Jump to content
Annons

Ny låtidé


Betyg  

13 röster

  1. 1. Betyg

    • 5
      5
    • 4,5
      1
    • 4
      2
    • 3,5
      0
    • 3
      0
    • 2,5
      0
    • 2
      2
    • 1,5
      0
    • 1
      0
    • 0,5
      0
    • 0
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Ny låt av mig

Ja!

Jag knåpar på en ny låtidé till mitt soloprojekt, som jag inte tar allt för seriöst - mest en grej jag gör för att finna ro när jag är ensam.

Jag tänkte inte säga för mycket om den, för jag vill inte att ni ska ha något särskilt i tankarna när ni lyssnar. Med andra ord vill jag inte säga något som ni hänger upp er på under tiden ni lyssnar.

När kommentarer börjar trilla in ger jag er svaren på de eventuella frågorna ni ställer.

Det enda jag tänker säga är att texten givetvis ska skrivas om. Det är bara slask.

Ni får gärna kommentera saker som

- Låtidé: bra eller dålig? Nåt ni tror på, nåt ni tycker jag ska lägga ner?

- Instrumentval: Något som fattas, något som är överrepresenterat? Kanske något som inte passar in över huvud taget?

- Effekter: saknar ni några, stör ni er på några andra?

- Arrangemang: Dåligt? Bra?

Mixen får ni gärna kommentera, men bara så ni vet det är det inte prio #1 för jag har ändå bara ett par halvdassiga Logitech-högtalare ämnade för tv-spel, som jag fick med i datorpaketet. Med andra ord; det kommer aldrig bli som jag vill genom de här högtalarna.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då det är sådär mysig gitarrpop med hyfsat arrangemang så måste jag säga att autotuner/pitchcorrection, eller vad du har för maskin, måste bort... det låter för pissigt. Tag 10 extra tagningar på sången, du har bra röst och låten är bra, så gör dig inte denna otjänst. Hellre lite falskt.

Tills dess kan jag inte kommentera mer. =)

Skall bli kul att höra framledes.

EDIT: Lade rösten på 2p.. kanske egentligen borde satt den på 1,5 efter avdragen ovan, men fixar du sångsynden så kanske den blir en stark 4 hos mig. 😱

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag förstår och håller med att Autotuner ofta sabbar en hel del. Men, då detta bara är en skiss gjord i mitt vardagsrum och sången togs i en enda tagning ser jag det som helt okej att använda autotuner. Kan det verkligen sänka betyget så drastiskt?

Jag ska spela in låtarna i vårt bands studio när jag har skrivit klart allt och tills vidare är det ganska behändigt att göra sådana här demos.

Nåväl, tack för en tvåa med potential, om man våga säga så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu rätt häftig Klaus Wunderlichkänsla. Men detta tror jag blir riktigt bra i slutändan. En tvåa så länge! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter mycket lovande, bra sångresurser också. Det enda som jag skulle vilja ha annorlunda är melodisyntspelet i slutet. En ton som glider hela tiden (en tredjedel av låten), blir för mycket. Kan man inte variera med körer och elgura?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag förstår och håller med att Autotuner ofta sabbar en hel del. Men, då detta bara är en skiss gjord i mitt vardagsrum och sången togs i en enda tagning ser jag det som helt okej att använda autotuner. Kan det verkligen sänka betyget så drastiskt?

Jag ska spela in låtarna i vårt bands studio när jag har skrivit klart allt och tills vidare är det ganska behändigt att göra sådana här demos.

Nåväl, tack för en tvåa med potential, om man våga säga så!

Jag kanske är överdrivet allergisk mot autotuner, men jag tycker verkligen att det drar ned helhetsintrycket på låten, om man använder det som en effekt på partier eller lägger den med en väldigt seg tröskel så kan det vara ok, men inte annars tycker jag.

Ska bli kul att höra då det spelas in "på riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det blir nog bra det här låter iofs lite väl mycket Aha på nåt sätt så lite mer feeling än rent och finstämt på sången skulle lyfta det en del. Mixen kan du nog få till det låter lite spetsigt bara men det är en bra låt tycker jag. Lycka till

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Snokade fram denna tråd, som varit tyst ett bra tag nu...

Det här tycker jag är bra. Men med lite finslip blir det nog ännu bättre tror jag.

Först så tycker jag inte riktigt om det där syntljudet i slutet. Tycker det skulle bli bättre med annat instrument, som passar in lite mer i låten, vet bara inte riktigt vilket... kan verkligen inte komma på nåt just nu, men jag tror att jag skulle vilja ha nåt akustiskt instrument iallafall... Sen så blir den där slingan lite tjatig i slutet när den går om och om igen. Jag tror att det skulle bli bättre om du bara la till ett violinsolo eller liknande över den slingan som drar åt sig uppmärksamheten.

Det där "ploing-ljudet" som kommer efter andra versen (när den här synthslingan börjar), ge det lite mer utrymme tycker jag. Eller kanske kan du lägga till lite piano här också, så det blir lite Keane-feeling över det hela, tror jag skulle bli bra...

Tycker att arret är bra annars, gillar hur låten liksom "växer" (fler instrument) iochmed refrängen och andra versen, och sen efter andra versen.

Bra gjort, jag tycker verkligen att låten är skön. Blir en fyra-och-en-halva av mig! :rolleyes: Lycka till med soloprojektet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du ska jobba vidare med detta. Bra melodi. Gillar partiet 0.55.

Inte så så förtjust i trummorna som kommer in. Hade själv valt ett mer mer rakt komp och ett annat ljud, mer vanliga trummor likt dom som kommer in senare.

Det där syntljudet som kommer in strax före 3.00 påminner mycket om nåt Pink Floyd hade på en skiva på 70-lalet. The ghost in the machine? Tycker du kan fortsätta att sjunga en bit in i solot samma melodi. Kort sagt: Lite Pink Floyd vibbar över det hela (The darkside of the moon, tex)

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket snygg melodi som fastnar med en gång och känns självklar.

Din röst kommer också att bära upp den bra.

Vissa stråkpartier är riktigt schyssta.

Ska bli skoj att höra resultatet

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow... jag är bortblåst. Av allt. Tror jag har hittat en ny favoritlåt att spela sönder de närmaste dagarna. "Im trying to hold on, but im trained to step back" sitter ju som en smäck i själen (för det är väl det du sjunger?). Av sånt här blir jag antingen:

A: Sugen på att lägga ner alla instrument och bara njuta av allt bra som andra gör, eller...

B: Taggad och på gränsen till sugen på att halvsno bra idéer till nåt eget att bygga vidare på.

Just nu lutar jag mig bara bakåt och njuter.

Vad gäller trummorna så gillar jag de mer digitala trummorna i början, blir en skön kontrast till de som kommer in senare i låten.

Skönt också när låt och sångröst passar så bra ihop som i det här fallet.

Bug och bock!

Edit: småpill...

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...