eller hur?

Ja, jag håller med dig! Tack som f*n för tipset 🙂 Gjorde som du sa och klippte allt lågfrekvent på den distade basen (allt under 250 Hz). Lät den rena basen vara då dom inte krockade. Ska kolla vad jag kan göra åt virvelkaggen och resterande set. Något borde kunna göras tycker jag, vet inte vad ännu dock, får mecka lite till 😆

Kul att du blev nöjd! Det var så lite så. Ang trummorna så har du ju tid på dig att mecka med det, tror det kommer bli skitbra i slutändan. Ska bli kul att följa ditt projekt! Hör av dig om du behöver lite gästsång! Har sjungit väldigt mycket metal i mina dar, mycket Strapping Young Lad-liknande saker och döds/skrik men även rent. Sjöng tidigare i ett band som heter Darkane.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör av dig om du behöver lite gästsång!

Coolt! Det kan du nästan räkna med att jag gör i så fall 😆

Planen är att ha ett par gästsångare och ett par gästgitarrister på "låten" innan slutmix, så du är mer än välkommen att sjunga om du vill!

Darkane? Rusted Angel eller? Om ja, har F.K.Ü i CD-stället också. Finns ni fortfarande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Det kan du nästan räkna med att jag gör i så fall 😮

Planen är att ha ett par gästsångare och ett par gästgitarrister på "låten" innan slutmix, så du är mer än välkommen att sjunga om du vill!

Darkane? Rusted Angel eller? Om ja, har F.K.Ü i CD-stället också. Finns ni fortfarande?

Det gör jag så gärna! Det blir i så fall mitt första samarbete med någon från forumet. Mycket spännande!

Precis, Rusted Angel, och F.K.Ü. finns fortfarande. Vi hade ett 10-årigt uppehåll och gjorde nu "comeback" i början av året med skivan Sometimes They Come Back... To Mosh. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Uj, vad smarrigt detta var. Här ser man vad fint sommarväder ställer till med...man tillbringar för lite tid på forumet och missar en sån här godbit... 😛 ...shame on me...

Hehehe... tackar! 🙂

Du får göra som jag. Börja lira golf och upptäck att du suger på golf. Då börjar man hata vackert väder och sätter sig framför PC:n istället och skriver musik 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var ju en riktigt fin visa, proggigt och gott!

Tycker trummorna funkar bra, gott plask i baskaggen framförallt. Berätta gärna mer om hur du meckat trumljudet, sitter och pillar lite med det där själv, kan behöva lite tips 😉

Ser fram emot att höra med sång på också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna mer om hur du meckat trumljudet, sitter och pillar lite med det där själv, kan behöva lite tips  😉

Kör du också med DFHS? I så fall så PM:a mig bara så får du min *.dfh fil plus skärmdumpar på EQ-inställningar om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här var det ös! Intressant projekt du håller på med. Det låter kanon, både riff och ljudmässigt. Det låter stenhårt.

Jag älskar podens distade ljud. Det är världens tjong i den. Helt rätt klang för den här sortens musik. Jag blir lite avis :rolleyes:

Ska komma med lite kritik också. Jag tycker trummorna har för låg volym och sen finns det detaljsaker med programmering som man skulle kunna ändra 😉 2.30 och framåt går det både en ride och hihat samtidigt. Dessutom går riden fysjutton snabbt. Halvera tempot på den kanske? Finns liknande ställe vid 6.55. Det är visserligen petigt men ifall du vill ha mer realistiska trummor 😕

Måste bara säga att det blev en grym skillnad med den nya basen i klippen. Kör på det.

Om du vill så kan jag försöka lägga något gitarrsolo någon stans.

Lycka till! Ska bli kul att höra hur det går i fortsättningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska komma med lite kritik också. Jag tycker trummorna har för låg volym och sen finns det detaljsaker med programmering som man skulle kunna ändra :rolleyes: 2.30 och framåt går det både en ride och hihat samtidigt. Dessutom går riden fysjutton snabbt. Halvera tempot på den kanske? Finns liknande ställe vid 6.55. Det är visserligen petigt men ifall du vill ha mer realistiska trummor 😉

Tack för kritiken! 😕

Jag blev dock lite konfunderad över vad du menade då jag inte har några samtidiga hihat och ride programmerade. Men jag tror jag förstår vad du menar nu efter att ha lyssnat på ställena du pekar ut. Det är nog pluggen HF Stimulator som spökar igen. Jag tror att du misstar dig på brilljansen, klicket, i baskaggarna när dom rullar. Jag håller med om att dom kan misstas för en ride spelandes "ovanpå" 😠 Jag får nog använda HF Stimulator ännu mer försiktigt till nästa mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Berätta gärna mer om hur du meckat trumljudet, sitter och pillar lite med det där själv, kan behöva lite tips   😄

Kör du också med DFHS? I så fall så PM:a mig bara så får du min *.dfh fil plus skärmdumpar på EQ-inställningar om du vill.

Oja! You got PM.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska komma med lite kritik också. Jag tycker trummorna har för låg volym och sen finns det detaljsaker med programmering som man skulle kunna ändra 😎 2.30 och framåt går det både en ride och hihat samtidigt. Dessutom går riden fysjutton snabbt. Halvera tempot på den kanske? Finns liknande ställe vid 6.55. Det är visserligen petigt men ifall du vill ha mer realistiska trummor 🙂

Tack för kritiken! 🙂

Jag blev dock lite konfunderad över vad du menade då jag inte har några samtidiga hihat och ride programmerade. Men jag tror jag förstår vad du menar nu efter att ha lyssnat på ställena du pekar ut. Det är nog pluggen HF Stimulator som spökar igen. Jag tror att du misstar dig på brilljansen, klicket, i baskaggarna när dom rullar. Jag håller med om att dom kan misstas för en ride spelandes "ovanpå" 🙂 Jag får nog använda HF Stimulator ännu mer försiktigt till nästa mix.

Ojdå, här framstår man som dum 🙁 Det lät som ett rideslag med knoppen på trumpinnen 🙂 Vad är HF Stimulator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat!

Gitarrljudet är helt rätt för produktionen.

Kul att folk fattar att använda ambience för guror!

Basen blev bättre men det märks att du är gitarrist.

Även om det ska vara minimalistiskt vilket jag oxå förespråkar så är det en jäkla skillnad mellan basister och gitarrister.

Vår producent öppnade dessa ögon för mig!!!

Om du kan plocka in nån för att lägga basen så vinner du mycket i den färdiga produkten.

Kolla med Slaptap. Han har bra driv som fan enligt vad jag har hört.

Slutligen.

Trummorna då....

Din Akilleshäl i denna produktion.

Felet är nog ganska enkelt åtgärdat och som tur är handlar det inte om rytmik utan endast ljudet.

Du saknar ambience på trummorna.

Mer överhäng!!!

Det ger kropp och stomme åt dina trummor.

Plastighet ska du inte bekymra dig över. Det är ju plast man slår på så....!?

Än en gång. Bra musik!

Upp med trummorna!

Take care!!!

/Tha' Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är HF Stimulator?

Det är en plugg som fungerar ungefär som en exiter. Här finns en tråd som diskuterar övertoner och diskant. Linus har en länk där för nerladdning av denna gratisplugg.

Bra jobbat!

Tackar tackar för kritiken! Det värmer att så pass många tycker det är något att bygga vidare på 😕

Du saknar ambience på trummorna. Mer överhäng!!!

Ambience... ja, jag håller med dig. Jag ska justera nivåerna i DFHS. Cymbalerna vill jag inte ha högre i ambience-spåren men en skjuts i volym för övriga delar skulle nog inte vara fel. Jag ska justera och testa. Tack för tipset! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...