Jump to content
Annons

Mixa externt


furstan

Recommended Posts

Hej,

Hur går jag till väga om jag vill mixa externt? Ljudkortet har ju rca utgångar, kan jag bara skicka ut signalen därifrån (efter att den har blivit inspelad med en preamp), till effekten, och sedan in i en annan rca ingång? rakt av, utan några andra grejjor än effekten och två sladdar?

Sen en följdfråga, om jag har 8 in och 8 ut, men vill ha 10 externa effekter och minst två kanaler att spela in på, kan jag lösa detta på något sätt? Eller måste jag skaffa ett till ljudkort? Och isf, kan Cubase Sx3 jobba med två ljudkort samtidigt?

Mvh Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte du mixa externt? Det låter som om du bara vill använda externa effektburkar och outboard på aux send? Och sedan skicka tillbaka till datorn och summera?

Cubase kör bara en ljudkortsdrivrutin åt gången.

Vilket ljudkort har du? Vissa ljudkort kan expanderas med fler kort från samma tillverkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ett M-audio Delta 1010LT. Förstod inte riktigt det första du skrev Linus, vad är skillnaden mellan att mixa externt och att lägga effekter via aux? För mig låter det som samma sak, jag menar.. jag vill inte göra ALLT externt, men kompressor, reverb och liknande vill jag köra externt.

Humor: Vad mer exakt gör en patchbay? Verkar vara precis vad jag letar efter grundat på den info jag hittat om dessa..

Link to comment
Dela på andra sajter

När du säger mixa externt, tänker jag mig ett analogt eller digitalt mixerbord där du gör mixandet - och använder datorn som "en avancerad bandspelare".

En patchbay löser inte problemet med 10 effekter och 8 in/ut. Du kan fortfarande bara använda 8 kanaler åt gången. En patchbay låter dig enkelt koppla om kablar.

Du kopplar alla in- och utgångar från dina effekter samt in/ut från ljudkortet i en patchbay. Sen kan du dra korta kablar på fronten för att koppla in vissa effekter i signalkedjan.

Patchbay förenklar hur du kopplar in grejerna, så att du slipper rota bak i ljudkortet och koppla om kablarna där. Så när du vill flytta/patcha om reverbet från utgång 8 till utgång 3, eller när du vill använda en annan kompressor istället för den befintliga, går det jättefort och smidigt att byta med snabb kabelflyttning.

Jajamän, M-Audios drivrutiner möjliggör flera Deltakort i samma burk. Tryck ner t.ex. ett Delta 1010LT till så ska det funka.

Att använda externa effektburkar istället för pluggar, kan både låta bra och avbelasta CPU. Men tänk på att kompensera för den fördröjning som uppstår när signalen ska ut genom ljudkortet och tillbaka in igen. Annars kommer det att bli jobbiga förskjutningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag med.. då borde en patchbay kunna lösa det för mig ändå, för jag vill inte använda alla 8 in och ut på samma gång, utan jag vill kunna koppla om mellan effekterna utan att behöver krypa runt bakom racket.

Fördröjninen beror väl på vilken latency jag har också? Tror jag kör på 3ms nu och det funkar (har bara haft 12 spår och 3 virtuella instrument + kanske 5 effekter samtidigt dock). Så för varje gång jag skickar ut till en effekt så ska jag lägga spåret 3ms tidigare alltså?

Sen tänkte jag passa på att fråga kablar, spelar det någon roll om jag har billigare kablar i patchbayen (om det nu blir en sån)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har både en input latency och en output latency, så det blir mer än 3 ms.

En snabb koll är att skicka ut en signal från ljudkortet och spela in på annan kanal samtidigt. Sen kan du mäta tidsförskjutningen manuellt.

Voxengo Sampledelay kan vara användbart för att "skapa" latencyrapportering åt Cubase så den kompenserar för fördröjningen automatiskt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, kör sx 3.. däremot har jag inte kopplat in några externa effekter än. Har lite grejjer på ingående men inget färdigt än. Kommer ta hela sommarn dessutom, ska bygga ett specialskrivbord för allting (blir storköp inom kort).

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, kör sx 3.. däremot har jag inte kopplat in några externa effekter än. Har lite grejjer på ingående men inget färdigt än. Kommer ta hela sommarn dessutom, ska bygga ett specialskrivbord för allting (blir storköp inom kort).

Dåså, lät så. Det hela är mycket enkelt. Efter du har kopplat in effeketen. När du sedan använder effekten i cubase så får du upp en ruta som när du startar vilken annan pluggin som helst. Där finns en "ping" knapp. Bara att trycka på den. Allt finns att läsa i manualen men är väldigt enkelt.

Strular det så kan du höra av dig. / Doktorn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...