Jump to content
Annons

Var ska man börja?


Vendetta

Recommended Posts

Ja, nu är det så att jag hade tänkt börja skapa lite musik, inom dark/death hade jag tänkt mig. Därför jag vände mig till detta forum.

Nu undrar jag, vad jag bör börja med? Har ingen sångröst, och har aldrig spelat något instrument.

Vad tycker ni lite emr erfarna att en som ajg ska börja med? Skajag börja lira ett instrument, eller är det bästa att köra något slags program? Vad vet jag..

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

:|

Köp den billigaste akustiska gitarren du kan hitta, bara för att få nåt musikverktyg att börja utforska ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kolla in: http://www.susning.nu/D%f6dsmetall

Så får du en mer utförlig förklaring än om jag hade förklarat själv 😄

Men har du msn? Isåfall kan jag ju berätta mer, och kanske ge dig ett samkprov om du är intresserad..

Jo, jag känner faktiskt en ganska duktig gitarrist, men det är ju kanske inte riktigt det jag är intresserad av..

Redigerat av Vendetta
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte riktigt... men det beror säkert på att jag är lite trög. Dock väcker det intressanta aspekter av musik och musikskapandet till liv. Var börjar man? Själv började jag med en dålig nylon ak och skrammlade fram en tre fyra ackord. Sedan gick jag över till min första hagströmmare och seiekopplade radioapparater som jag köpte på loppis, vilka gav ett fett distljud tills de brändes sönder. Därefter var det en liten dynacordförstärkare, trummor, lite keyboard, sjöng så ofta grannarna tillät det, började med lite band, var i replokalen varje ledig stund började skriva låtar, blev äldre, slutade med band, köpte dator...

Jag vet inte om det finns några bra lopskivor med metal. Annars kan man ju börja med att bara loopa. Antares har gjort en plugg til vst som korrigera din sång så den inte låter falsk och dra sedan sången genom något filter så det låter tungt . Kan du trycka på knappar så kan du köpa dig en refx synt slayer med tunga gitarrljud och... Möjligheterna är oändliga.

Vad var det du vill göra? Spela? komponera? Spela in?

Frågan handlar mer om skapandet i sig än någonting annat tycker jag. Vill du uttrycka något? Det går inte alltid att göra med hjälp av en bra dator och lite programvara. Nu menar jag inte att alla behöver inte köpa radioapparater...Vill du syssla med musik på ett mer originellt sätt? Då måste du nog först bli musiker innan du sätter dig vid datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😮

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😮

/Reason

Dator och klaviatur ja... osså en virus såklart 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😮

/Reason

Dator och klaviatur ja... osså en virus såklart 🙂

Lyllo 🙂

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😮

/Reason

Dator och klaviatur ja... osså en virus såklart 🙂

Lyllo 🙂

/Reason

Haha japp 🙂

vad producerar du inom då? o va har du för gear?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😄

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😲

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😮

/Reason

Dator och klaviatur ja... osså en virus såklart 🙂

Lyllo 🙂

/Reason

Haha japp 🙂

vad producerar du inom då? o va har du för gear?

Allt som svänger, Har en gammal Rhodes 660 och en burk med ett delta 1010 LT

Cubase sx Reason och lite softsyntar

/Reason

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte heller tagit lektioner. Jag var mer ute efter vad killen var ute efter. Jag fattade inte. "var börjar man"? Köp Ejay kanske? Det blir ju kanske inte så mycket dark/death av det. Men å andra sidan kommer det inte att låta Morbid Angel med en gång...

Jag menade inte heller att man måste gå på musikhögskolan eller ta lektioner eller vara "musiker" i den bemärkelsen. Min poäng var snarare att man kanske måste ha lite allmäna kunskaper om vad musik är.

Med dagens moderna hjälpmedel kan ju i stort sett vem som helst få någonting att låta som någonting. Att göra musik är en helt annan grej tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... vad sägs om att kanske hitta på en låt, slinga eller bara en liten refräng? Hur vill du att det ska låta? Att spela metal utan gitarr är som att dansa runt midsommarstången utan "små grodorna" dvs ganska värdelöst.

Köp en gitarr, hur billig du vill. Börja klinka fram melodier. Skriv ner, eller varför inte rita upp var på halsen du trycker ner fingrarna. Kolla vilka toner det är.

Att köpa en dator och en massa prylar tror jag inte på om du inte vet vad du vill göra. Jag säger som nån annan: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet". Bara för att du har prylar så blir det inte musik. Du måste svettas lite också. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu är dödsmetall det gäller så tror jag nog att det är "enklare" att spela med andra människor än att sitta och knåpa ihop på datorn. Du får väl lära dig lite bas eller testa skrik/growl-rösten eller nåt... Men jag fattar nog inte riktigt heller vad du menar kanske..? Kan tänka mig att det måste vara jävligt svårt att programmera trovärdiga trumkomp och virtual guitarist-riff inom den genren om man inte alls vet hur den spelas i ett riktigt sammanhang med band och instrumentalister och grejs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag tror du ska börja spela gitarr eller nåt annat instrument som förekommer inom dödsmetallen... Sen hittar du några trevliga kamrater att spela med. Finns en drös där ute som lirar dödsmetall...

Sen när ni blivit samspelta så tar du kontakt med någon här så kan nån här som har en bra studio spela in er egna demo 😲

Detta är inget som går över en natt... dödsmetall är inte det enklaste att spela... och ännu svårare att försöka göra det i datorn...

Ut och lira!.. Det är roligast 😉

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att det underlätta är helt klart, men man måste inte vara musiker för att få till det med dator+programvara. Har man musiköra och känsla och mycket tid över att träna på skulle jag nog rekommendera datorvarianten. 😲

/Reason

Skulle med rekomendera det... har aldrig tagit en musiklektion i hela mitt liv... har dock klinkat lite på pianot hemma i mina yngre dar... 😉

En annan klinkade gitarr för längesen.

Idag är det klaviatur+dator som gäller

Aldrig tagit en lektion heller 😄

/Reason

Jag har tagigt gitarr-, bas-, trum- och pianolektioner sedan -97 😎

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela metal utan gitarr är som att dansa runt midsommarstången utan "små grodorna" dvs ganska värdelöst. 😄😉

Just det det var så jag menade, fast jag svammalde på lite, eftersom jag tyckte det väckte lite funderingar till liv.

Sjysst bild egghead 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad är Midi och vst pluggar?

Midi-synth måste jag säga intresserar... Kan nog vara bra att ta lexoner ja...

Vart kan man köpa detta billigt? Och just vilken kan vara bra att börja med? Någon som vet?

Hehe, jo, jag har ju en polare som jag kan jag kan spela med, synd bara att han har spelat ett antal år mer än mig...

Redigerat av Vendetta
Link to comment
Dela på andra sajter

• Lär dig spela ett instrument, eller skrika som fan

• Starta ett band

• Traggla i replokalen

• Drick sprit

• Traggla lite mer i replokalen

• Få fram ett par låtar som ni gemensamt gör bra

• Börja tänka på att spela in skiten

Tro inte att du kan spela dödsmetall bara för att du köper en synt (även om t om In Flames numera kör med ett gäng syntar). Du måste liksom veta hur musiken är uppbyggs, med vilka instrumet osv, innan du sätter igång och spelar in. En studio är bara ett verktyg för att spela in redan påkommen musik. Den gör inget åt dig. Glöm midi och VST-pluggar. Ta det när du vet vad du vill göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu är det så att jag hade tänkt börja skapa lite musik, inom dark/death hade jag tänkt mig. Därför jag vände mig till detta forum.

Nu undrar jag, vad jag bör börja med? Har ingen sångröst, och har aldrig spelat något instrument.

Vad tycker ni lite emr erfarna att en som ajg ska börja med? Skajag börja lira ett instrument, eller är det bästa att köra något slags program? Vad vet jag..

Mvh

Varför håller jag på med musik? Därför att det är så dj*vla kul såklart 😛

Du lär dig genom att lyssna, testa dig fram, fortsätt plinka, men framför allt ha kul.

Om du har tillgång till ett piano, en gitarr, ett munspel, eller vad som helst, testa och lyssna. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jo, du har helt rätt...

Men ska man kanske försöka få tag på ett instrument då kanske? En synth som sagt verkar ju lämpligast i mitt fall... Efter som att det är det som intresserar mest.. Ska man köpa en midi-synth då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

MIDI är alltid bra. Om inte nu så till framtida behov, när du kanske vill koppla ihop flera prylar. Rekomenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...